Jussi Lystimäki ja Seppo Roponen: Hyviä uutisia – Käytetyn tavaran kauppa vahvassa kasvussa

Käytettyä tavaraa lähdössä kierrätykseenVieraskynäblogissa Jussi Lystimäki ja Seppo Roponen

Viime vuonna luonnonvaramme loppuivat WWFn ja ympäristöministeriön tutkimuksen mukaan jo 22. elokuuta.

On selvää, että nykyinen kulutuksemme ei ole kestävällä tasolla. Mutta minkä pitäisi muuttua?

Suomi on kuitenkin ehkä muuttumassa, eikä vain pikku hiljaa. Meillä on kuluttajakäyttäytymisen suhteen positiivista kerrottavaa. Vuonna 2012 suomalaiset ilmoittivat Tori.fi:ssä jo noin 5,9 miljardin euron arvosta, joka on 3,1 % Suomen bruttokansantuotteesta vuoden 2011 käyvin arvoin.

Seppo Roponen comScoresta puolestaan arvioi tiedotustilaisuudessamme, että kuluttajien välisen kaupan kokonaisarvo Suomessa olisi jo noin 11 miljardia euroa vuonna 2012, kun netin kautta tapahtuneen vähittäiskaupan arvo vuonna 2011 oli vain 10,1 miljardia.

Sen sijaan että ostetaan viimeisintä uutta kaupasta, hyvälaatuinen käytetty tavara näyttää myös tekevän hyvin kauppansa.

Tämä tarkoittaa, että suomalaiset ostavat entistä enemmän toisiltaan ja käyttävät fiksummin sekä lompakkoaan että ympäristöä. Yksi keskeinen käyttäjäryhmä on lapsiperheet, joissa niin harrastusvälineet kuin muutkin kausitarpeet vaihtuvat luontevasti perheestä toiseen. Samalla hyvänlaatuinen ja kestävä tuote löytää tarpeellisen kodin usein lähialueelta.

Yleisistä kierrätystrendeistä poiketen Torin ahkerimpia käyttäjiä ovat yllättäen +45 naiset, jotka toimivat muutoksen airueina. Heidän käyttötottumuksissaan on silmiinpistävää aktiivinen ja pitkäkestoinen käyttö – sivustossa viihdytään ja katsellaan tavaroita. Tavaraa on kertynyt vuosien varrella nurkkiin ja varastoihin ja usein tässä vaiheessa myös lapset ovat ehkä jo muuttaneet pois kotoa.

Torissa ilmoitetuimpia tuotteita ovat huonekalut. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että uusien huonekalukauppa on kehittynyt verkossa poikkeuksellisen hitaasti. Onko ilmiössä kyse siitä, että ihmiset ostavat käytettyjä huonekaluja siksi että uusia huonekaluja on hankala löytää verkosta? Vai siitä että uusien huonekalujen kaupalle ei riitä asiakkaita kun kuluttajat ostavat mieluummin huonekalut vähän käytettynä?

Ahkerimmat ilmoittajat löytyvät Pohjois-Karjalasta, jossa ilmoitettiin 56 ilmoitusta sataa asukasta kohden. Pääkaupunkiseutu, jota usein pidetään vihreän ajattelun tyyssijana, ei ole syttynyt aivan yhtä innokkaasti käytettyjen tavaroiden kauppaan verkossa 26 ilmoituksellaan 100 asukasta kohden, kun koko maan keskiarvo oli 31. Liekö taustalla aktiivinen kirpputorikulttuuri vai jokin muu syy?

Niin tai näin, Tori.fi:n ja muiden käytettyjen tavaroiden kauppapaikkojen suosio voi heijastella yleisempiä muutoksia kulutustottumuksissa. Olisiko tässä vihdoin odotettu avaus suomalaisen kuluttajakäyttäytymisen muuttumiseen ekologisempaan suuntaan?

Tori.fi julkaistut ilmoitukset maakunnittain

Jussi LystimäkiJussi Lystimäki on toiminut yli 15 vuotta internetin ja verkostoituneen globaalin digitaalitalouden johto- ja hallitustyöskentelytehtävissä. Tällä hetkellä Jussi on toimitusjohtaja norjalaisessa mediakonserni Schibsted Classified Mediassa, vastaten Suomen liiketoiminnasta, Tori.fi -palvelusta. Lisäksi hän toimii hallituksen jäsenenä mm. Edita Oyj:ssa, Klikki Oy:ssa ja Novetos Oy:ssa.

.

Seppo RoponenSeppo Roponen on netin old skool –jätkä, joka on ollut kehittämässä digitaalisia palveluita lukuisilla eri toimialoilla. Nykyisin Seppo vastaa comScoren Suomen toiminnasta.

 

Jätä kommentti