Helsingin Energian johtokunta: Biopolttoaineiden kestävyyskriteerit ja sähköautojen latausverkko

Helsingin Energia HanasaariHelsingin Energian johtokunnan kokouksessa (25.10.2013) käytiin läpi muun muassa toimitusjohtajan ajankohtaiskatsaus ja tuore osavuosikatsaus.

Mielenkiintoisimmat asiat olivat kuitenkin vastaus Thomas Wallgrenin toivomusponteen koskien uusiutuvien energialähteiden sosiaalista ja ekologista kestävyyttä sekä päätös lähteä mukaan valtakunnalliseen sähköautoliikenteen latausoperaattoriyhtiön osakkaaksi.

Ohessa käsitellyt asiat vielä hiukan tarkemmin.

Helsingin Energian lausunto valtuutettu Thomas Wallgrenin toivomusponteen:

Valtuutettu Thomas Wallgren on esittänyt toivomusponnen ”§ 122 Strategiaohjelma vuosiksi 2013-2016. Kaupunginvaltuusto edellyttää, että uusiutuvien energialähteiden osuuden kasvaessa varmistetaan niiden sosiaalinen ja ekologinen kestävyys”.

Mielestäni Helsingin Energian lausunto oli hyvä, jonka ydin on tässä:

”Helsingin Energia huomioi kivihiilen hankinnassa toimitusvarmuuden, hinnan ja laadun lisäksi myös myyjän sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun edellyttämällä toimittajalta sitoutumista vähintään YK:n Global Compact -periaatteisiin. Korvatessaan fossiilisia polttoaineita biomassapohjaisilla energianlähteillä Helsingin Energia tulee noudattamaan vastaavia hankintaperiaatteita. Nestemäisille biopolttoaineille on jo laadittu kestävyyskriteerit EU:n tasolla. EU:n komissio valmistelee parhaillaan ehdotusta kiinteiden ja kaasumaisten biopolttoaineiden kestävyyskriteereiksi. Nämä kattavat kaikki Helsingin Energian käyttöön kaavailemat biopolttoaineet, mm. hake, sivutuotepuu, pelletti, biohiili, bioöljy, peltoenergia, energiakasvit ja biokaasu.”

”Helsingin Energia tulee hankkimaan vain biopolttoaineita, jotka täyttävät EU:n ja kansallisen lainsäädännön kestävyyskriteerit. Lisäksi Helsingin Energia on linjannut, että se ei osallistu elintarvikeketjuun kuuluvien biopolttoaineiden käyttöön energiantuotannossa.”

Valtakunnallisen sähköautoliikenteen latausoperaattoriyhtiön osakkeiden merkitseminen:

Johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se oikeuttaa Helsingin Energian liittymään perustettavan valtakunnallisen sähköautojen latausoperaattoriyhtiön osakkaaksi ja oikeuttaa Helsingin Energian merkitsemään kaupungin lukuun latausoperaattoriyhtiön osakepääomasta enintään 15 % eli 750 000 euroa.

Hyvä juttu! Perustettavalla yhtiöllä on tavoitteena luoda valtakunnallisesti kattava ja samat kriteerit täyttävä sähköautojen latauspisteverkosto sekä edistää muutekin sähköistä liikennettä.

Valtakunnallisen sähköautojen latausoperaattoriyhteisön lähtökohta on, että sähköauton lataaminen toimisi pääperiaatteiltaan samalla tavalla yli kaupunkirajojen. Näin saadaan toivottavasti nostettua julkisten latauspisteiden käyttöastetta, alennetaan latauspisteiden yksikkökustannuksia ja investointiriskiä, jaetaan peruspalvelutuotannon kustannuksia ja parannetaan käyttäjäkokemuksia.

Toivottavasti perustettava yhtiö helpottaa sähköautoilua yli kaupunkirajojen ja kansainvälisesti sekä edesauttaa latausverkon laajenemista muille alueille.

Latausverkon lisäksi on tietysti syytä miettiä, mitä muita poliittisia ohjauskeinoja autokannan sähköistämiseksi tulisi käyttää. Erityisesti Norjassa ja Oslossa on tehty paljon toimenpiteitä sähköautojen lisäämiseksi. Näitä keinoja voi olla sähköautojen vapaus käyttää bussikaistoja tai maksuttoman pysäköinnin tarjoaminen. Myös vapaus mahdollisista ruuhkamaksuista olisi todennäköisesti tehokas keino edistää sähköautoja.

Sähköautojen lisääntymisen ohella tärkeintä on ympäristön kannalta tietysti vähentää liikennettä ja liikkumistarvetta ylipäätään sekä edistää joukkoliikennettä. Sähköautot vähentävät toki kasvihuonekaasupäästöjä (mikäli niiden käyttämä sähkö tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä) ja hiukkaspäästöjä sekä melua. Toisaalta akkuteknologia ei ole kovin edistyksellistä ja vaatii harvinaisia luonnonvaroja.

Tämän lisäksi päätettiin vielä seuraavaa:

NDT-tarkastus- ja testauspalveluiden hankintavaltuuden muutos ajanjaksolle 1.1.2012-31.12.2014

Johtokunta päätti oikeuttaa Helsingin Energian muuttamaan Dekra Industrial Oy:n, Inspecta Oy:n ja Suomen NDT-Expert Oy:n kanssa toimitusjohtajan päätöksellä 19.11.2011 (§ 76) tehdyn puitesopimuksen hankintavaltuutta siten, että sopimuksen kokonaishinta on enintään 1 800 000 euroa (alv 0%) ajanjaksolle 1.1.2012-31.12.2014.

Rikkomaton aineenkoetus (NDT, Non-Destructive Testing) tarkoittaa testattavan kohteen, esimerkiksi hitsauksen tai materiaalin laadun tutkimista ainetta rikkomatta esimerkiksi röntgenkuvauksella tai ultraäänitarkastuksella. NDT-menetelmiä käytetään muun muassa uusien laitteistojen toimitusten laadunvarmistukseen sekä käytössä olevien putkistojen ja muiden laitteiden kunnon seurantaan niiden turvallisen ja luotettavan käytön varmistamiseksi.

Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.