Veera Juvonen: Vastuullisuus on elintarvikeketjulle liiketoimintamahdollisuus

Vieraskynäblogissa Veera Juvonen

Elintarviketeollisuus näkee vastuullisen toiminnan liiketoimintamahdollisuutena.

Jos vastuullisesti tuotetuista tuotteista kilahtaa kirstuun enemmän rahaa, niin yrityksen kannattaa tietenkin toimia vastuullisesti. Ympäristön hyvinvointia koskevissa kysymyksissä tarkoitus pyhittää keinot, joten lähdin mielelläni mukaan työpajaan, jossa elintarvikeketjulle pyritään määrittelemään ne mittarit, joilla vastuullisuutta mitataan.

Food Chain CR -nimellä kulkevan hankkeen takana on Maa- ja elintarviketeollisuuden tutkimuskeskus MTT. Hanketta rahoittamassa ovat Fazer Leipomot, HK Ruokatalo, Ravintoraisio ja SOK. Osa näistä yrityksistä onkin hankkeen aikana esitellyt harppauksiaan vastuullisempaan suuntaan.

Raisio on Euroopassa edelläkävijä hiilijalanjäljen merkinnässä. Elovena-paketin kylkeen ilmaantui ensimmäisenä Suomessa tuotteen CO2-päästöt kertova merkki, ja sittemmin myös mittari joka näyttää liikutaanko päästöissä vihreällä vai punaisella suunnalla. Kasvipohjaiset tuotteet asettuvat tietenkin mittarin imartelevampaan päähän, kun punaisista punaisin jälki syntyy naudanlihan tuotannosta.

Fazer ilahdutti syksyllä tuomalla Amica-lounasravintoloihinsa teemaviikoksi mahdollisimman vähähiilisiä lounasvaihtoehtoja. Jos tarjolla olisi päivittäin vähähiilistä ruokaa tarjoava ravintola, tiedän missä lounastaisin. Vähähiilisyys kun tarkoittaa sitä, että ruoka on todennäköisesti sesongin mukaista, kasvispainotteista, eikä sisällä kaukaa roudattuja vaarantuneita kalalajeja tai tehotuotettua lihaa.

HK on ottanut vastuullisuudessaan myyntivaltikseen ”sydämelle paremman porsaanlihan, eli porsaille syötetään rasvan laatua parantava kotimaista rypsiä. HK onnistuu antamaan hieman vähättelevän kuvan lihan hiilijalanjäljestä, sillä siellä kerrotaan että lento Hampuriin aiheuttaa sen verran CO2-päästöjä mitä kasvisruokailuun vaihtaminen säästäisi. Olen aina ihmeissäni kun kuluttajille annetaan se kuva, ettei muutoksia kannata tehdä, koska ne ovat pieniä. Parempi tehdä edes jotain, kuin olla tekemättä mitään.

S-ryhmän vastuullisuutta korostavaan markkinointiin en ole törmännyt. SOKin alueosuuskaupat HOK Elanto ja PeeÄssä tekivät kuitenkin minut ja monet muut iloiseksi vetäytymällä Fennovoiman ydinvoimahankkeesta. Valitettavasti suomalaiset elintarvikeyritykset Atria, Valio ja Myllyn Paras ovat mukana rahoittamassa Suomeen uutta ydinvoimalaa. Kesko satsaa ydinvoimaan (s.12), mutta latoo vastuullisuuden muiden harteille kehottamalla kuluttajia valitsemaan uusiutuvaa energiaa. On vaikea ymmärtää ”hiilidioksidivapaata” ydinenergiaa vastuullisena vaihtoehtona kun kaupan päälle saa kuolemanvakavia riskejä ja jätettä.

Vastuullisuuden liiketoimintamahdollisuuksia kehittävässä työpajassa oli 70 osallistujaa, mm. maanviljelijöitä, elintarviketeollisuuden edustajia ja kansalaisjärjestöjä. Jakauduimme kymmenen hengen ryhmiin, joista jokainen keskittyi yhteen vastuullisuuden kriteeriin: ympäristö, eläinten hyvinvointi, paikallisuus, ravitsemus, tuoteturvallisuus, talous ja työhyvinvointi. Analysoimme asiantuntijoiden ennalta valitsemia vastuullisuuden mittareita ja teimme kehitysehdotuksia.

Ympäristöryhmässämme olivat edustettuna mm. Fazer, Raisio ja WWF, ja minä Greenpeacen ja Mindon kaksoisagenttina. Kaikkien työpajaan osallistuneiden palautteet saatiin kätevästi talteen leikkimällä äänestyskäyttöön tarkoitetuilla kaukosäätimillä. Osallistujat äänestivät mielestään kolmea olennaisinta ympäristövastuullisuuden mittaria. Uskallan paljastaa tässä muutamia äänestystuloksia, joista lopullisen mittariston laativat asiantuntijat saavat osviittaa kuluttajien mielipiteistä.

Tärkeimpänä eläinten hyvinvointia tarkkailevana mittarina pidettiin sitä, että alkutuotannossa eläinten kasvatusolosuhteita tutkitaan Welfare Quality -mittarin avulla, ja saavutetaan taso jossa eläimet voivat erinomaisesti tai vähintään hyvin. Tärkeänä pidettiin myös sitä, että tiedot eläinten hyvinvoinnin seurannan tuloksista ovat saatavilla elintarvikeketjun seuraaville osille, ja julkisesti saatavilla.

Työpajan osallistujat toivoivat yritysten ilmoittavan paikallisten hankintojen (lähiruoan) osuuden kaikista yritysten hankinnoista, ja tuovan esille paikallisten ruoka-aineiden ja tuotteiden tekijöitä. Kenties EHEC-skandaalin avituksella tuoteturvallisuus nousi hyvin tärkeäksi vastuullisuuden kriteeriksi, ihmetyksekseni jopa ruoan ravitsemusta tärkeämmäksi seikaksi. Osallistujien mielestä yritysten tulisi ilmoittaa tuoteturvallisuuden osalta varmistettujen ostojen osuus hankinnoista ja antaa enemmän tietoa tuoteturvallisuudesta kuin laki vaatii.

Ravitsemuksen vastuullisuusmittaristo jäi hyvin höttöiseksi, sillä jäi epäselväksi onko relevanttia että yrityksen tuotteista osa täyttää EU:n (keskeneräiselle) ravintosisältöprofiilille asetetut kriteerit. Siispä päädyttiin siihen, että olisi hyödyllistä saada tietoa yrityksen tuotteiden ravitsemuksesta niiden internet-sivuilta! Kyllä vaan, mutta moniko meistä (minun lisäkseni) surffaa marketissa eineksensä ravitsemusarvoja netistä?

Lopuksi äänestimme siitä, mikä on kaikista tärkein kriteeri elintarvikeketjun vastuullisuudessa. Voittajaksi nousi jokaisella äänestyskierroksella ympäristö. Sillä saralla voittoja tosiaan tarvitaan, joten jään odottelemaan ympäristömerkittyjen tuotteiden vallankumousta ja etenkin sitä, että elintarvikeketju kantaa ympäristövastuunsa.

Veera Juvonen on Greenpeacen verkkotuottaja ja perustajajäsen Mindo.fi:ssä, maailman ensimmäisessä reseptipalvelussa joka näyttää ruoka-annoksen hiilijalanjäljen.

Kirjoitus on julkaistu myös Mindon blogissa.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin