Biopolttoainetta tankkiin 95 E10 – kiittääkö ympäristö?

Photo by Mista Fitz

Vuoden 2011 alussa bensiinin peruslaaduksi tulee enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävä bensiini E10. Olin kommentoimassa aihetta tänään (6.10.) YLE:n aamu-tv:ssä. Kiittääkö ympäristö?

Ohessa neljä huomiota liikenteen biopolttoainekeskusteluun:

1. On hyvä, että fossiilisista polttoaineista pyritään eroon. Tämä muutos meillä on edessä jokatapauksessa aika pian. Mitä nopeammin, sen parempi.

2. Biopolttoaineiden sijaan/ohella tarvitaan tehokkaampia toimia. Parhaihen liikenteen päästöjä vähennetään kiinnittämällä huomiota (1) liikennetarpeen vähentämiseen, (2) joukkoliikenteen tukemiseen sekä erityisesti (3) biokaasun ja sähköautojen käyttöönoton edistämiseen.

3. Nykyisessä muodossa autojen biopolttoaineet ovat uhka ympäristölle. Ne liikenteen biopolttoaineet, joita Suomeen pääasiassa tuodaan, uhkaavat (1) ruokaturvaa ja (2) luonnon monimuotoisuutta sekä (3) pahimmillaan lisäävät kasvihuonekaasupäästöjä kymmeniä prosentteja fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.

Toki esimerkiksi kotimainen jätepohjainen bioetanolia on parempi vaihtoehto kuin Brasiliasta tuotu. Jätepohjaisen bioetanolin osuus on kuitenkin toistaiseksi häviävän pieni. Euroopan komission yhteisen tutkimuskeskuksen (JRC) mukaan EU:n biopolttoainetavoite voi johtaa epäsuorien maankäytön muutosten myötä päästöjen kasvamiseen 21 prosenttia verrattuna bensiinin käyttöön seuraavan 20 vuoden aikana.

4. Biopolttoaineiden käyttö ei tee yksityisautoilusta ympäristöystävällistä. Hyvä asia muutoksessa voi olla se, että mikäli polttoainekulut nousevat, ehkä autoilu sen myötä vähenee. Riskinä lienee kuitenkin se, että ihmiset kuvittelevat tämän myötä yksityisautoilun olevan ympäristöystävällisempää.

2 kommenttia artikkeliin ”Biopolttoainetta tankkiin 95 E10 – kiittääkö ympäristö?”

  1. Pitää saada niin nopeata raideliikennettä, että yksityisautoilu jää sille toiseksi. Fiksuimmat vaihtavat ja he vetävät mukanaan muutkin.

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍