Jätkäsaaren tornihotelli kaatui äänin 43-42: Seitsemän syytä, miksi äänestin vastaan

Jätkäsaaren tornihotelli kaatuiHarkitsin pitkään, perusteellisesti ja aivan loppuun asti omaa kantaani Helsingin Jätkäsaaren tornihotelliin. Päätin lopulta äänestää kaavamuutosta ja hanketta vastaan.

Äänestys ratkesi yhdellä äänellä (43-42), joten oma ääneni ja jokaisen hanketta vastaan äänestäneen ääni ratkaisi tuloksen.

Itselleni on selvää, että Helsinki ei saa jämähtää paikalleen. Kaupunkia pitää kehittää eteenpäin. Tässä kaupungissa pitää pystyä tekemään uusia juttuja.

Ohessa on seitsemän syytä, miksi äänestin Jätkäsaaren tornihotellia vastaan:

1. Nyt esitetty torni oli mielestäni kukkoileva, nousukasmainen ja vähän juntti. Torni olisi ollut paluu menneelle vuosituhannelle. Se, että Helsinkiin on rakennettu aiemmin rumia rakennuksia, on mielestäni huono peruste rakentaa lisää tornihotellin kaltaisia rumia rakennuksia. Jätkäsaaren torni olisi tullut kaupungin paraatipaikalle. Siihen paikalle pitää saada parasta. Nyt esitetty tornihotelli ei mielestäni ole vielä sellainen. Helsinki pystyy parempaan.

2. Tornitalo itsessään on kaikkea muuta kuin ekologinen rakennustyyppi. 16-kerroksisesta talosta, jonka nykyinen kaava mahdollistaa, saisi paljon helpommin ja järkevämmin energiatehokkaan. 33-kerroksisesta tornihotellista olisi ollut hyvin vaikea tai mahdotonta saada esimerkiksi nollaenergiataloa.

3. Kaupungin toimielimet kaupunginhallitusta ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa lukuun ottamatta suhtautuivat hankkeeseen vähintään kriittisesti. Esimerkiksi Kaupunginmuseon johtokunta, yleisten töiden lautakunta ja kiinteistölautakunta antoivat kriittisen lausunnon kaavamuutoksesta.

4. Jätkäsaaren tornihanke olisi ollut ristiriidassa Helsingin merellisen maiseman kanssa. Lisäksi se olisi ollut ristiriidassa kantakaupungin rakentamisen mittakaavan ja maamerkkien sekä niihin liittyvien kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimisen kanssa.

5. Kaavamuutosehdotus huolestutti asukkaita Jätkäsaaren lisäksi myös Lauttasaaressa, Ruoholahdessa, Kampissa, Punavuoressa ja Eirassa. Itse olen saanut kymmenittäin palautetta eikä valitettavasti yksikään kannattanut tornihotellia. Myös käymäni keskustelut omassa viiteryhmässäni ja tuttavapiirissäni vahvistivat kielteistä näkemystä.

6. Kaava ei olisi noudattanut Helsingin korkean rakentamisen ohjetta. Ohjeistus vaatii korkealta rakentamisesta mm. seuraavaa:
-korkeampia vaatimuksia suunnittelijoille, suunnitelmien esittämistä tavanomaista aiemmassa vaiheessa, totuttua perusteellisempina ja osin uusiakin selvityksiä
-korotettua toteutuksen laadunvarmistusta
-poikkeuksetta ulkopuolista tarkastusta.

7. Kaavamuutokselle ei ollut merkittäviä elinkeinopoliittisia syitä. Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän mukaan Helsinki on kiinnostava sijoituskohde ilman 33-kerroksista tornihotelliakin. Tontti ei jää tyhjäksi nykyisellä kaavalla, joka mahdollistaa 2×16-kerroksisen rakennuksen.

Näin ollen tornihotellin tuomat elinkeinohyödyt eivät mielestäni riitä kattamaan siitä aiheutuvaa mahdollista haittaa kaupunkikuvalle.

Tästä syystä en kannattanut esitettyä kaavamuutosta, joka olisi mahdollistanut tornihotellin rakentamisen.

Tarkemmat perustelut löytyvät aiemmasta blogikirjoituksestani: Jätkäsaaren tornihotelli: Jaa vai ei?

Alla vielä kaupunginvaltuuston äänestyskartta.

Jätkäsaaren tornihotelli äänestys

14 kommenttia artikkeliin ”Jätkäsaaren tornihotelli kaatui äänin 43-42: Seitsemän syytä, miksi äänestin vastaan”

  1. Hienoa ja esimerkillistä tuoda esiin omaan äänestyspäätökseen johtaneet perustelut. Tällä tavoin ihmiset saavat tietää miksi poliitikot äänestävät niinkuin äänestävät. Kumpa kaikki tekisivät näin. (Toisaalta monet saattavat tehdäkin. En seuraa kovin monen poliittisen vaikuttajan blogia.)

  2. Hyvin perusteltu. Minua lähinnä ihmetyttää miksi tarvittiin pitkä ja perusteellinen harkinta. Neloskohta itsessään on riittävä. Tuommoista, tai pienempääkään, tornia ei piiloteta millään, jos se ei kaupunkiin istu. Vielä vähemmän sitä piilotetaan meren suunnasta. Sen eteen voi laivata kymmenen kilometriä uutta maata ja siirtää se näin sisämaahan, mutta siellä se silti sojottaisi keskisormen lailla.

    Helsinki on ihmisen kokoinen kaupunki. Se on arvo itsessään.

  3. Itse jäin ihmettelemään, miksi valtuuston mielipiteidenvaihto kasautui maisema- ja elinkeinoseikkoihin. Miksi päätöksen laillisuuskysymys ja turvallisuus ei noussut keskeiseksi. Ymmärrän, että kaupunginhallituksen tehtävänä on valvoa valtuustolle esitettävien päätösten laillisuus, mutta lopullisen päätöksen tekee valtuusto. Miksi ei edellytetty tornituulten torjunnasta, pelastuksesta ja paloturvallisuudesta yksityiskohtaisia selvityksiä. Asemakaava lyö lukkoon monia asioita, jotka rajaavat rakennusvalvontaviranomaisen mahdollisuuksia.

  4. Torppasit (olettaen että äänesi oli ”se” ratkaiseva) sitten sellutehtaan verran työpaikkoja Helsingistä koska ”torni oli mielestäni kukkoileva, nousukasmainen ja vähän juntti”. Edesvastuutonta.

    • Kiitos palautteesta Teemu! Ei mahdolliset myönteiset elinkeinoaikutukset nollaan tipahda, jos 33-kerroksisen sijaan rakennetaan 2×16-kerroksinen. Mielestäni erikoista, haluttua, uutta ja hienoa saadaan jollain ihan muulla kuin vanhanaikaisilla pilvenpiirtäjillä.

  5. Naapuritontti on jo käytössä joten 2×16 ei ole enää mahdollinen; teitkö päätöksesi väärien tietojen perusteella?

    • Hei Teemu
      Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä totesi sekä Helsingin Sanomissa että valtuuston kokouksessa, että tontille löytyy kyllä sijoittaja nykyiselläkin kaavalla. Perustin tietoni tähän. Mikäli sinulla on jotain muuta tietoa, kuulen siitä toki mielelläni.

      Parhain terveisin
      -Leo

  6. Hei!

    Viittasit siihen, että 1 x 33 kerroksisen sijaan rakennetaan 2 x 16 kerrosta. Tämä on ongelmallista koska tätä varten tarvittaisiin viereinen tontti johon on jo suunniteltu tämä: http://www.woodcity.fi/

  7. Mielestäni 33-kerroksinen hotellitorni olisi tarjonnut hyvät puitteet Helsingin ja Suomen visioon kasvaa kongressimatkailun saralla. Vaikka tontille saataisiinkin nyt 2 x16 -kerroksista taloa, en usko, että siitä tulisi niin mielenkiintoista kuin aikaisemmin ehdotettu 33-kerroksinen tornitalo. Uskon, että kongressit juuri pyritään järjestämään mielenkiintoisissa kohteissa.

    Tornitalo olisi nimenomaan erilainen rakennus, rohkea ratakaisu, joita Helsingistä puuttuu. Rakennukset, kuten Turning Torso Malmö:ssa ja Montparnasse Pariisissa ovat yhtälailla piikkejä kaupunkikuvassa, jotka tekevät kaupungeista mielenkiintoisia – eivät vanhanaikaisia.

    Olisimme tornitalon avulla saaneet ulkomaalaista sijoitusta Helsinkiin. Lisäksi norjalaiset olivat juurikin erikoistuneet korkeatasoisiin kongressihotelleihin. Rahakkaat hotellivieraat olisivat tuoneet rahaa koko alueelle ja kongressit elävöittäneet Helsingin keskustasta kauempana olevaa Jätkäsaarta.

    Jätkäsaari on uusi rakennus alue, jossa ei ole mitään vanhaa. Paikalla oli aikaisemmin konttisatama. Lisäksi Kalasatamaan valmistuvat tornitalot ovat myös rannalla ja linnuntietä katsottuna yhtä kaukana Tuomiokirkosta kuin Jätkäsaaren tornitalolle kaavailtu tontti. Väitän, että tuota 33-kerroksista rakennusta ei keskustasta katsottuna olisi näkynyt melkein mistään. Helsingin siluettia pääsee ainoastaan ihailemaan laivamatkustajat. En ymmärrä miksi tämä on aina niin suuri kriteeri suunnittelussa.

    Olen kuullut, että nyt tilalle tulee hotelli Cumulus tai jokin vastaava. Tämä ratkaisu ei ole kilpailukykyinen valitettavasti kongressikohteena.Toivon myös, ettei suomalaisten rahapulan vuoksi jouduta karsimaan tulevasta rakennuksesta niin, että lopputuloksesta tulee pieni ja tylsä rakennuskokonaisuus. Näin on monesti käynyt aikoinaan esimerkiksi Kansallisooppran kanssa ja viimeaikoina Crusellin sillan kanssa. Sillasta tuli kyllä hieno, mutta suunnitelmia matalampi ja ei siksi yllä aluksi suunnitelun maamerkin veroiseksi.

  8. Hei,
    Myös minun käsitykseni mukaan tontille ei edes ole mahdollista rakentaa 2×16 kerroksista rakennusta, koska toinen 16-kerroksinen rakennus olisi tullut alkuperäisen suunnitelman mukaan WoodCityn tontille. Korjatkaa jos tämä väite on väärä. Mutta jos väite on oikea, niin oletteko tehneet päätöksiä virheellisten tietojen pohjalta? Ja olisi mielenkiintoista tietää, että jos tontille on kerta ottajia, niin keitä he ovat? S-ryhmän lobbaajia? On mielestäni perin outoa, että päätöksiä tehdään siltä pohjalta, että hylätään avoimesti valmisteltu ehdotus ja pimennossa valmistellut asiat tuodaan valtuustokäsittelyssä esille, eikä niitä sitten avata sen enempää.

  9. Kiitos! Äänestin sinua, enkä selkeästikään suotta! Torni olisi ollut nimenomaan ruma ja vanhanaikainen. Helsingin ei pitäisi matkia suurkaupunkeja ja kadottaa kaikkea idylliään ja identiteettiään. Jos pidämme arvossa arkkitehtuuria ja taitavaa kaupunkisuunnittelua, se todella rikastuttaa kaikkia kaupunkilaisia pitkään! Liian kauan on jo annettu lyhytnäköisen rahan ohjata päätöksentekoa. Kiittäen, Arkkitehtisuvun tytär

Kommentointi on suljettu.

Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.