Helsinki päätti tänä talvena rajoittaa kadunvarsipysäköintiä tilapäisesti ahtailla joukkoliikennekaduilla lumitilanteen vuoksi.
Rajoitus on voimassa esimerkiksi Käpylässä Sofianlehdonkatu – Isoniitynkatu -välillä. Kyseisellä kadulla bussien on ollut vaikea mahtua ajamaan huolimattomasti pysäköityjen autojen takia.
Tänään (ti 19.2. klo 12.30) oli Sofianlehdonkadulle pysäköity noin 25 autoa vaikka siirtokehotuskyltti kertoi selvästi, että kyseisellä puolella katua on voimassa ma-ke klo 9-15 siirtokehotus.
Samaan aikaan bussien (ja muiden autojen) oli vaikea päästä kulkemaan kapealla kadulla.
Soitin kyltissä olevaan puhelinnumeroon (p. 09-3103 9000), joka on Rakennusviraston asiakaspalvelunumero. Kysyin, miksi autoja ei ole siirretty pois ja lumia aurattu. Vastauksena oli toteamus, että katuja ei joka päivä ehditä auraamaan ja naurahdus, että taitaa nämä siirtokehotus-kyltit jäädä kokeiluksi, koska ei niitä kukaan noudata. Lisäksi kannustettiin soittamaan pysyvistä liikennejärjestelymuutoksista kaupunkisuunnitteluvirastoon.
Soitin siis kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluun alueen vastaavalle suunnittelijalle. Hän lupasi kutsua pysäköinninvalvojat paikalle ja pohtia mahdollisuutta joko kaventaa Sofianlehdonkadun toisen puolen jalkakäytävää tai poistaa toiselta puolelta kokonaan pysäköintimahdollisuus, jotta bussit mahtuisivat jatkossa kulkemaan paremmin. Lisäksi kehotettiin tekemään asiasta kaupungille aloite osoitteeseen helsinki.kirjaamo(a)hel.fi
Seuraavassa kaupunginvaltuuston kokouksessa taidankin tehdä asiasta valtuustoaloiteen. Itse poistaisin mielummin kadun toiselta puolelta parkkipaikat kun kaventaisin jalkakäytävää. Kadun levennys ei tule kyseeseen, koska katu rajautuu kiinteistöihin ja puistoalueeseen.
Kylttejä on ilmeisesti kahta mallia, ma-ke ja to-la. Mutta miksi kolme peräkkäistä päivää? Ja muutenkin noita ripotellaan siten, että ylläpitoinsinöörin ymmärrys kaluston kapasiteettiin ja työmiesten tunteihin ei ole mitenkään verrannollinen aurattavien kyltitettyjen katujen määrään. Suunnitelma puuttuu, miten, missä järjestyksessä ja minä päivinä aurataan. Mikäli aurauspäivät olisivat ma, ti, ke, to, pe, silloin merkkien teho autoilijoihin olisi parempi ja lisäksi niitä voitaisiin jakaa hieman tasaisemmin eri puolille korttelia, siten että pysäköintitilaa per päivä olisi 80% koko kapasiteetista, kun nyt on käytössä vain 50%, mikäli jäykkäniska autoilijat niitä noudattaisivat.
Niin ja sitten on tietenkin nämä ”joka kuun 3. keskiviikko” -kyltit eri variaatioin. Kerran kuussa aurataan, siis kolme kertaa talvessa? Täyttä pelleilyä.
Mutta katuhoitoa tarvitaan myös muina aikoina kuin talvella. Romuautot, hiekat, roskat,ym. niistä ei olisi ongelmaa, jos Tukholman tyylinen siirtokehotus olisi voimassa läpi vuoden. Miten voidaan olettaa että vain talvella pysäköintipaikkojen määrä saa olla pienempi. Eikö metropolissa haitta voisi olla läpi vuoden. Ainoa helpotus Tukholmassa on joidenkin vinopysäköintipaikkojen yhteydessä, niissä pakkosiirto ei ole voimassa 15.6 – 15.8, muuten joka viikko kadun on oltava autoista tyhjä.
Asian sivusta ja keskelta: http://kaupunkifillari.posterous.com/tukholmalaistyylinen-vuoropysakointi