HKL johtokunta: Raide-Jokeri etenee

Kaupunginvaltuusto nimesi minut HKL Liikenneliikelaitoksen johtokuntaan 7.6.2017.

Ensimmäinen johtokunnan kokous pidettiin uudella kokoonpanolla heti tiistaina 13.6. klo 16.30. Johtokunnan puheenjohtajana toimii Laura Rissanen (kok). Johtokunnan kokoonpano täällä.

Ensimmäisessä kokouksessa päätimme mm. syksyn kokousaikataulusta, hankinta- ja investointivaltuuksien delegoinnista, liityntäpysäköintiterminaalien ylläpitovastuun siirtämisestä HKL:lle, raitiotien rakennuttamisesta Mechelininkadulla ja Jätkäsaaressa sekä saimme Raide-Jokerin tilannekatsauksen. Lisäksi teimme hankintapäätöksiä, joilla varauduimme puhtaanapitoon ja talveen sekä töhryjen poistamiseen.

Kokouksen esityslista löytyy täältä ja päätöstiedote täältä.

Kiinnostavinta antia oli tilannekatsaus Raide-Jokeriin. Meille vakuutettiin, että nyt toteutettavalla Allianssimallilla viivästykset ja kustannusten ylitykset eivät ole mahdollisia.

Raide-Jokerin varsinainen hankintapäätös on tulossa kesäkuun johtokunnan kokoukseen (29.6.) ja urakointipäätös tehdään syksyllä. Varikoista tehdään vielä erikseen esitys johtokunnassa ja tämä päätös tulee aikanaan myös kaupunginvaltuustoon.

Alla kokouksen päätökset vielä hiukan avattuna. Annan mielelläni lisätietoja!

***

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

01 / 13.06.2017

1-2. Kokouksen alkutoimet

3. Liikenneliikelaitoksen johtokunnan kokoonpano

Todettiin kokoonpano.

4. Liikennelaitoksen johtokunnan kokousajat vuonna 2017

Kokoonnutaan noin kerran kuukaudessa: 17.8., 14.9., 12.10., 9.11. ja 7.12.2017

5. Liikenneliikelaitoksen toimitusjohtajan sijaisten määrääminen

Ville Lehmuskosken sijaisina toimivat seuraavassa sisääntulojärjestyksessä:

– Yhteiset palvelut -yksikön hallintojohtaja Yrjö Judström
– Infra ja kalusto -yksikön johtaja Artturi Lähdetie
– Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi
– Toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio
– Kunnossapitoyksikön johtaja Toni Jurva
– Yhteiset palvelut -yksikön hallintopäällikkö Rain Mutka

6. Liikenneliikelaitoksen investointeja ja muita pitkävaikutteisia menoja koskevan toimivallan siirtäminen

– Toimitusjohtajalle annettiin valtuudet miljoonan euron investointeihin ja yksiköiden vetäjille 300 000 euron investointeihin.

7. Liikenneliikelaitoksen tarveselvitykseen perustuvan hankesuunnitelman hyväksymistä koskevan toimivallan siirtäminen

– Tässä sama kuin edellä toimitusjohtajalle miljoona ja yksiköiden vetäjille 300 000 euron valtuudet.

8. Liikenneliikelaitoksen muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman hyväksymistä koskevan toimivallan siirtäminen

– Edelleen sama kuin edellä eli 1 milj eur & 300 keur valtuudet.

9. Hankintoihin liittyvän toimivallan siirtäminen liikenneliikelaitoksessa

– Tässä toimitusjohtajalle 500 000 euron hankintavaltuudet, yksiköiden päälliköille 150 000 – 300 000 euroa sekä asiantuntijoille ja ostajille 30 000 euroa.

10. Liikenneliikelaitoksen palvelujen hinnoittelua ja myyntiä koskevien sopimusten päättämistä koskevan toimivallan siirtäminen

– Tässä sama kuin edellä.

11. Liityntäpysäköintiterminaalihallinnan keskittäminen / Helsingin liityntäpysäköinnin ja eräiden terminaalialueiden siirto HKL:lle

Hallinnan ja vastuiden selkeyttämiseksi keskitetään kaikkien Helsingin kaupungin hallinnassa olevien autojen liityntäpysäköintialueiden osalta alueiden hallinta Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle 1.1.2018 alkaen.

Samassa yhteydessä esitetään myös Rautatientorin ja Malmin bussiterminaalialueiden hallinnan siirtämistä HKL:lle. Lisäksi joidenkin pysäköintialueiden osalta esitetään liityntäpysäköintistatuksesta luopumista.

Samalla vaikutukset investointi- ja käyttötalouteen tullaan huomioimaan kaupungin talousarvion valmistelussa vuoden 2018 talousarvioesityksestä alkaen.

Taustaksi: Helsingin kaupungin alueella on lähivuosina yhteensä 53 autojen liityntäpysäköintialuetta (käytössä tai toteutumassa), joista 26 kpl on HKL:n hallinnassa ja 18 kpl entisen rakennusviraston hallinnassa. Lisäksi mm. entisen liikuntaviraston, entisen kiinteistöviraston ja Liikenneviraston hallinnassa on ollut muutamia liityntäpysäköintialueeksi luokiteltuja alueita.

12. Mechelininkatu välillä Caloniuksenkatu – Hietaniemenkatu / raitiotien rakennuttamisen ja rakentamisen hankinta

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan Mechelininkadun raitiotien rakentamisen ja rakennuttamisen kaupunkiympäristötoimialan rakennuttamispalvelulta yhteensä enintään 774.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Tilattavaan urakkaan sisältyy raitiotien purkutyöt, ratapohjien teko, pysäkkien rakentaminen sekä reunakivien ja asfalttitöiden rakentaminen.

13. Välimerenkatu välillä Jätkänsaarenlaituri – Länsisatamankatu / raitiotieradan rakennuttamisen ja rakentamisen hankinta

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan Välimerenkadun uuden raitioradan rakentamisurakan rakentamisen ja rakennuttamisen kaupunkiympäristötoimialan rakennuttamispalvelulta yhteensä enintään 1.783.600 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

14. Variotram-raitovaunujen LIJ2014 -järjestelmän laitteiden asennustöiden hankinta

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan suorahankintana LIJ2014-järjestelmän laitteiden asennustöitä Variotram-raitiovaunuihin Bombardier Transportation Finland Oy:n tarjouksen X61572 (4.5.2017) mukaisesti yhteensä enintään 672.660 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

15. Raide-Jokerin-projektin tilannekatsaus

Raide-Jokerin ratainfran rakentaminen on Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteinen projekti. HKL:ssä toimiva projektiorganisaatio vastaa kokonaisuuden johtamisesta ja koordinoinnista kaupunkien kesken.

Projekti toteutetaan allianssi-malilla, jossa suunnittelija ja urakoitsija kilpailutetaan erikseen yhteiseen allianssiin. Molemmat allianssi-kilpailutukset ovat parhaillaan käynnissä.

16. Kiinteistöjen ulkopuhtaanapito- ja talvikunnossapitopalvelujen hankinta kaudelle 1.7.2017 – 30.6.2018

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tilaamaan HKL:n omistamien kiinteistöjen ulkopuhtaanapito- ja talvikunnossapitopalveluita Stara Kaupunkitekniikan ylläpidolta tarjouksen KTY-17218 mukaisesti kaudelle 1.7.2017 – 30.6.2018 yhteensä enintään 1.142.009,96 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunta päättää lisäksi oikeuttaa liikennelaitoksen tarvittaessa hankkimaan sopimushintaan kuulumattomia erillisveloitettavia töitä, kuten lumenpoisajoa yhteensä enintään 171.300,00 eurolla (alv 0 %) eli 15 % sopimushinnasta.

17. HKL:n kiinteistöihin, omistamiin pysäkkikalusteisiin ja raitiovaunuihin tehtyjen töhryjen poistopalvelun hankinta.

Varaudutaan töhryjen poistoon niin, että töhryjen poistotyön kiinteistöistä ja muista kohteista kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 936.000 euroa (alv 0 %) sekä niin, että töhryjen ja tarrojen poistotyön raitiovaunuista ja suoja-ainekäsittelyn kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 460.000 euroa (alv 0 %)

18. Ilmoitusasiat ja johtokunnan esille ottamat asiat

Ilmoitusasiat täällä.

***

Yksi kommentti artikkeliin ”HKL johtokunta: Raide-Jokeri etenee”

  1. Ihanko kiven ja kannon kautta vakuuttivat?

    ”Meille vakuutettiin, että nyt toteutettavalla Allianssimallilla viivästykset ja kustannusten ylitykset eivät ole mahdollisia.”

Kommentointi on suljettu.

Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.