Esityslista: Ympäristölautakunta ti 5.8.2014

Leo Stranius ja hiilinieluEnsi viikolla alkaa taas kaikki kiva ja ympäristölautakuntakin kokoontuu tiistaina 5.8.2014 klo 16.15 alkaen Viikissä.

Asialista löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Tärkeimpänä asiana on vuoden 2014 talousarvion toteutumisennuste. Ympäristökeskukselta puuttuu 280 000 euroa Haltialan toimintamenoja.

Alla asiat tarkemmin avattuna. Kaikki evästykset ja kommentit otetaan ilolla vastaan!

* * *

YMPÄRISTÖJOHTAJA

1 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä.

3 Ympäristökeskuksen talousarvion toteutumisennusteet 2014

Ympäristölautakunta päättää merkitä vuoden 2014 toisen talousarvion toteutumisennusteen tiedoksi ja todeta, että lautakunta tulee tekemään käyttömenoihin 230 000 euron ylitysesityksen 18.10.2014 mennessä.

Käyttömenojen määräraha tullaan ennusteen mukaan ylittämään, koska talousarvioehdotuksen ja tulosbudjetin hyväksymisen jälkeen on käynyt ilmi, että ympäristökeskus joutuu maksamaan omasta budjetistaan Helsingin osuuden Suomen luontokeskus Haltian toimintamenoista (280 000 euroa). Kuluvana vuonna ei ole ollut mahdollista maksaa toimintamenoja Khn käyttövaroista aiempien vuosien tapaan. Ympäristökeskuksen tulosbudjetti ei mahdollista menojen maksamista kokonaisuudessaan. Ympäristökeskus pystyy saamaan aikaiseksi enintään 50 000 euron säästön, mikä edellyttää kolmen avoinna olevan vakanssin täytön siirtämistä myöhempään ajankohtaan.

Täällä tarkemmin

4 Kaupungineläinlääkärin viran täyttäminen ympäristökeskuksen elintarviketurvallisuusosaston elintarvikevalmistus- ja eläinsuojeluyksikössä

Ympäristölautakunta päättää valita ympäristökeskuksen elintarviketurvallisuusosaston kaupungineläinlääkärin virkaan (vak.nro 023133) eläinlääketieteen lisensiaatti Minna Ristiniemen 1.9.2014 alkaen.

YMPÄRISTÖNSUOJELUOSASTO

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä.

2 Nobina Finland South Oy:n Roihupellon linja-autovarikon ympäristölupa

Nobina Finland South Oy:n linja-autovarikko sijaitsee Helsingin 45. kaupunginosassa (Vartiokylä) tontilla 45190/7 osoitteessa Tulppatie 7, 00880 Helsinki.

Hakemus koskee linja-autovarikkoa, jolla on noin 66 autopaikkaa linja-autoille ja lisäksi kymmenen paikkaa henkilöautoille, joita käytetään mm. kuljettajien siirtymiseen työvuoropaikoille. Työntekijöitä on noin 200. Liikennöinnin lisäksi varikon toimintaan kuuluu linja-autojen tankkaus, pesu, lämmitys ja huolto. Varikon yhteydessä on myös toimistotiloja ja henkilökunnan sosiaalitiloja.

Täällä tarkemmin

3 Uudenmaan ELY-keskuksen päätös koskien VR Track Oy:n ratatyötä, Huopalahti – Vantaankoski

Ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen 23.6.2014 antaman päätöksen, joka koskee VR Track Oy:n ympäristönsuojelulain 60 §:n mukaista ilmoitusta (meluilmoitus) Huopalahden ja Vantaankosken välisellä rataosuudella tehtävän ratatyön aiheuttamasta erityisen häiritsevästä melusta.

4 Lausunnon antaminen Roihuvuoren pohjoisrinteen asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12286

Asemakaavan ja asemakaavan muutoksen tavoitteena on luoda edellytyksiä täydennysrakentamiselle Roihuvuoren ja Herttoniemen hyvien palveluiden, virkistysalueiden ja joukkoliikenneyhteyksien läheisyydessä. Asemakaava ja asemakaavan muutos mahdollistaa täydennysrakentamisen Roihuvuoren pohjoisrinteellä. Lumikintien kerrostalotonttien pohjoispuolella ja Roihuvuorentien varressa oleva viheralueen osa muutetaan asuinkerrostalotonteiksi, katu- ja lähivirkistysalueiksi. Rakennusoikeuden lisäys on 23 885 k-m2.

Ympäristölautakunta päättää, että lausunnon asiasta antaa ympäristökeskus.

5 Lausunnon antaminen Kuusisaaren, Krogiuksentie 7-9 asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12268

Asemakaavan muutos mahdollistaa Saudi-Arabian suurlähetystörakennuksen ja sen henkilökunnan asuntojen rakentamisen tontille, joka on aiemmin osoitettu pientalorakentamista varten. Tontin rakennusoikeus kasvaa 2 205 k-m2 (1 695 k-m2:stä 3 900 k-m2:iin).

Ympäristölautakunta päättää, että lausunnon asiasta antaa ympäristökeskus.

6 Lausunnon antaminen Kuusisaaren, Hirvilahdenkuja 4 asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12260

Asemakaavan muutos mahdollistaa Saudi-Arabian suurlähettilään virka-asunnon rakentamisen tontille, joka on aiemmin osoitettu pientalorakentamista varten. Tontin rakennusoikeus kasvaa 161 k-m2 (709 k-m2:stä 870 k-m2:iin). Tontin rajaa muutetaan siten, että rannassa aiemmin tehty täyttö (194 m2) liitetään tonttiin.

Ympäristölautakunta päättää, että lausunnon asiasta antaa ympäristökeskus.

YMPÄRISTÖTERVEYSOSASTO

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä.

ELINTARVIKETURVALLISUUSOSASTO

1 Ilmoitusasiat

Ilmoitusasiat täällä.

2 Elintarvikelain 13 pykälän mukainen hakemus Lihatukku Veijo Votkin Oy:n liha- ja kala-alan laitoksen toiminnan olennaisesta muutoksesta

Ympäristölautakunta päättää hyväksyä hakemuksen mukaisesti Lihatukku Veijo Votkin Oy:n liha- ja kala-alan laitoksen toiminnan olennaisen muutoksen, joka liittyy ruokatehtaan kylmäkeittiön tilojen muutoksiin, makkaratehtaan uuteen raakalihapakkaamoon sekä laitoksen ulkopuolella sijaitsevaan temperointihuoneeseen.

Täällä tarkemmin

3 Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Reafin Oy:lle

Eestin Herkut –myymälöistä Pasilassa, Kontulassa ja Vuosaaressa puuttuvat suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät. Hommaa vauhditetaan 8000 euron uhkasakolla.

Täällä tarkemmin

PUHEENJOHTAJA

1 Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

YMPÄRISTÖJOHTAJA

5 Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

* * *

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!