Ekoisi: Pyöräretkellä vauvan kanssa – Kriittinen pyöräretki!

Vauva pääsi eilen (10.4.) elämänsä ensimmäiselle pyöräretkelle – eikä mille tahansa pyöräajelulle, vaan suoraan kriittiselle pyöräretkelle.

Mielenosoituksessa pyöräillään niillä Helsingin tieosuuksilla, joissa liikennejärjestelyt pyöräilijöiden kannalta ovat kaikkein huonoimmat.

Samalla näytetään, että pyöräilijät muodostavat kriittisen massan, joka tulee huomioida liikennesuunnittelussa ja kaupungin rakenteessa. Ei käy laatuun, että vuodesta toiseen tuetaan eri tavoin yksityisautoilua, joka saastuttaa ilman ja tekee muiden kaupunkilaisten elämän hankalaksi.

Erityiskiitos osallistumisestamme kuuluu yläkerran naapurille eli Jukalle! Hän oli pihalla siivoamassa lastensa kanssa hiekoitushiekkoja, kun olin lähdössä ulos vauva kantorepussa. Jukka ehdotti, että laitetaan heidän pyöräperäkärry kiinni pyörääni ja lähdetään pyörämielenosoitukseen. Näin teimme.

Pyöräretken lisäksi vauva pääsi siis samalla myös elämänsä ensimmäiseen mielenosoitukseen.

Ensimmäisellä pyöräreissulla vauvalle kertyi matkaa noin 12 kilometriä. Vauva tuntui tykkäävän todella paljon. Hän joko möllötti tyytyväisenä tai nukkui.  Peräkärryn kanssa ajo oli hiukan raskaampaa ja kääntymisissä piti olla tarkempi. Homma sujui kuitenkin yllättävän helposti näin vasta-alkajaltakin ilman harjoittelua. Samalla tuli kuitenkin aika nopeasti huomanneeksi, miten esteellisiä monet pyörätiet Helsingissä ovat.

Alla on vielä muutama kuva päivän kriittisestä pyöräretkestä.

Ja kotiin pyöräillessäni olin vielä törmätä pyörätielle pysäköityyn autoon. Sen verran kapea oli tuo tila, että siitä ei peräkärryn kanssa mahtunut. Oli pakko pysähtyä ja taluttaa pyörä jalkakäytävän kautta.

Edelliset Ekoisi-kirjoitukset ovat luettavissa täällä: Ekoisi

4 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi: Pyöräretkellä vauvan kanssa – Kriittinen pyöräretki!”

  1. Omat lapseni ovat kulkeneet samanlaisessa peräkärryssä. Vauvasi taitaa olla vähän turhan pieni kyytiin, sillä kärrymme käyttöohjeessa luki, ettei siinä pitäisi kuljettaa alle 1,5-vuotiasta.

    Turvaistuimessa ikäraja on puolestaan yksi vuotta. Kypärätkään eivät taida tätä pienemmille sopia.

  2. Mukavaa, että olette päässeet yhdessä pyöräilemään! 🙂

    Lainkin mukaan myös kärryssä matkustavalla lapsella tulisi olla kypärä päässään: ainakin pyöräilyliikkeistä löytyy aika hyvin pieniä pyöräilykypäriä.

    Meidän muksu on ”pyöräillyt” noin 7-kuisesta alkaen: kun osasi ja jaksoi istua, löydettiin sopiva kypärä ja lapsi viihtyi pyöräkärryssä yksikseen. Joihinkin kärryihin on saatavilla myös valmistajan vauvaistuimia pienemmille lapsille, meidän kärryyn sellaista ei valitettavasti löytynyt, joten piti käyttää hieman luovuutta.

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja