Kesän kokeilut: Suunnittelematonta joutilaisuutta

Kokeilen joka kuukausi jotain uutta tapaa. Kesällä kokeilin olla kokeilematta mitään ja olla suunnittelematta päiviä etukäteen (heinäkuu) sekä kylmiä suihkuja (elokuu). 

Seuraavassa pohdintoja heinäkuun kokeilusta. Elokuun kokeiluun palaan erillisessä kirjoituksessa. 

Puolison kanssa spontaani ja suunnittelematon hetki Joensuussa jokivarren kahvilassa.

Helsingin Sanomat kirjoitti vuoden alussa kirjastani Tehokkuuden taika. Kirjassa ja haastattelussa kerron suunnittelevani päiväni puolen tunnin tarkkuudella. 

Haastattelun myötä virisi keskustelua siitä, pitääkö kaikkea suunnitellla ja suorittaa. Eikö voi vain olla ja mennä sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä? 

Oma ajatukseni on tässä ollut seuraava. Mikäli ei itse suunnittele päiviään, joku muu kyllä suunnittelee ne puolestasi. Tuolloin menet sen mukaan, mitä muut toivovat sinulta etkä omien arvojesi tai tavoitteidesi mukaan. Jos ei ole suunnitelmaa, on liian helppo unohtua seuraamaan uutisvirtaa, sosiaalista mediaa tai kiinnostavan sarjan seuraavaa tuotantokautta. Mikäli en suunnittele milloin vietän laatuaikaa puolison, lasten tai läheisten kanssa, ei sellaista aikaa ehkä koskaan tulekaan. 

Kun suunnittelee mitä tekee, voi elää arvojensa mukaista elämää. Suunnittelu auttaa navigoimaan arjessa, jossa prioriteetit ja suunnitelmat muuttuvat jatkuvasti sekä erilaisia hetken houkutuksia ja ilmoituksia on kaikkialla. 

Aina tulee myös jotain vielä tärkeämpää tehtävää, jota ei ole etukäteen osannut ennakoida. Tuolloin tehdyn suunnitelman kanssa on helppo tunnistaa ”vaihtoehtoiskustannus”. Jos nyt otan vielä yhden ylimääräisen palaverin iltapäivälle, jää sähköpostit hoitamatta. Jos hoidan sähköpostit illalla, en syö perheen kanssa päivällistä. Jos jään tuijottamaan sosiaalista mediaa tai katson sarjaa suoratoistopalvelusta, en vietä laatuaikaa lasten kanssa. 

Olen siis omalta osaltani aika vakuuttunut siitä, että päivittäinen suunnittelu toimii itselläni. En toki kuvittele, että näin olisi kaikilla. Tämähän riippuu elämäntilanteesta sekä omista arvoista ja tavoitteista. 

Heinäkuu oli itselleni kuitenkin sopiva aika kokeilla luopumista päivittäisistä suunnitelmista. Eihän sitä tiedä millaiseen luovuuden kukkaan puhkeaisin, jos en suunnittelisi päiviä. Suurimman osan kuukautta olin lomalla työtehtävistä ja kokouksia oli minimaalisen vähän. Suunnittelemattomuus oli mahdollista toteuttaa, kun menoja tai tehtävää ei ollut paljon. 

En silti onnistunut täysin. Heinäkuun alussa olin viikonlopun kotona yksin muun perheen ollessa mökillä. Nuo päivät suunnittelin huolella. Näin sain tehtyä tiettyjä perheen yhteisiä säätöasioita ja kotiaskareita. Sen jälkeen pyöräilin mökille enkä suunnitellut päiviä. Kuun puolivälissä tuli harha-askelia ja löysin itseni tekemästä päiväsuunnitelmia. Osin tämä johtui siitä, että paikkakunnat vaihtuivat. Olin tiuhaan tahtiin mökillä Uudessakaupungissa, kotona Helsingissä ja Porin SuomiAreenassa. Lopulta kuun puolivälin jälkeen onnistuin vapauttamaan itseni pariksi viikoksi kuun loppuun asti päiväsuunnitelmista. Seuraavan kerran suunnittelin päiväni sunnuntaina 31.7.2022.

Kokemus oli mielenkiintoinen, mutta ei kovin innostava tai toimiva. Käytännössä heti elokuun alussa palasin päivittäisten suunnitelmien pariin.

Heinäkuun kokeilussa kävi juuri niin kuin olin pelännytkin ja mitä yllä pohdiskelin jo etukäteen. Päivät olivat epämääräisiä ja muut määräsivät tahdin. Oli toki mukava lomailla ja tein paljon hauskoja spontaaneja kesäjuttuja. Silti niistä jäi vähän tyhjä olo. Arttu Wiskaria mukaillen. Tässäkö tää nyt oli.

Ei merkityksellinen, luova ja omien arvojen mukainen elämä tule luoksesi. Se täytyy itse tehdä. Sitä varten kannattaa olla suunnitelma. Suunnitelma ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi jatkuvasti olla ahdistunut tulevaisuudesta. Päinvastoin. Suunnittelu mahdollistaa sen, että menneisyys ei masenna eikä tulevaisuus ahdista. Voi olla juuri tässä hetkessä ja tietää, että elää pidemmällä tähtäimellä itselle merkityksellistä elämää.

Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?