Viikonloppu 2.-4.11.2007 – Autoverouudistus on paska, sivarit on rautaa

Autoveron muutos lisää yksityisautoilua ja uhkaa ympäristöä. Suomen luonnonsuojeluliitto pelkää autoverouudistuksen lisäävän autoilua ja ilmastonmuutosta, ellei polttoaineveroa samalla nosteta. Lue koko tiedote täältä: http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/liitto/2007/autoveronalennus. Aiheesta on kirjoittanut osuvasti myös hukkajukka: http://peacemaker.homeip.net/blog/.

Perjantaina osallistuin Vilja Varhon väitöstilaisuuteen ”Calm or storm? – Wind power actors' perceptions of Finnish wind power and its future”. Väitöskirja ja sen tiivistelmä löytyvät osoitteesta: https://oa.doria.fi/handle/10024/24270. Työ osoittaa, että Suomessa tuulivoiman kehitys on ollut kansainvälisesti vertaillen hidasta. Taustalla voi olla se, että eri toimijoiden näkemykset tuulivoiman potentiaalista ovat hyvin erilaiset eikä yhteistä strategiaa tuulivoiman edistämiselle ole löytynyt.

Illalla piipahdin Aija Salon ja Anna Koikkalaisen kevyt tupla 30-v-baarituksessa Golden Malibussa Länsi-Pasilassa. Ohjelmassa oli karaokea ja keskustelua muun muassa naamakirjasta Anna-Stiinan, Sallan, Saaran ja Leenan kanssa.

Lauantaina vietimme Annukan kanssa koko päivän laatuaikaa. Käytännössä tämä tarkoitti mm. yhteistä lounasta, siivousta, lehtien lukemista ja hyviä keskusteluja. Illalla piipahdimme Tonin ja Katjan luona Paloheinässä. Pyöräily pimeillä ja jäisillä teillä vaati hiukan taiteilua. Toni ja Katja ovat lähdössä neljäksi ja puoleksi kuukaudeksi Intiaan.

Sunnuntaina aamupäivällä kävimme Annukan kanssa juoksemassa. Lounasta nautimme Egyptiläisessä ravintolassa El Karimissa (http://www.elkarim.fi/). Iltapäivä ja ilta kului erilaisen pienten ja suurten hommien parissa. Sain vihdoin mm. pöydällä pinoon kasaantuneet paperit järjestettyä ja arkistoitua. Lisäksi valmistuin tulevan viikon koitoksiin (maanantaina kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta, tiistaina kestävän kehityksen aikalaisvisiohankkeen ohjausryhmän kokous, keskiviikkona Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin työtalousvaliokunnan kokous, torstaina ilmastomarssin suunnittelun koordinaatiokokous ja lauantaina Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin syyskokous).

Pyöräilyt jäivät tällä viikolla vähemmälle. Käytännössä kilometreja on kertynyt vain 69,21 km eli vajaa kymmenen kilometria päivää kohden. Sen sijaan kävin kuitenkin viitenä aamuna kymmenen kilometrin juoksulenkillä. Hyvä näin. Tänä vuonna olen toistaiseksi pyöräillyt 5085 km eli jokaikistä päivää kohden 16,5 km.

Tuntikirjanpitoni mukaan olen kuluneella viikolla tehnyt 7 tuntia palkkatyötä (jäin opintovapaalle maanantaina), edistänyt 27 tuntia väitöskirjaani ja jatko-opintoja, tehnyt ympäristöjärjestöille 28 tuntia vapaaehtoistöitä ja urheillut 8,5 tuntia.

Lopuksi vielä mieleen jäänyt hyvä sitaatti. Jarkko Tontti kirjoittaa Vihreän Langan kolumnissa osuvasti (http://www.vihrealanka.fi/node/822):

”Minä arvostan siviilipalveluksen valinneita jo siksi, että heillä on oma tahto. Sen sijaan, että olisivat valinneet helpoimman tien, kliseisen miesmallin pakonomaisen toistamisen, he ovat uskaltaneet sanoa ei. Sivari on nyky-Suomen Antti Rokka, itsepäinen yksilö, joka vastaa kymmentä nöyrästi säntäilevää armeijan klanipäätä. Jos olisin työnantaja, palkkaisin pelkkiä sivareita. Suomen kansanarmeijassa oppii lähinnä luistamaan vastuusta ja mussuttamaan Fazerin sinistä peiton alla, ja mitä muuta siellä viltin suojissa nyt tehdäänkään.”

Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja