Uutisten mukaan Lontoon kaupunki aikoo leikkata hiilidioksidipäästöjään vuoteen 2025 mennessä 60 prosenttia vuoden 1990 tasosta. Siinä hyvä haste Suomelle ja vaikka Helsingille. Kuka ottaisi pallon vastaan?
Olin koko päivän Tampereella jatko-opintoihin kuuluvassa sateenvarjoseminaarissa eli umbrellassa. Tällä kertaa käsittelimme yleisesti jatko-opntoihin liittyviä kysymyksiä. Moni asia selkeytyi kummasti. Matkalla Tampereelta Helsinkiin järjestelin erilaisia H-projektiin liittyviä asioita.
Illaksi suuntasin ympäristöjärjestöjen järjestämään liikenneaiheiseen vaalipaneeliin. Toimin keskustelun puheenjohtajana. Olikin ilahduttavaa, kuinka kaikista puolueista löytyi tukea joukkoliikenteen rahoitukselle, ruuhkamaksuille ja kävelykeskustalle. Laitoimme aiheesta tiedotteen: http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/piirit/piirit2007/puolueetkeskustatunneli
Liikennekysymykset ovat olleet viimeaikoina kovasti tapetilla. Liikenne- ja viestintäministeriö esitti viime viikolla 25 miljoonan euron lisäystä suurten kaupunkien joukkoliikennetuelle. Hyvä! Euroopan ympäristökeskus (EEA) taas julkaisi selvityksen, jonka mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat kasvaneet EU:ssa vuosina 1990-2003 peräti 25 prosenttia. Lentoliikenteen päästöt (jotka eivät ole mukana edellisessä luvussa) ovat kasvaneet vastaavana ajanjaksona 96 prosenttia! Kokonaisuudessaan liikenteen päästöt kattavat noin viidenneksen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Näin ollen jatkuvasti kasvava liikenne uhkaa tehdä tyhjäksi muilla sektoreilla tehtävät päästövähennykset ilmastokriisin ratkaisemikeksi.