Jätkäsaaren tornihotelli kaatui äänin 43-42: Seitsemän syytä, miksi äänestin vastaan

Jätkäsaaren tornihotelli kaatuiHarkitsin pitkään, perusteellisesti ja aivan loppuun asti omaa kantaani Helsingin Jätkäsaaren tornihotelliin. Päätin lopulta äänestää kaavamuutosta ja hanketta vastaan.

Äänestys ratkesi yhdellä äänellä (43-42), joten oma ääneni ja jokaisen hanketta vastaan äänestäneen ääni ratkaisi tuloksen.

Itselleni on selvää, että Helsinki ei saa jämähtää paikalleen. Kaupunkia pitää kehittää eteenpäin. Tässä kaupungissa pitää pystyä tekemään uusia juttuja.

Ohessa on seitsemän syytä, miksi äänestin Jätkäsaaren tornihotellia vastaan:

1. Nyt esitetty torni oli mielestäni kukkoileva, nousukasmainen ja vähän juntti. Torni olisi ollut paluu menneelle vuosituhannelle. Se, että Helsinkiin on rakennettu aiemmin rumia rakennuksia, on mielestäni huono peruste rakentaa lisää tornihotellin kaltaisia rumia rakennuksia. Jätkäsaaren torni olisi tullut kaupungin paraatipaikalle. Siihen paikalle pitää saada parasta. Nyt esitetty tornihotelli ei mielestäni ole vielä sellainen. Helsinki pystyy parempaan.

2. Tornitalo itsessään on kaikkea muuta kuin ekologinen rakennustyyppi. 16-kerroksisesta talosta, jonka nykyinen kaava mahdollistaa, saisi paljon helpommin ja järkevämmin energiatehokkaan. 33-kerroksisesta tornihotellista olisi ollut hyvin vaikea tai mahdotonta saada esimerkiksi nollaenergiataloa.

3. Kaupungin toimielimet kaupunginhallitusta ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa lukuun ottamatta suhtautuivat hankkeeseen vähintään kriittisesti. Esimerkiksi Kaupunginmuseon johtokunta, yleisten töiden lautakunta ja kiinteistölautakunta antoivat kriittisen lausunnon kaavamuutoksesta.

4. Jätkäsaaren tornihanke olisi ollut ristiriidassa Helsingin merellisen maiseman kanssa. Lisäksi se olisi ollut ristiriidassa kantakaupungin rakentamisen mittakaavan ja maamerkkien sekä niihin liittyvien kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimisen kanssa.

5. Kaavamuutosehdotus huolestutti asukkaita Jätkäsaaren lisäksi myös Lauttasaaressa, Ruoholahdessa, Kampissa, Punavuoressa ja Eirassa. Itse olen saanut kymmenittäin palautetta eikä valitettavasti yksikään kannattanut tornihotellia. Myös käymäni keskustelut omassa viiteryhmässäni ja tuttavapiirissäni vahvistivat kielteistä näkemystä.

6. Kaava ei olisi noudattanut Helsingin korkean rakentamisen ohjetta. Ohjeistus vaatii korkealta rakentamisesta mm. seuraavaa:
-korkeampia vaatimuksia suunnittelijoille, suunnitelmien esittämistä tavanomaista aiemmassa vaiheessa, totuttua perusteellisempina ja osin uusiakin selvityksiä
-korotettua toteutuksen laadunvarmistusta
-poikkeuksetta ulkopuolista tarkastusta.

7. Kaavamuutokselle ei ollut merkittäviä elinkeinopoliittisia syitä. Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän mukaan Helsinki on kiinnostava sijoituskohde ilman 33-kerroksista tornihotelliakin. Tontti ei jää tyhjäksi nykyisellä kaavalla, joka mahdollistaa 2×16-kerroksisen rakennuksen.

Näin ollen tornihotellin tuomat elinkeinohyödyt eivät mielestäni riitä kattamaan siitä aiheutuvaa mahdollista haittaa kaupunkikuvalle.

Tästä syystä en kannattanut esitettyä kaavamuutosta, joka olisi mahdollistanut tornihotellin rakentamisen.

Tarkemmat perustelut löytyvät aiemmasta blogikirjoituksestani: Jätkäsaaren tornihotelli: Jaa vai ei?

Alla vielä kaupunginvaltuuston äänestyskartta.

Jätkäsaaren tornihotelli äänestys

14 kommenttia artikkeliin ”Jätkäsaaren tornihotelli kaatui äänin 43-42: Seitsemän syytä, miksi äänestin vastaan”

  1. Hienoa ja esimerkillistä tuoda esiin omaan äänestyspäätökseen johtaneet perustelut. Tällä tavoin ihmiset saavat tietää miksi poliitikot äänestävät niinkuin äänestävät. Kumpa kaikki tekisivät näin. (Toisaalta monet saattavat tehdäkin. En seuraa kovin monen poliittisen vaikuttajan blogia.)

  2. Hyvin perusteltu. Minua lähinnä ihmetyttää miksi tarvittiin pitkä ja perusteellinen harkinta. Neloskohta itsessään on riittävä. Tuommoista, tai pienempääkään, tornia ei piiloteta millään, jos se ei kaupunkiin istu. Vielä vähemmän sitä piilotetaan meren suunnasta. Sen eteen voi laivata kymmenen kilometriä uutta maata ja siirtää se näin sisämaahan, mutta siellä se silti sojottaisi keskisormen lailla.

    Helsinki on ihmisen kokoinen kaupunki. Se on arvo itsessään.

  3. Itse jäin ihmettelemään, miksi valtuuston mielipiteidenvaihto kasautui maisema- ja elinkeinoseikkoihin. Miksi päätöksen laillisuuskysymys ja turvallisuus ei noussut keskeiseksi. Ymmärrän, että kaupunginhallituksen tehtävänä on valvoa valtuustolle esitettävien päätösten laillisuus, mutta lopullisen päätöksen tekee valtuusto. Miksi ei edellytetty tornituulten torjunnasta, pelastuksesta ja paloturvallisuudesta yksityiskohtaisia selvityksiä. Asemakaava lyö lukkoon monia asioita, jotka rajaavat rakennusvalvontaviranomaisen mahdollisuuksia.

  4. Torppasit (olettaen että äänesi oli ”se” ratkaiseva) sitten sellutehtaan verran työpaikkoja Helsingistä koska ”torni oli mielestäni kukkoileva, nousukasmainen ja vähän juntti”. Edesvastuutonta.

    • Kiitos palautteesta Teemu! Ei mahdolliset myönteiset elinkeinoaikutukset nollaan tipahda, jos 33-kerroksisen sijaan rakennetaan 2×16-kerroksinen. Mielestäni erikoista, haluttua, uutta ja hienoa saadaan jollain ihan muulla kuin vanhanaikaisilla pilvenpiirtäjillä.

  5. Naapuritontti on jo käytössä joten 2×16 ei ole enää mahdollinen; teitkö päätöksesi väärien tietojen perusteella?

    • Hei Teemu
      Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä totesi sekä Helsingin Sanomissa että valtuuston kokouksessa, että tontille löytyy kyllä sijoittaja nykyiselläkin kaavalla. Perustin tietoni tähän. Mikäli sinulla on jotain muuta tietoa, kuulen siitä toki mielelläni.

      Parhain terveisin
      -Leo

  6. Hei!

    Viittasit siihen, että 1 x 33 kerroksisen sijaan rakennetaan 2 x 16 kerrosta. Tämä on ongelmallista koska tätä varten tarvittaisiin viereinen tontti johon on jo suunniteltu tämä: http://www.woodcity.fi/

  7. Mielestäni 33-kerroksinen hotellitorni olisi tarjonnut hyvät puitteet Helsingin ja Suomen visioon kasvaa kongressimatkailun saralla. Vaikka tontille saataisiinkin nyt 2 x16 -kerroksista taloa, en usko, että siitä tulisi niin mielenkiintoista kuin aikaisemmin ehdotettu 33-kerroksinen tornitalo. Uskon, että kongressit juuri pyritään järjestämään mielenkiintoisissa kohteissa.

    Tornitalo olisi nimenomaan erilainen rakennus, rohkea ratakaisu, joita Helsingistä puuttuu. Rakennukset, kuten Turning Torso Malmö:ssa ja Montparnasse Pariisissa ovat yhtälailla piikkejä kaupunkikuvassa, jotka tekevät kaupungeista mielenkiintoisia – eivät vanhanaikaisia.

    Olisimme tornitalon avulla saaneet ulkomaalaista sijoitusta Helsinkiin. Lisäksi norjalaiset olivat juurikin erikoistuneet korkeatasoisiin kongressihotelleihin. Rahakkaat hotellivieraat olisivat tuoneet rahaa koko alueelle ja kongressit elävöittäneet Helsingin keskustasta kauempana olevaa Jätkäsaarta.

    Jätkäsaari on uusi rakennus alue, jossa ei ole mitään vanhaa. Paikalla oli aikaisemmin konttisatama. Lisäksi Kalasatamaan valmistuvat tornitalot ovat myös rannalla ja linnuntietä katsottuna yhtä kaukana Tuomiokirkosta kuin Jätkäsaaren tornitalolle kaavailtu tontti. Väitän, että tuota 33-kerroksista rakennusta ei keskustasta katsottuna olisi näkynyt melkein mistään. Helsingin siluettia pääsee ainoastaan ihailemaan laivamatkustajat. En ymmärrä miksi tämä on aina niin suuri kriteeri suunnittelussa.

    Olen kuullut, että nyt tilalle tulee hotelli Cumulus tai jokin vastaava. Tämä ratkaisu ei ole kilpailukykyinen valitettavasti kongressikohteena.Toivon myös, ettei suomalaisten rahapulan vuoksi jouduta karsimaan tulevasta rakennuksesta niin, että lopputuloksesta tulee pieni ja tylsä rakennuskokonaisuus. Näin on monesti käynyt aikoinaan esimerkiksi Kansallisooppran kanssa ja viimeaikoina Crusellin sillan kanssa. Sillasta tuli kyllä hieno, mutta suunnitelmia matalampi ja ei siksi yllä aluksi suunnitelun maamerkin veroiseksi.

  8. Hei,
    Myös minun käsitykseni mukaan tontille ei edes ole mahdollista rakentaa 2×16 kerroksista rakennusta, koska toinen 16-kerroksinen rakennus olisi tullut alkuperäisen suunnitelman mukaan WoodCityn tontille. Korjatkaa jos tämä väite on väärä. Mutta jos väite on oikea, niin oletteko tehneet päätöksiä virheellisten tietojen pohjalta? Ja olisi mielenkiintoista tietää, että jos tontille on kerta ottajia, niin keitä he ovat? S-ryhmän lobbaajia? On mielestäni perin outoa, että päätöksiä tehdään siltä pohjalta, että hylätään avoimesti valmisteltu ehdotus ja pimennossa valmistellut asiat tuodaan valtuustokäsittelyssä esille, eikä niitä sitten avata sen enempää.

  9. Kiitos! Äänestin sinua, enkä selkeästikään suotta! Torni olisi ollut nimenomaan ruma ja vanhanaikainen. Helsingin ei pitäisi matkia suurkaupunkeja ja kadottaa kaikkea idylliään ja identiteettiään. Jos pidämme arvossa arkkitehtuuria ja taitavaa kaupunkisuunnittelua, se todella rikastuttaa kaikkia kaupunkilaisia pitkään! Liian kauan on jo annettu lyhytnäköisen rahan ohjata päätöksentekoa. Kiittäen, Arkkitehtisuvun tytär

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin