Glasgow´n ilmastokokous – ovatko yritysten ilmastotoimet uskottavalla pohjalla?

Kansainväliset ilmastoneuvottelut Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanoista jatkuvat marraskuun alussa Glasgowissa. Siinä missä poliittiset päättäjät ovat jumittaneet kansainvälisten ilmastoneuvotteluiden parissa vuosikymmeniä, ovat yritykset toimineet viime vuosina entistä voimakkaammin ilmastopolitiikan kirittäjinä.

Glasgowin ilmastokokouksen alla esimerkiksi World Economic Forum julkaisi yli 90 suuren yrityksen johtajan kirjeen poliittisille päättäjille, jossa vaadittiin maita sitoutumaan päästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä ja sitoutumaan hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä, jotta lämpeneminen olisi mahdollista rajoittaa 1,5 asteen tuntumaan.

Aikaisemmin Climate Leadership Coalition (CLC) johdolla on käynnistetty Call on Carbon -hanke, jonka tavoitteena on nopeuttaa ilmastoinvestointeja ja hiilidioksidipäästöjen tehokkaan hinnoittelun käyttöönottoa. Allekirjoittaneet yritysjohtajat, joissa olen itsekin mukana, vaativat päättäjiä asettamaan hiilineutraaliustavoitteidensa tueksi Pariisin sopimuksen mukaiset tehokkaat, luotettavat ja tarkoituksenmukaiset hiilipäästöjen hinnoitteluvälineet, jotka mahdollistavat kustannustehokkaan investointipolun hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi.

Miksi yritysjohtajat vaativat päättäjiltä kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa? Tämä on hyvin loogista. Kuolleella planeetalla ei ole liiketoimintaa, hyvinvointia tai työpaikkoja. Ilmastokriisi on yrityksille systeeminen riski, johon tarvitaan pikaisia toimia. Toimintaympäristö uhkaa ilmaston kuumetessa käydä liian epävakaaksi pitkäjänteiselle liiketoiminnalle. Eri sidosryhmät odottavat myös toimia.

Pelkät muille osoitetut vaatimukset eivät kuitenkaan riitä. Omakin pesä olisi syytä puhdistaa. Yritysten liiketoiminta on yksi ilmastokriisin keskeinen syy. Fosiiliyhtiöt ovat jo vuosikymmeniä tienneet ilmaston lämpenemisestä, mutta ovat aktiivisesti piilotelleet ja väheksyneet sen vaikutuksia. Nämä yhtiöt joutuvat vielä tulevina vuosina kantamaan historiallisen vastuun ja maksamaan teoistaan. Vähän samaan tapaan kuin tupakkateollisuus.

Muutoksen tuulet puhaltavat. Hollannissa öljy-yhtiö Shell tuomittiin kiristämään ilmastotavoitteitaan oikeuden päätöksellä. Glasgowin ilmastokokouksen alla öljy-yhtiöiden johtajat olivat myös historiallisesti ensimmäistä kertaa Yhdysvaltojen kongressin kuultavana toiminnastaan.

Monilla yrityksillä on kunnianhimoisia ilmastotavoitteita ja uskottavia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi. Omalla vastuullisuustyöllä kehuminen voi kuitenkin näyttää paikoin siltä, kuin olisi ensin sytyttänyt talon tuleen ja kehuisi sitten sillä, että on soittanut palokunnan paikalle ja osallistunut sammutustöihin.

Kuvittele, että sinä sairastut syöpään siksi, että joku toinen polttaa tupakkaa toisella puolella maapalloa. Samalla kun polttaja ei itse sairastu vaan on pikemminkin onnellisuus- ja hyvinvointitilastojen kärjessä. Tästä on kyse ilmastokriisissä ja ilmasto-oikeudenmukaisuudessa. Jokainen ilmakehään päästetty hiilidioksiditonni on itsekästä taloudellisen voiton tavoittelua ja selän kääntämistä ei ainoastaan tulevien sukupolvien oikeuksille vaan myös nykyisille ihmisoikeuksille. On varsin perusteltua vaatia yritysten vastuullisuus- ja ilmastotyöltä hiukan nykyistä enemmän.

Jotta yritysten vaatimukset olisivat uskottavia, kannattaa ilmastotoimissa huomioida ainakin seuraavat kolme seikkaa:

  1. Yrityksen ilmastotoimenpiteiden on oltava linjassa ilmastotieteen kanssa. Minimivaatimus on se, että yritys on sitoutunut Science Based Targets -aloitteeseen.
  2. Vastuullinen yritys noudattaa saastuttaja maksaa -periaatetta ja hoitaa myös historialliset päästönsä. Vastaa siis siitä, että oman yritystoiminnan seurauksena ilmakehään aiheutetut päästöt tulevat siivotuksi sieltä pois esimerkiksi nieluja kasvattamalla.
  3. Jotta tämä olisi mahdollista, olisi hyvä kirjata yhtiöjärjestykseen vastuullisuus ja sitoutuminen ilmastotieteen mukaisiin päästövähennyksiin.

Seuraavaksi odotan yritysjohtajien yhteistä kirjettä, jossa he kertovat, miten he hoitavat itse historiallisen vastuunsa ilmastokriisin ratkaisussa eivätkä vain vaadi muilta toimia. Ehkä Glasgowin ilmastokokous olisi sopiva paikka tehdä tämä.

Lisätietoja ilmastokokouksesta:
Ympäristöministeriö: Glasgow´n ilmastokokous COP26
Kansainvälisen ilmastosopimuksen (UNFCCC) sivut
Puheenjohtajamaa UK:n kokoussivut

7 kommenttia artikkeliin ”Glasgow´n ilmastokokous – ovatko yritysten ilmastotoimet uskottavalla pohjalla?”

  1. Leo,
    Melko ovelaa yrityksiä ja etenkin niiden tarkoitusperiä puolustelevaa marketingpuhetta , varsinkin ilmastotoimien osalta. Puhut ” puuta heinää ” varsinkin yritysten luontosuhteen muuttamisesta ja sen muka muuttumisesta. Näinhän ei ole käynyt, ja tämä näkyy kaikkialla maapallolla. Pahimmasta Covid- säikähdyksestä selvittyään yritysmaailma on lähtenyt entistä kiihtyvämmällä vauhdilla kiivaampaan kuluttamisen kasvattamiseen ja luonnonvarojen hävittämiseen.
    Millaisista yritysten perimmäisistä vaatimuksista on kyse, kun puhut ” kunnianhimoisen ilmastopolitiikan ” vaatimuksesta ? Näissä puheissasi olet kääntänyt nurinniskoin poliitikkojen ja yritysten yhteiskunnallisen tehtävän, roolin ja toimijoiden tärkeysjärjestyksen. Suomessakin ilmenee juuri tällä hetkellä , erityisesti muutaman edistysaskeleen ottaneen COP-26 kokouksen jälkeen , yritysmaailman innokas pyrkimys yhteiskunnallis-poliittisen vaikutusvaltansa kasvattamiseen. Tällöin kyse ei ole suinkaan ilmastotoimien vauhdittamisesta vaan niiden jarruttamisesta. Suomessa tämä tarkoittaa erityisesti ilmastotoimia käytännössä todella toteuttavan ja niiden onnistumisesta vastaavan poliittisen päättäjän eli hallituksen vastustamista ja vähemmän ympäristö/ilmastoystävällisten poliittisten johtoelinten asettamista sijalle määrittelemään toimien tarpeellisuutta, määrää ja täytäntöönpanoa. Tämä tarkoittaa jo toteutetunkin ympäristö/ilmastotyön saavutusten mahdollista kumoamista. Jollet ole tätä poliitikkona , anteeksi ennemminkin ” yritysjohtajana ”, huomannut, niin oletpa rutkasti ajasta jäljessä ?! Tätä tarkoittavat suomalaisen yritysmaailman johtoportaiden puheet ” toimeen ryhtymisestä ” COP-26 jälkeen.
    Poljet naivisti tyhjän päällä, koska mitään erityistä ei ole käytännössä havaittavissa yritysten toiminnan vastuullistamisessa kansainvälisesti , eikä Suomenkaan osalta toteutusta koskien. Yrityksetkin polkevat tyhjää.Tai ehkä vain vähäistä on yritetty pienten yritysten toimesta , mutta varsinkin suurten suuriääniset lupaukset ovat edelleenkin jääneet näköharhaksi.
    Suurimmat saastuttajat saastuttavat edelleenkin COP-26 suunnitelmista ja oikeuslaitosten päätöksistä huolimatta. Suurilla on vara maksaa jopa oikeuden päätösten noudattamatta jättämisestä.
    Tässä välinpitämättömyydessä onkin se kapitalistisen markkinatalouden oloissa toimivan yritysmaailman heikkous. Sen ei tarvitse loppujen lopuksi olla vastuullinen muusta kuin vain omasta hyvinvoinnistaan.Ja jos edes siitäkään ottaen huomioon nopeutuneen ilmastonmuutoksen seuraukset. Vastuullisuus ei ole koskaan kuulunut eikä kuulu ko.systeemin ydinhyvellisyyteen, ja sitä kierretään edelleenkin kaikin mahdollisin keinoin, ilmastotoimienkin suhteen.

    Taidat joutua pitkään odottamaan …sitä yritysten toteuttamaa ” kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa ”…siis muunlaista kuin yritysten omaa maineen ja kunnianhimoa kohentavaa. Mutta sitä maineen ja kunnian kohentamista kasvattamaanhan sinut onkin laitettu tehtävääsi…

  2. PS.
    Ensiksi :
    Puhut ” lööperiä ”, sanoisi isoäitisi tästä kirjoituksestasi. Miksi ihmeessä hiilidioksidipäästöjä pitäisi hinnoitella ? Eikös niistä pitäisi päästä eroon Suomessakin , eikä tehdä niistä markkinatavaraa? Käsitykseni mukaan vastuullinen yritys tekee kaikkensa päästäkseen mahdollisimma pian eroon hiilidioksidipäästöistään. Uutta teknologiaa hallitsevista työntekijöistä on kova pula Suomessa. Kuitenkaan suomalaiset teknologiateollisuuden yritykset eivät ole viime vuosina juuri satsanneet tarpeeksi työntekijöidensä koulutukseen, jos ollenkaan. Näin ei ole paljonkaan edetty toitottamasi yritysten ” vastuullisuuden ” kasvattamisessakaan. yritysten taholla kiinnostus konkreettisia ilmastotoimia kohtaan ei tunnu olevan kovinkaan suurta. Päästöistä maksaminen ” markkinamekanismien ” avulla ( kompensointi ) ei ole todellinen konkreettinen ilmastoteko.

    Toiseksi :
    Ennenkuin mainostat Maailman Talousforumia ( World Economic Forum ) ,niin yritäppä varata enemmän aikaa sen miettimiseen tarkemmin mikä on World Economic Forum syvemmin tarkasteltuna , mitä se pitää sisällään ja missä tarkoituksessa se toimii, ja mistä koostuu tämän kapitalististen markkinatalousmaiden yhteistyöelimen eli talousforumin vaikutusvaltaisin osanottajakaarti.

  3. Jos yritykset olisivat tähän mennessä tehneet muutakin kuin lupauksia päästöjensä vähentämiseksi, niin ei oltaisi oltu nykyisenlaisessa hätätilanteessa , ja Glasgowin ilmastokonferenssissa oltaisiin voitu edetä paljon pitemmälle ja nopeammin.

  4. PS. edelliseen kommenttiin :
    Huvittaa tosiaankin tuon Call on Carbon- hankkeen allekirjoittaneiden yritysjohtajien listalla olevat muutamat tunnetut nimet ja edustamansa yritykset, esim.Fortum ja eräät muut suomalaiset kansainvälisestä toiminnastaan tunnetut suuret teollisuusyritykset ja yritysmaailman vaikuttajat. Tämän kyllä ymmärtää , sillä hankkeen tavoitteena näkyykin olevan mm.hiilipäästöjen hinnoittelun edistäminen, siis ei konkreettinen ilmastotoimi, vaan ” markkinamekanismein ” toimiva kaukankäynti oikeuksista saastuttaa.
    Leo, miten olet voinut lähteä mukaan tällaista markkinahumpuukia tukemaan ?

  5. Ja vielä enemmän huvittaa se, että ylläoleva ympäristöministeriön linkitys johtaa Hätäkeskuksen sivuille ! Kenellä on näin kirpeä hirtehishuumori…?
    Mutta hädästähän tässä ilmastoasiassa onkin oikeastaan kyse, vaikka Hätäkeskus numeroineen ei taida ehtiäkään apuun !

  6. Hyvä sentään, että ympäristöministeriön oikea linkki on nyt laitettu paikalleen. Vaan eipä sekään auta hätätilan poistamiseksi tarvittavan nopeasti.

  7. Kannattaa lukea tämän blogin aihetta sivuava Ylen mainio tutkiva artikkeli ” Älkää olko huolissanne ilmastosankarit ” , sanoi lihatalon mainos – Katso tästä esimerkkejä viherpesusta, johon yritykset ovat syyllistyneet eri maissa ” ( Yle uutiset 19.12.2021 ).
    Tässä jutussa tuodaan esille yritysten harjoittamaa mainontaa, jossa käytetään myyntivalttina sanoja ilmastoystävällinen, hiilineutraali, ekologinen , vastuullinen. Siinä puhutaan myöskin nk. päästöjen kompensaatiosta, jota yritykset käyttävät usein keinona selittää ja puolustella ” ilmastotoimiensa ” ja ” ilmastotavoitteidensa ” oikeutusta ja vaikuttavuutta. Kompensaation hitaudesta ja sen epäonnistumisesta ei tietenkään kerrota, koska sillä ei erityisesti kohenneta yritysten mainetta.

    Eipä taida pitää paikkansa se väite, että vain yritykset olisivat viime vuosina toimineet ilmastopolitiikan kirittäjinä ! Ja että poliittiset päättäjät olisivat ainoastaan jumittaneet kansainvälisiä ilmastopäätöksiä ! Tällaisen väitteen esittäjän ekologinen ymmärrys ja todellinen sitoutuminen voidaan kyseenalaistaa.

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!