Jätkäsaaren tornihotelli kaatui äänin 43-42: Seitsemän syytä, miksi äänestin vastaan

Jätkäsaaren tornihotelli kaatuiHarkitsin pitkään, perusteellisesti ja aivan loppuun asti omaa kantaani Helsingin Jätkäsaaren tornihotelliin. Päätin lopulta äänestää kaavamuutosta ja hanketta vastaan.

Äänestys ratkesi yhdellä äänellä (43-42), joten oma ääneni ja jokaisen hanketta vastaan äänestäneen ääni ratkaisi tuloksen.

Itselleni on selvää, että Helsinki ei saa jämähtää paikalleen. Kaupunkia pitää kehittää eteenpäin. Tässä kaupungissa pitää pystyä tekemään uusia juttuja.

Ohessa on seitsemän syytä, miksi äänestin Jätkäsaaren tornihotellia vastaan:

1. Nyt esitetty torni oli mielestäni kukkoileva, nousukasmainen ja vähän juntti. Torni olisi ollut paluu menneelle vuosituhannelle. Se, että Helsinkiin on rakennettu aiemmin rumia rakennuksia, on mielestäni huono peruste rakentaa lisää tornihotellin kaltaisia rumia rakennuksia. Jätkäsaaren torni olisi tullut kaupungin paraatipaikalle. Siihen paikalle pitää saada parasta. Nyt esitetty tornihotelli ei mielestäni ole vielä sellainen. Helsinki pystyy parempaan.

2. Tornitalo itsessään on kaikkea muuta kuin ekologinen rakennustyyppi. 16-kerroksisesta talosta, jonka nykyinen kaava mahdollistaa, saisi paljon helpommin ja järkevämmin energiatehokkaan. 33-kerroksisesta tornihotellista olisi ollut hyvin vaikea tai mahdotonta saada esimerkiksi nollaenergiataloa.

3. Kaupungin toimielimet kaupunginhallitusta ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa lukuun ottamatta suhtautuivat hankkeeseen vähintään kriittisesti. Esimerkiksi Kaupunginmuseon johtokunta, yleisten töiden lautakunta ja kiinteistölautakunta antoivat kriittisen lausunnon kaavamuutoksesta.

4. Jätkäsaaren tornihanke olisi ollut ristiriidassa Helsingin merellisen maiseman kanssa. Lisäksi se olisi ollut ristiriidassa kantakaupungin rakentamisen mittakaavan ja maamerkkien sekä niihin liittyvien kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimisen kanssa.

5. Kaavamuutosehdotus huolestutti asukkaita Jätkäsaaren lisäksi myös Lauttasaaressa, Ruoholahdessa, Kampissa, Punavuoressa ja Eirassa. Itse olen saanut kymmenittäin palautetta eikä valitettavasti yksikään kannattanut tornihotellia. Myös käymäni keskustelut omassa viiteryhmässäni ja tuttavapiirissäni vahvistivat kielteistä näkemystä.

6. Kaava ei olisi noudattanut Helsingin korkean rakentamisen ohjetta. Ohjeistus vaatii korkealta rakentamisesta mm. seuraavaa:
-korkeampia vaatimuksia suunnittelijoille, suunnitelmien esittämistä tavanomaista aiemmassa vaiheessa, totuttua perusteellisempina ja osin uusiakin selvityksiä
-korotettua toteutuksen laadunvarmistusta
-poikkeuksetta ulkopuolista tarkastusta.

7. Kaavamuutokselle ei ollut merkittäviä elinkeinopoliittisia syitä. Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän mukaan Helsinki on kiinnostava sijoituskohde ilman 33-kerroksista tornihotelliakin. Tontti ei jää tyhjäksi nykyisellä kaavalla, joka mahdollistaa 2×16-kerroksisen rakennuksen.

Näin ollen tornihotellin tuomat elinkeinohyödyt eivät mielestäni riitä kattamaan siitä aiheutuvaa mahdollista haittaa kaupunkikuvalle.

Tästä syystä en kannattanut esitettyä kaavamuutosta, joka olisi mahdollistanut tornihotellin rakentamisen.

Tarkemmat perustelut löytyvät aiemmasta blogikirjoituksestani: Jätkäsaaren tornihotelli: Jaa vai ei?

Alla vielä kaupunginvaltuuston äänestyskartta.

Jätkäsaaren tornihotelli äänestys

14 kommenttia artikkeliin ”Jätkäsaaren tornihotelli kaatui äänin 43-42: Seitsemän syytä, miksi äänestin vastaan”

  1. Hienoa ja esimerkillistä tuoda esiin omaan äänestyspäätökseen johtaneet perustelut. Tällä tavoin ihmiset saavat tietää miksi poliitikot äänestävät niinkuin äänestävät. Kumpa kaikki tekisivät näin. (Toisaalta monet saattavat tehdäkin. En seuraa kovin monen poliittisen vaikuttajan blogia.)

  2. Hyvin perusteltu. Minua lähinnä ihmetyttää miksi tarvittiin pitkä ja perusteellinen harkinta. Neloskohta itsessään on riittävä. Tuommoista, tai pienempääkään, tornia ei piiloteta millään, jos se ei kaupunkiin istu. Vielä vähemmän sitä piilotetaan meren suunnasta. Sen eteen voi laivata kymmenen kilometriä uutta maata ja siirtää se näin sisämaahan, mutta siellä se silti sojottaisi keskisormen lailla.

    Helsinki on ihmisen kokoinen kaupunki. Se on arvo itsessään.

  3. Itse jäin ihmettelemään, miksi valtuuston mielipiteidenvaihto kasautui maisema- ja elinkeinoseikkoihin. Miksi päätöksen laillisuuskysymys ja turvallisuus ei noussut keskeiseksi. Ymmärrän, että kaupunginhallituksen tehtävänä on valvoa valtuustolle esitettävien päätösten laillisuus, mutta lopullisen päätöksen tekee valtuusto. Miksi ei edellytetty tornituulten torjunnasta, pelastuksesta ja paloturvallisuudesta yksityiskohtaisia selvityksiä. Asemakaava lyö lukkoon monia asioita, jotka rajaavat rakennusvalvontaviranomaisen mahdollisuuksia.

  4. Torppasit (olettaen että äänesi oli ”se” ratkaiseva) sitten sellutehtaan verran työpaikkoja Helsingistä koska ”torni oli mielestäni kukkoileva, nousukasmainen ja vähän juntti”. Edesvastuutonta.

    • Kiitos palautteesta Teemu! Ei mahdolliset myönteiset elinkeinoaikutukset nollaan tipahda, jos 33-kerroksisen sijaan rakennetaan 2×16-kerroksinen. Mielestäni erikoista, haluttua, uutta ja hienoa saadaan jollain ihan muulla kuin vanhanaikaisilla pilvenpiirtäjillä.

  5. Naapuritontti on jo käytössä joten 2×16 ei ole enää mahdollinen; teitkö päätöksesi väärien tietojen perusteella?

    • Hei Teemu
      Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä totesi sekä Helsingin Sanomissa että valtuuston kokouksessa, että tontille löytyy kyllä sijoittaja nykyiselläkin kaavalla. Perustin tietoni tähän. Mikäli sinulla on jotain muuta tietoa, kuulen siitä toki mielelläni.

      Parhain terveisin
      -Leo

  6. Hei!

    Viittasit siihen, että 1 x 33 kerroksisen sijaan rakennetaan 2 x 16 kerrosta. Tämä on ongelmallista koska tätä varten tarvittaisiin viereinen tontti johon on jo suunniteltu tämä: http://www.woodcity.fi/

  7. Mielestäni 33-kerroksinen hotellitorni olisi tarjonnut hyvät puitteet Helsingin ja Suomen visioon kasvaa kongressimatkailun saralla. Vaikka tontille saataisiinkin nyt 2 x16 -kerroksista taloa, en usko, että siitä tulisi niin mielenkiintoista kuin aikaisemmin ehdotettu 33-kerroksinen tornitalo. Uskon, että kongressit juuri pyritään järjestämään mielenkiintoisissa kohteissa.

    Tornitalo olisi nimenomaan erilainen rakennus, rohkea ratakaisu, joita Helsingistä puuttuu. Rakennukset, kuten Turning Torso Malmö:ssa ja Montparnasse Pariisissa ovat yhtälailla piikkejä kaupunkikuvassa, jotka tekevät kaupungeista mielenkiintoisia – eivät vanhanaikaisia.

    Olisimme tornitalon avulla saaneet ulkomaalaista sijoitusta Helsinkiin. Lisäksi norjalaiset olivat juurikin erikoistuneet korkeatasoisiin kongressihotelleihin. Rahakkaat hotellivieraat olisivat tuoneet rahaa koko alueelle ja kongressit elävöittäneet Helsingin keskustasta kauempana olevaa Jätkäsaarta.

    Jätkäsaari on uusi rakennus alue, jossa ei ole mitään vanhaa. Paikalla oli aikaisemmin konttisatama. Lisäksi Kalasatamaan valmistuvat tornitalot ovat myös rannalla ja linnuntietä katsottuna yhtä kaukana Tuomiokirkosta kuin Jätkäsaaren tornitalolle kaavailtu tontti. Väitän, että tuota 33-kerroksista rakennusta ei keskustasta katsottuna olisi näkynyt melkein mistään. Helsingin siluettia pääsee ainoastaan ihailemaan laivamatkustajat. En ymmärrä miksi tämä on aina niin suuri kriteeri suunnittelussa.

    Olen kuullut, että nyt tilalle tulee hotelli Cumulus tai jokin vastaava. Tämä ratkaisu ei ole kilpailukykyinen valitettavasti kongressikohteena.Toivon myös, ettei suomalaisten rahapulan vuoksi jouduta karsimaan tulevasta rakennuksesta niin, että lopputuloksesta tulee pieni ja tylsä rakennuskokonaisuus. Näin on monesti käynyt aikoinaan esimerkiksi Kansallisooppran kanssa ja viimeaikoina Crusellin sillan kanssa. Sillasta tuli kyllä hieno, mutta suunnitelmia matalampi ja ei siksi yllä aluksi suunnitelun maamerkin veroiseksi.

  8. Hei,
    Myös minun käsitykseni mukaan tontille ei edes ole mahdollista rakentaa 2×16 kerroksista rakennusta, koska toinen 16-kerroksinen rakennus olisi tullut alkuperäisen suunnitelman mukaan WoodCityn tontille. Korjatkaa jos tämä väite on väärä. Mutta jos väite on oikea, niin oletteko tehneet päätöksiä virheellisten tietojen pohjalta? Ja olisi mielenkiintoista tietää, että jos tontille on kerta ottajia, niin keitä he ovat? S-ryhmän lobbaajia? On mielestäni perin outoa, että päätöksiä tehdään siltä pohjalta, että hylätään avoimesti valmisteltu ehdotus ja pimennossa valmistellut asiat tuodaan valtuustokäsittelyssä esille, eikä niitä sitten avata sen enempää.

  9. Kiitos! Äänestin sinua, enkä selkeästikään suotta! Torni olisi ollut nimenomaan ruma ja vanhanaikainen. Helsingin ei pitäisi matkia suurkaupunkeja ja kadottaa kaikkea idylliään ja identiteettiään. Jos pidämme arvossa arkkitehtuuria ja taitavaa kaupunkisuunnittelua, se todella rikastuttaa kaikkia kaupunkilaisia pitkään! Liian kauan on jo annettu lyhytnäköisen rahan ohjata päätöksentekoa. Kiittäen, Arkkitehtisuvun tytär

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!