Tietunnelien sijaan ruuhkamaksut

JunttilimoHelsingin Sanomien (HS kaupunki 25.6.) mukaan Helsinki suunnittelee vuosina 2017–2040 tietunneleita noin 1,6 miljardilla eurolla.

Järkevillä joukkoliikenneinvestoinneilla ja ruuhkamaksuilla voidaan autotunneleiden väitetyt edut kuitenkin saada halvemmalla, ympäristöystävällisemmin ja tasa-arvoisemmin.

Tunneleiden rakentaminen on haitallisen yksityisautoilun suosimista ja kaupungin rahojen tuhlausta.

Investoinnit tietunneleihin lisäävät autoilua, koska ne tekevät siitä houkuttelevampaa. Tämä tarkoittaa sitä, että joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn edellytykset heikkenevät samalla kun yhdyskuntarakenne hajautuu. Tämä kaikki lisää edelleen haitallista autoilua.

Lisääntyvä yksityisautoilu saastuttaa, aiheuttaa melua, vaatii paljon tilaa ja tulee lopulta kaupungille kalliiksi.

Tunneleiden sijaan Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla kannattaa ottaa käyttöön ruuhkamaksut. Ruuhkamaksu olisi tehokas keino saavuttaa liikennepoliittisia tavoitteita ja yhteiskunnallisia hyötyjä sekä saada samalla rahaa joukkoliikenteen kehittämiseen.

Ruuhkamaksujen myötä ruuhkat vähenisivät, joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi, ilmanlaatu paranisi ja hiilidioksidipäästöt vähenisivät samalla kun liikenneturvallisuus paranisi ja maankäyttö tiivistyisi.

Samaan aikaan myös välttämätön autoilu helpottaisi ruuhkien vähetessä. Ruuhkamaksut tekisivät näin myös autoilusta sujuvampaa. Nämä edut jäävät tietunneleita rakentamalla saavuttamatta.

Vastaavia vaikutuksia voitaisiin toki saada osittain myös muilla yksittäisillä toimenpiteillä. Näitä ovat esimerkiksi joukkoliikenneinvestoinnit, maksuton joukkoliikenne, pysäköinnin hinnoittelu, liikkumisen ja liikenteen älykäs hallinta, liityntäpysäköinnin lisääminen, maankäytön tiivistäminen ja polttoaineen hinnan nosto. Näiden toimenpiteiden vaikutukset olisivat kuitenkin rajallisia ruuhkamaksusta saataviin hyötyihin verrattuna.

Toivottavasti kaupunkisuunnittelussa ja kaupungin päätöksenteossa ymmärretään pian kaupunkilaisten etu.

4 kommenttia artikkeliin ”Tietunnelien sijaan ruuhkamaksut”

  1. Miten määrittelet välttämättömän autoilun? Monet joutuvat taloudellisista syistä asumaan kaukana työpaikastaan ja toisaalta monet haluavat asua lähellä luontoa, mutta työpaikka sijaitsee toisaalla. Myös palvelut voivat sijaita sen verran kaukana, että autolla on pakko liikkua ainakin jonkin verran; kaikki kun eivät asu keskustassa. Monet tekevät työtä sellaisina vuorokauden aikoina (usein vielä aika pienituloistakin…), jolloin toimivaa joukkoliikennettä ei ole ja toisaalta jo Espoosta Helsinkiin suuntautuva työmatka voi olla hankalaa joukkoliikenteen avulla.

    Onko sinusta siis oikeudenmukaista, että tavalliset työssäkäyvät joutuvat jatkossa maksamaan siitäkin lisähintaa, että voivat käydä töissä? Paljonko ruuhkamaksut parantavat Helsingin kokoisen kaupungin ilmanlaatua ja paljonko ne säästävät kaupungin rahoja? Vähentääkö ruuhkamaksut Helsingin kokoisen kaupungin autoilua, koska jo nyt useimmat miettivät mihin aikaan viitsivät ajaa (jos voivat valita) ja ja valitsevat joukkoliikenteen, kun se on järkevää. En tunne ketään, joka haluaisi ajaa ruuhkissa, jos voi valita toisen ajoajankohdan ja harva tykkää ajaa keskustassa, joten sitä vältellään mahdollisuuksien mukaan.

    Ja tärkeä kysymys, kannattaako ruuhkamaksuja sellaiset ihmiset, jotka eivät asu kantakaupungissa tai joilla ei ole pitkä työmatka, jota ei voi taittaa kuin autolla? 😉

    • Kiitos kommentista, palautteesta ja hyvistä kysymyksistä Sara!

      ”Välttämättömänä autoiluna” tässä yhteydessä voi pitää sitä, mikä jatkuu ruuhkamaksuista huolimatta. ”Turhaa autoilua” on taas se, jossa ihmiset siirtyvät ruuhkamaksujen ansiosta käyttämään esimerkiksi joukkoliikennettä tai pyöräilevät tai kävelevät matkansa.

      Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt ruuhkamaksujen hyötyjä ja haittoja perusteellisesti. Selvitys löytyy täältä: http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=339549&name=DLFE-8011.pdf&title=Julkaisuja%2030-2009

      Selvityksen mukaan ruuhkamaksumallien arvioidut vuositulot olisivat noin 140–270 miljoonaa euroa.

      selvityksen mukaan ”Ruuhkamaksujen aikaansaaman henkilöautoliikenteen vähenemisen ja paremman sujuvuuden seurauksena ilmanlaatu paranisi ja liikenteessä syntyisi vähemmän päästöjä. Hiilidioksidipäästöjen arvioidaan vähenevän ruuhkamaksujen ansioista noin 11-21 % verrattuna tilanteeseen ilman ruuhkamaksuja vuonna 2017. Muiden terveydelle haitallisten päästöjen (hiukkaset, NOx, CO, HC) arvioidaan vähenevät noin 8-18 %. Pitoisuuksien väheneminen olisi voimakkainta pääväylien ympäristössä ja kantakaupungissa. Päästöille altistuvien ihmisten määrä vähenisi ja terveysvaikutukset olisivat alueen asukkaille myönteiset.”

      Lisäksi selvityksen mukaan:
      – Ruuhkamaksut vähentäisivät pääväylien liikennemääriä ruuhka-aikana noin 10–30 %. Myös Helsingin keskusta-alueen liikennemäärät vähenisivät selvästi.
      – Ruuhka-aikoina joukkoliikenteen matkustajamäärät lisääntyisivät noin 5-12 %. Joukkoliikenteen kulkutapaosuus kaikista moottoroiduista matkoista kasvaisi 3-7 prosenttiyksikköä.
      – Tieliikenneonnettomuuksien määrät vuonna 2017 laskisivat noin 10-14 %.
      – Liikenteen sujuvuus, saavutettavuus sekä liikenteestä yrityksille koituvat kustannukset vaikuttavat seudun vetovoimaan ja kilpailukykyyn yritysten sijainti alueena.
      – Ruuhkamaksut tiivistäisivät maankäyttöä hyvien joukkoliikenneyhteyksien varteen

      Suomen Luonto -lehti teetti helmikuussa 2009 Taloustutkimuksella kyselyn suomalaisten asenteista ruuhkamaksuja kohtaan. Kyselyn mukaan 43 prosentin mielestä pääkaupunkiseudulla tulisi ottaa käyttöön ruuhkamaksut kun vastustajia oli vain 38 prosenttia.

      Aurinkoista kesän jatkoa!
      Parhain terveisin
      -Leo

  2. Kun tunnelihankkeita tuntuu vähän väliä pulpahtelevan esiin, tulee mieleen sellainenkin kysymys, onko Helsingin kaupunki ottanut tehtäväkseen tukea louhinta-alaa.

  3. ”… sitä, mikä jatkuu ruuhkamaksuista huolimatta”; kun maksu vaihtelee, vaihtuu välttämättömyyden rajakin? Jos kerätään euro päivässä, hyvin harva muuttaa mitään, jos vaikka 40 euroa/päivä, todella moni; ja vaihtoehdot siltä väliltä. Ei kuulosta enää ”välttämättömältä” (”pakko tehdä; sellainen, jonka korvaaminen ei ole mahdollista”), vaan ihan vaan maksuhalukkuudelta.

    Välttämättömän vastakohta ei ole ”turha”, vaan ”vapaaehtoinen” tai ”valinnainen”.

Kommentointi on suljettu.

Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.