Talvipyöräilyn iloja

Talvipyöräily Helsingissä on tänä talvena ollut monellakin tapaa haasteellista.

Toisaalta pyörä on ollut suhteellisen varma kulkuneuvo verrattuna esimerkiksi juniin, busseihin tai hankiin jumiin jääneisiin autoihin.

Suuren lumimäärän takia jalkakäytävät sekä yhdistetyt kävely- ja pyörätiet ovat aika kapeita. Myös silloin kun ne on aurattu.

Tänään Itä-Pasilan läpi pyöräillessä jouduin ohittamaan yhden jalankulkijan suhteellisen läheltä. Vauhtia ylämäessä sohjoisella tiellä minulla oli noin 9 km/h. Kovin vaarallisesti tilanteesta ei siis onneksi ollut kyse.

Ohituksen jälkeen käytiin seuraava keskustelu:

”Soita kelloa ääliö!”
Pysäyhdyin, katsoin henkilön suuntaan ja vastasin.
”Anteeksi. Ei ollut tarkoitus säikäyttää”
Hän vastasi vähän rauhallisemmin.
”Joo. Olin juuri astumassa sivuun.”
”Joo. Olen todella pahoillani. Nämä kelit ovat vähän hankalia. Hyvää päivää!”,
jatkoin ystävällisesti.
”Kiitos samoin”,
hän vastasi iloisesti.
”Kiitos

Ja kaikilla oli hyvä mieli.

Toivottavasti kaupunkisuunnittelussa ymmärrettäisiin, että pyöräilijät olisi parempi sijoittaa autojen sekaa ajoradasta erotetulle erilliselle pyöräkaistalle. Näin on toimittu aika monessa eurooppalaisessa kaupungissa.

Kannattaa lukea myös Annukka Bergin kirjoitus: Julkinen nainen talvipyöräilee sekä aiempi kirjoitukseni talvipyöräilystä: Polkupyöräilyn ja lumimyräkän ylistys.

14.1.2011: Talvipyöräilyn iloja

Talvipyöräily Helsingissä on tänä talvena ollut monellakin tapaa haasteellista. Toisaalta pyörä on ollut suhteellisen varma kulkuneuvo verrattuna esimerkiksi juniin, busseihin tai hankiin jumiin jääneisiin autoihin.

Suuren lumimäärän takia jalkakäytävät sekä yhdistetyt kävely- ja pyörätiet ovat aika kapeita. Tänään Itä-Pasilan läpi pyöräillessä jouduin ohittamaan yhden jalankulkijan suhteellisen läheltä. Vauhtia ylämäessä sohjoisella tiellä minulla oli noin 9 km/h.

Ohituksen jälkeen käytiin seuraava keskustelu:

”Soita kelloa ääliö!”

Pysäyhdyin, katsoin henkilön suuntaan ja vastasin.

”Anteeksi. Ei ollut tarkoitus säikäyttää”

Hän vastasi vähän rauhallisemmin.

”Joo. Olin juuri astumassa sivuun.”

”Joo. Olen todella pahoillani. Nämä kelit ovat vähän hankalia. Hyvää päivää!”, jatkoin ystävällisesti.

”Kiitos samoin”, hän vastasi iloisesti.

– Kiitos

Ja kaikilla oli hyvä mieli.

Toivottavasti kaupunkisuunnittelussa ymmärrettäisiin, että pyöräilijät olisi parempi sijoittaa autojen sekaa ajoradasta erotetulle erilliselle pyöräkaistalle. Näin on toimittu aika monessa eurooppalaisessa kaupungissa.

Kannattaa lukea myös Annukka Bergin kirjoitus: Julkinen nainen talvipyöräilee http://www.kulutus.fi/artikkelit/julkinen-nainen-talvipyorailee/ sekä aiempi kirjoitukseni talvipyöräilystä: Polkupyöräilyn ja lumimyräkän ylistys https://leostranius.fi/2010/12/polkupyorailyn-ja-lumimyrakan-ylistys/

3 kommenttia artikkeliin ”Talvipyöräilyn iloja”

  1. Päivitysilmoitus: Juokseminen pakkasessa

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”