Ilmastonmuutos on tämän sukupolven suurin haaste. Syksyllä 2018 julkaistun IPCC:n raportin myötä tämä on tullut selväksi kaikille.
Nyt tarvitaan tekoja.
Yhden vastauksen antaa yllättäen hampurilaisketju Hesburger. Yritys julkisti 11.12.2018 laajan vastuullisuuskampanjan ja dokumenttielokuvan, jossa se pureutuu ilmastonmuutoksen kaikkein kiperimpiin kysymyksiin.
Vielä 10 vuotta sitten oli vaikea nostaa julkiseen keskusteluun lihan, lasten hankkimisen, lentämisen ja autoilun ympäristövaikutuksia. Nyt hampurilaisketju kysyy kampanjassaan voisitko luopua autoilusta, lentämisestä, vanhemmuudesta ja lihasta pitääksesi maailman. Tämä on rohkea veto.
Hesburgerin dokumentissa esitellään neljä henkilöä. Allekirjoittaneen lisäksi siinä ovat mukana yrittäjä Mikko Ravi, matkailija Senni Koskenvisa ja Hesburgerin perustajat Heikki ja Kirsti Salmela. Dokumentin on ohjannut Iris Olsson.
Dokumentissa kysytään: Ketkä meistä ovat edelläkävijöitä?Ketkä meistä odottavat muutokselle sopivaa ajankohtaa? Kehitys parempaa maailmaa kohti liikkuu valonnopeudella. Mitä menetämme, jos emme yritä parastamme? Me voimme olla se sukupolvi, joka pysäytti ilmastonmuutoksen.
Eikä kyse ole vain luopumisesta.Kun luovumme ympäristölle haitallisesta toiminnasta, saamme tilalle usein jotain paljon parempaa. Esimerkiksi vegaanihampurilaiset, terveelliset liikkumistottumukset, enemmän elämyksiä antavat matkat sekä lopulta ympäristötietoisemmat uudet sukupolvet.
Toistaiseksi valtaosa Hesburgerin myymistä tuotteista sisältää lihaa. Toivottavasti tämä muuttuu pian. Kasvistuotteiden osuus on vielä pieni, mutta kasvava. Rohkeutta on Hesburgerin noin 10 miljoonan euron investointi omaan kasviproteiinitehtaaseen. Tehdas valmistuu 2019 ja siellä tullaan valmistamaan erilaisia kasviproteiinituotteita Hesburgerin tarpeisiin. Ja tämän lisäksi on toki muitakin toimenpiteitä, kuten aurinko- ja tuulisähköä, kiertotalouden työasuja ja ekologisempia pakkauksia.
Mitä muuta voit tehdä? Täällä lisää: IPCC:n ilmastoraportin myötä 20 toimenpidettä juuri sinulle.