Yritin eilen (12.6.2013) pyöräillä lapsen ja pyöräperäkärryn kanssa Hämeentien pyörätietä Helsingin Vallilassa. Ihan helppoa se ei ollut. Oheinen Kuva kertonee enemmän kuin 2000 merkkiä.
Pyysin ensimmäisen kuorma-auton kuljettajaa siirtämään autoaan, jotta pääsisin ohi pyörän ja peräkärryn kanssa. Hän käski minun painua helvettiin. Terveisiä vaan sinne Kuljetusliike Jouni Granathille!
Seuraavan kuorma-auton kuljettaja sen sijaan ystävällisesti siirsi autonsa pois pyörätieltä pyynnöstäni. Kiitos siitä!
Viimeisen kuvan kolmen väärin pysäköidyn henkilöauton kuljettajia en odottelusta huolimatta tavoittanut.
Ensimmäisessä tapauksessa kuorma-auton kuljettaja lienee pysäyttänyt kevyenliikenteenväylälle, koska Hämeentie 85:n kohdalla on pysäyttäminen ajoradalla kielletty. Kenties kuskia on myös hatuttanut luiskaton terassi talon edessä ja tehokkuuden vuoksi liian kireälle vedetty aikataulu. Ahdas paikka. Jos terassia ei olisi, niin kuormurilla mahtuisi suoraan talon eteen. Vertailun vuoksi korttelin verran etelämpänä on yhtälailla ekan kerroksen liikehuoneistoja ja alamäkeä, muttei terassia. Uskon kyllä, ettei perävaunullista polkupyörääkään ole tuossa helppo kääntää ympäri, jos on jo ehtinyt risteyksen yli.
…Tosin tuo toinen kuva on juuri siitä terassittomasta kohdasta, ja kyllähän sekin näyttää hyvin tukkoon menevän tarvittaessa.
Miksi kuljetusyhtiöiden johto ja ammattiliitot VAADI paremmin huomioivaa lastauspolitiikkaa? Hyviä esimerkkikaupunkeja löytyy läheltä, missä asiat on sukupolven edellä. Luulisi, että paikan osoittaminen olisi kaupungin duuni, eikä niin kuin nyt, jolloin kuljettaja käyttää omaa luovuutta ja härskeimmät tukkiessaan eivät koe tekevänsä edes mitään väärin. Tuossakin (ensimmäinen kuva) lastaus luvalliseksi kadulta käsin ruuhkattomina aikoina. Laitetaan haitta muulle ajoneuvoliikenteelle, eikä rollaattori-mummolle, jonka pitää ohittaa kuorma-auto kadun kautta.