Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.2.2012 Satu Hassin mietinnön rikkidirektiivistä.
Päätös on tärkeä edistysaskel ympäristön ja ihmisten terveyden suojelussa.
Ympäristövaliokunta päätyi tukemaan IMO:n vuonna 2008 päättämää 0,1 prosentin rikkirajaa laivapolttoaineille Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa vuonna 2015. Lisäksi valiokunta haluaa tiukentaa rajoja myös Etelä-Euroopassa.
Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin puheenjohtaja Pertti Sundqvist toteaa osuvasti:
”Rikkidirektiivin tavoitteena on vähentää ilmansaasteita, happamoitumista ja hiukkasten aiheuttamia sairauksia.”
”Rikkidirektiivi ei tuo paljoa lisäkuluja, koska sen taustalla oleva IMO-sopimus pitää toteuttaa joka tapauksessa. Tätä ei ole suomalaisessa rikkidirektiivikeskustelussa vielä ymmärretty. Suomen teollisuus voi hyötyä tekemällä esimerkiksi rikkipesureita laivoihin.”
Itse olen kirjoittanut aiheesta aiemmin tänne: Rikkidirektiivi: Ympäristö- ja terveys vastaan teollisuuden kilpailukyky