Timo Järvensivu: Aikamme suuri vapaustaistelu

Vieraskynäblogissa Timo Järvensivu

Olemme kohdanneet paradoksin: jatkuvan talouskasvun tie on sekä välttämätön että mahdoton. Välttämätön hyvinvointivaltion rahoittamiseksi, mahdoton ekosysteemin kestävyyden kannalta.

Talouskasvun mahdottomuutta on yritetty purkaa vaurastumisen ekotehokkuutta parantamalla. Tämä ei ole onnistunut. Luonnon monimuotoisuus vähenee ja ilmasto lämpenee – kiihtyvällä tahdilla.

Aikamme suuri vapaustaistelu on koittanut: hyvinvointityö tulee vapauttaa talouskasvun välttämättömyyden ikeestä! Aloittakaamme esimerkiksi seuraavista:

Vapaus kestämättömästä työstä ja kulutuksesta.
Työntekoa ja kuluttamista pidetään lähes kansalaisvelvollisuuksina, sillä niistä saatavia verotuloja tarvitaan hyvinvointivaltion palvelujen rahoittamiseen. Verotulot eivät kuitenkaan oikeuta turhaa tai haitallista toimintaa. Kestämätön työ ja kulutus tulee lopettaa. Vapautuvat resurssit voidaan siirtää kestävään työ- ja vapaa-aikaan. Vapautetaan hyvinvointivaltio kestämättömän työn ja kulutuksen haitoista!

Vapaus mielikuvamainonnasta.
Kuluttajan on rationaalista luopua sellaisesta kulutuksesta, josta ei ole hänelle juurikaan hyötyä, mutta joka tuottaa ympäristölle haittaa. Mielikuvamainonnalla pyritään vetoamaan kuluttajan tunteisiin ja hämärtämään rationaalista päätöksentekoa. Tavoitteena on saada kuluttaja haluamaan tuotteita, joita tämä ei oikeasti tarvitse. Vapautetaan kuluttajat turhuutta edistävästä mielikuvamainonnasta!

Vapaus fossiilisista polttoaineista.
Mennyt huikea talouskasvu ei olisi onnistunut ilman edullista fossiilista energiaa. Tuleva talouskasvu ei ole mahdollinen ilman edullista fossiilista energiaa. Hyvinvointimme ei ole kestävällä pohjalla, sillä se on sidottu fossiilisiin polttoaineisiin, jotka sisältävät tuplaongelman: ne loppuvat ennen pitkää ja niiden käyttö on ympäristölle haitallista. Vapautetaan hyvinvoinnin rakentaminen fossiilisten polttoaineiden käytöstä!

Timo Järvensivu on kauppatieteiden tohtori, joka tutkii työkseen vanhusten hyvinvointipalveluiden johtamista ja vapaa-ajallaan edistää ekologisen ja hyvinvoivan degrowth-yhteiskunnan rakentamista.

Yksi kommentti artikkeliin ”Timo Järvensivu: Aikamme suuri vapaustaistelu”

  1. Ajauduin sattumalta kuulemaan taloustieteilijä Peter Victorin näkemyksiä maailman taloudesta. Kiinnostuin lisää. Olen itse downshiftannut pari vuotta – osittain sattumalta. Uskoni yhteiskunnan järkevöitymiseen on palautumassa, kun huomaan, että viisaat miehet ajattelevat taloudesta usealla eri tavalla. Tuokaa ajatuksenne selkeästi tarjolle tavallisille ihmisille. Tavalliset ihmisethän eivät oikeasti edes halua rat racea eivätkä usko keskeytymättömään talouskasvuun. Sen tiedostamiseen tarvitaan tietoa vaihtoehdoista.

Kommentointi on suljettu.

Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja