Oulun Energian rivo mainoskampanja kannustaa sähkön tuhlaukseen

Oulun energiaMitä tapahtuu, kun energiayhtiöiden vastuulla on energiansäästötoimet?

Voisi kuvitella, että erityisesti kovilla pakkasilla keskellä talvea kulutuspiikkien aikana olisi ympäristösyiden lisäksi erityinen intressi kannustaa ihmisiä energiansäästötoimiin.

Mitä tapahtuu todellisuudessa? Oulun Energia, joka antaa energianeuvontaa, kannustaa omassa mainoskampanjassaan kuluttamaan sähköä enemmän, koska se on niin halpaa. Ympäristöasioista viis.

”Sähkö on halpaa. Ei haittaa vaikka akkukin kuluu. Kuule mä pistän tänä iltana kaikki valot palamaan ja nautiskelen.” –todetaan Oulun energian mainosvideossa.

Samaan aikaan yhtiön sivuilla kannustetaan kuitenkin ihmisiä säästämään sähköä:

”Energianeuvontamme auttaa sinua suunnittelemaan energiankäyttöäsi ja säästämään sekä energiaa että rahaa. Järkevällä energiankäytöllä huolehdit myös ympäristöstä ja turvaat omalta osaltasi energian saatavuuden tulevaisuudessa.”

”Mä pistän tänä iltana kaikki valot palamaan”. Siinäkö Oulun energian mielestä järkevää energiankäyttöä, jolla huolehditaan ympäristöstä ja turvataan energian saatavuus?

Pariisin ilmastosopimus. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Uusiutuvat energialähteet. Energiansäästötoimet. Siinä todellisia tämän ajan valtavirtatrendejä.

Missä maailmassa ja ajassa Oulun energia oikein elää? Millaista kuvaa omasta vastuullisuudestaan yhtiö haluaa luoda? Voiko huonompaa mainoskampanjaa enää olla?

7 kommenttia artikkeliin ”Oulun Energian rivo mainoskampanja kannustaa sähkön tuhlaukseen”

  1. Rivo video??? Energiayhtiö kertoo laskevansa hintoja (mikä on varmaankin seurausta pidemmän ajan markkinahintojen laskusta) ja näyttää miten vanha rouva innostuu juhlistamaan tilaisuutta siivoamalla, leipomalla pulla, keittämällä kahvia ja kuuntelmalla vanhaa vinyylilevysoitinta. Sanoo vielä laittavana illalla kaikki valot päälle, mikä näin lämmityskautena ei ole tuhlausta, koska sisävalaistuksen tuoma lämpö tulee lämmityksessä hyödyksi. Esimerkki on varmasti tietoisesti valittu. Ei tässä kannusteta energiantuhlaukseen – eikä videon tarkoitus ole edes viestiä energiatehokkuudesta vaan kertoa asiakkaille sähkönhinnan laskusta.

    Vastaa
    • Kiitos kommentista Virve! Varmasti osittain juuri noin kun kirjoitat. Itse tulkitsen tuota kuitenkin niin, että sähkö on nyt niin halpaa, että sitä kannattaa kuluttaa turhaakin. Ja kun hyvin tiedetään sähköntuotannon ympäristövaikutukset/päästöt – erityisesti nyt huipputehojen aikana, niin tuo mainos on mielestäni vain asiaton, häpeämätön, huonotapainen, härski tai rivo – millä nimellä sitä nyt ikinä sitten haluaa kutsua. Tämä on kuitenkin varmasti katsojan silmissä. Kukin voi tuosta katsoa mainoksen itse ja muodostaa sitä kautta oman mielipiteensä. Varmasti tätä samaa on pohdittu Oulun Energiassakin ja arvioitu mainosvideon hyödyt haittoja suuremmaksi.

      Vastaa
  2. Kiitos Virve. Huumorillahan kampanja on tehty. Leo saattaisi pitää enemmän kampanjan aiemmista videoista, joissa mummo säästää sähköä oikein tosissaan. https://www.youtube.com/watch?v=GV2tRbXq16M. Leo on siinä mielessä hyvällä asialla, että keskustelua energiaomavaraisuudesta, kysyntäjouston mahdollisuuksista ja energiantuotannon ympäristövaikutuksista on tärkeää käydä. Tällä hetkellä turvaamme tuontienergiaan ehkä hieman liiaksikin.

    Vastaa
  3. Oulun Energia on mukana Fennovoiman ydinvoimalahankkeessa ja sitoutunut ostamaan sähköä 10 vuotta 50 euroa/MWh, JOS laitos joskus oikeasti valmistuisi. – Kyllähän se halpa sähkön hinta harmittaa, kun on lupautunut ensin sijoittamaan kansalaisilta kerätyt rahat investointeihin ja päälle osataman sähköä reiluun ylihintaan.

    Vastaa
  4. Kiitos Antti linkeistä Elsan aiempiin edesottamuksiin. Tämä on hyvä esimerkki viestinnän haasteista. Mulle tuo vinyylilevysoitin ja matkapuhelimen akun säästäminen kertoivat heti, että kyseessä on erittäin säästäväinen henkilö, joka villiintyi tuhlaamaan. Leon tulkinta tämän videon viestistä oli aivan toinen.

    Erityisesti mua tässä viimeisessä videossa ilahdutti Elsan elämän ilo. Nimittäin energiatehokkuusviestintä asiakkaiden korvissa usein kääntyy muotoon ”olkaa pimeässä ja palelkaa”. Aiempien videoiden perusteella näin Elsa tavallisesti toimii 🙂

    Vastaa

Jätä kommentti