Biopolttoainetta tankkiin 95 E10 – kiittääkö ympäristö?

Photo by Mista Fitz

Vuoden 2011 alussa bensiinin peruslaaduksi tulee enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävä bensiini E10. Olin kommentoimassa aihetta tänään (6.10.) YLE:n aamu-tv:ssä. Kiittääkö ympäristö?

Ohessa neljä huomiota liikenteen biopolttoainekeskusteluun:

1. On hyvä, että fossiilisista polttoaineista pyritään eroon. Tämä muutos meillä on edessä jokatapauksessa aika pian. Mitä nopeammin, sen parempi.

2. Biopolttoaineiden sijaan/ohella tarvitaan tehokkaampia toimia. Parhaihen liikenteen päästöjä vähennetään kiinnittämällä huomiota (1) liikennetarpeen vähentämiseen, (2) joukkoliikenteen tukemiseen sekä erityisesti (3) biokaasun ja sähköautojen käyttöönoton edistämiseen.

3. Nykyisessä muodossa autojen biopolttoaineet ovat uhka ympäristölle. Ne liikenteen biopolttoaineet, joita Suomeen pääasiassa tuodaan, uhkaavat (1) ruokaturvaa ja (2) luonnon monimuotoisuutta sekä (3) pahimmillaan lisäävät kasvihuonekaasupäästöjä kymmeniä prosentteja fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.

Toki esimerkiksi kotimainen jätepohjainen bioetanolia on parempi vaihtoehto kuin Brasiliasta tuotu. Jätepohjaisen bioetanolin osuus on kuitenkin toistaiseksi häviävän pieni. Euroopan komission yhteisen tutkimuskeskuksen (JRC) mukaan EU:n biopolttoainetavoite voi johtaa epäsuorien maankäytön muutosten myötä päästöjen kasvamiseen 21 prosenttia verrattuna bensiinin käyttöön seuraavan 20 vuoden aikana.

4. Biopolttoaineiden käyttö ei tee yksityisautoilusta ympäristöystävällistä. Hyvä asia muutoksessa voi olla se, että mikäli polttoainekulut nousevat, ehkä autoilu sen myötä vähenee. Riskinä lienee kuitenkin se, että ihmiset kuvittelevat tämän myötä yksityisautoilun olevan ympäristöystävällisempää.

2 kommenttia artikkeliin ”Biopolttoainetta tankkiin 95 E10 – kiittääkö ympäristö?”

  1. Pitää saada niin nopeata raideliikennettä, että yksityisautoilu jää sille toiseksi. Fiksuimmat vaihtavat ja he vetävät mukanaan muutkin.

    Vastaa

Jätä kommentti