Liikenne- ja viestintäministeriön tekemä selvitys on osoittanut, että ruuhkamaksut vähentäisivät merkittävästi liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja ja päästöjä. Liikennemäärät laskisivat, ruuhkat lievenisivät, matka-ajat lyhenisivät, joukkoliikenteen käyttö kasvaisi ja liikenneturvallisuus paranisi. Myös elinkeinoelämä hyötyy ruuhkamaksuista.
Seuraavaksi poliittisten päättäjien on syytä tehdä johtopäätökset ja ottaa ruuhkamaksu käyttöön mahdollisimman pian.
Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri: Ruuhkamaksut käyttöön heti.
Iltapäivällä eduskunta kävi palautekeskustelun ilmasto- ja energiastrategiasta talousvaliokunnan lausunnon pohjalta. Jaksoin seurata lähes tyhjässä salissa käytyä keskustelua eduskunnan lehtereiltä pari tuntia, mutta sen jälkeen kisakunto loppui ja livahdin hankkimaan juhannuslukemista.
Ilmastopolitiikan sijaan salissa tehtiin pikemminkin hallitus-oppositiopolitiikkaa. Siitä huolimatta Mia-Petra Kumpula-Natrin pitämä SDP:n ryhmäpuheenvuoro oli erinomainen – samoin Oras Tynkkysen kommentti, jossa kaivattiin demareilta konkretiaa. Myös ympäristöministeri Lehtomäki puolusti Suomen ilmastopolitiikkaa esimerkillisesti. Sen sijaan mölinä turpeesta, ydinvoimasta ja monista muista kysymyksistä muistutti paikoin sirkusta.
Ympäristöjärjestöt: Kansanedustajien vaadittava voimakkaampaa ilmasto- ja energiastrategiaa.
Illalla olin vielä johtamassa puhetta Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin viimeisessä hallituksen kokouksessa ennen kesätaukoa. Kokouksen päälle söimme mansikoita ja rupattelimme mukavia.