Veronkorotuksia? Kyllä, Kiitos!

YLE:n uutisten mukaan viina- ja herkkuverojen korotus saa laajaa tukea eri puolueilta. Hienoa! Näyttää vahvasti siltä, että seuraavalla hallituksella on edessä monet veronkorotukset.

Mitä veroja sitten kannattaisi nostaa, mitä muuttaa ja mitä uusia luoda? Tässä alustava muistilista veronkorotuksia varten.

Seuraavia veroja tulisi korottaa

– Tupakkavero
– Alkoholivero
– Makeisvero (tämä kannattaisi muuttaa sokeriveroksi)
– Ajoneuvovero
– Polttoainevero
– Pääomavero
– Perintövero
– Energiaverot

Uusina ympäristöveroina pitäisi ottaa käyttöön myös naudanliha- ja juustovero. Eläinrasvoille voisi myös pistää oman veron.

Lisäksi kannattaisi harkita vakavasti asuntolainojen korkovähennysten poistamista sekä työmatkavähennyksestä luopumista tai sen ohjaamista paremmin kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä työmatkaliikenteessa suosivaksi.

Veronkorotusten suhteen pitää kuitenkin muistaa, että kulutuksen verotuksen tasaveroistavaa vaikutusta tulisi kompensoida tavalla tai toisella pienituloisille.

Tuleeko mieleen vielä jotain muuta? Mitä muita veroja tulisi nostaa ja mitä seikkoja veronkorotuksissa olisi syytä huomioida?

10 kommenttia artikkeliin ”Veronkorotuksia? Kyllä, Kiitos!”

  1. Kannattaa muistaa, että nuo ehdottamasi verot ovat fiskaalisesti kovin mitättömiä. Julkisen sektorin rahoitusvajeeseen niillä ei vielä vastata. ALV:n korotus tulee olemaan välttämätöntä jossain vaiheessa julkisen sektorin rahoituksen kannalta ja se tulisi ehdottomasti yhdistää pienituloisten tuloveron huojennuksiin.

    Tupakkaveron osalta Hetenmäen työryhmä arvioi päätelmissään: ”Ennen edellisiä korotuksia tupakkatuotteita luovutettiin verolliseen kulutukseen suuria määriä ja veronkorotusten tultua voimaan myynnissä on ollut vielä runsaasti vanhojen veroperusteiden mukaan verotettuja tuotteita, eikä tilanne markkinoilla ole vielä vakiintunut. Veronkorotuksista saatavissa olevat verotuottolisäykset olisivat todennäköisesti pieniä tai niitä ei saataisi lainkaan. Vaarana olisi myös tupakan harmaatuonnin ja laittomien markkinoiden hallitsematon kasvu.”

    Alkoholiveron osalta korotukset on tällä hetkellä pidettävä maltillisina. On olemassa vahva riski, että alkoholiveron korotus johtaa verotuottojen laskuun matkustaja- ja harmaatuonnin lisääntyessä jolloin kokonaiskulutus ei laske vaan siirtyy vain tilastoimattomaan. Myös alkoholin tilaaminen muista jäsenvaltioista muuttuisi entistä houkuttelevammaksi.

    Makeisveron muuttamisesta sokeriveroksi olen samaa mieltä. Pääomaveroon voisi harkita tuloveroa lähenevää proggressiota. Perintövero on fiskaalisesti melko tehoton. Vaikka veron tuotot ovat melko pieniä kyse on lähinnä yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta. Perintöveron korottamisen sijasta näkisin mieluummin proggression kasvattamisen. Pidän Hetenmäen työryhmän perusteluja jälleen kerran järkevänä ja kannatan uuden veroluokan luomista hyvin suurille perinnöille. Pienten perintöjen verotusta ei välttämättä tarvitsisi kiristää.

    Listastasi puuttuu maapohjan kiinteistövero. Maapohjan kiinteistövero on oikeudenmukainen tapa verottaa tontin omistamiseen liittyviä windfall-voittoja, jotka syntyvät yhdyskuntarakenteen kehittymisestä. Kohdistettaessa kiinteistövero maapohjaan, se ei tapaa kapitalisoitua vuokrahintoihin tai hidastaisi rakentamista ja yhdistettynä omistusasumisen korkokulujen verovähennysoikeudesta luopumiseen toisi omistusasumista edes hieman lähemmäs vuokra-asumisen verokohtelua. Tietysti viimeksi mainittuu tavoitteeseen asumistulon vero olisi paras, mutta taitaa olla reaalipoliittinen mahdottomuus.

  2. Eläinrasvat ovat osoittautumassa terveellisimmiksi rasvoiksi mitä yleensä on, miksi siis niitä verolle? Eiköhän verolle voisi laittaa tofut ja muut ulkomaan kasvisihmeet joita rahdataan tänne samalla tuottaen kauheat määrät hiilidioksidia. Kotimaiset kasvikset ja lihatuotteet verottomiksi.

  3. Komppaan Jussi Airaksisen puheenvuoroa. Eettiset valinnat ja maksimaalisen verotehon etsintä ovat kaksi eri asiaa.

    Maapohjan (siis ei rakennusten) hintaan kohdistuva kiinteistövero on paitsi hyvä, myös oikeudenmukainen vero. Maan arvonnousun ansio kuuluu yhteiskunnalle, ei satunnaisille onnekkaille yksilöille. Rakennuksiin kohdistuva kiinteistövero puolestaan nostaa asumisen hintaa ja toimitilojen vuokria, mikä ei ole toivottavaa.

    Kulutuksen verotuksen kompensoinnista olen samaa mieltä Leon kanssa, mutta huomautan, että pienituloisuus on erittäin lavea kategoria. Millaiset tulot lasket pieniksi, Leo?

    Esimerkiksi pelkän perusturvan varassa oleville kulutusverojen korotukset kompensoidaan täysimääräisesti kuluttajahintaindeksin nousun myötä.

  4. Tätä juuri ajoin takaa: ”Pienituloisuusasteen kasvu 2000-luvulla on kohdistunut voimakkaimmin niihin väestöryhmiin, joiden pääasiallinen tulonlähde on tulonsiirrot.”

    Pienituloisuuden kasvu johtuu siitä, että mediaanitulo on kasvanut Suomessa nopeasti palkkojen ja muiden tuotannontekijätulojen kasvun myötä.

    Tulonsiirrot, jotka muodostavat suurimman osan pienituloisten tuloista, eivät ole kasvaneet samaa vauhtia tuotannontekijätulojen kanssa.

    Toisin sanoen pienituloisten suhteellinen asema on heikentynyt siksi, että Suomessa tulonsiirrot ovat jääneet jälkeen palkkatason ja muiden tuotannontekijätulojen noususta.

    Mitä yritän sanoa? Sitä, että koska pelkän perusturvan varassa oleville kompensoidaan kulutusverojen korotukset täysimääräisesti kuluttajahintaindeksin nousun myötä, heidän suhteellinen asemansa ei parane pelkin veroteknisin toimenpitein.

    Tarvitaan muita keinoja, esimerkiksi tulonsiirtojen tasokorotuksia ja rakenteellisen työttömyyden purkamista. Rakenteellinen työttömyys kohdistuu vajaatuottoiseen osaan työvoimasta, eli toistaitoisiin (low-skilled). Heitä on Suomessa jopa 150 000, siis merkittävä osa pienituloisista.

  5. En kannata työmatkavähennysten poistoa. Jos nettoansio on 1300€ kuussa ja pienituloinen kansalainen maksaisi vielä siitä itse 300€ työmatkakulunsa bussilla 50 knm päässä sijaitsevalle työpaikalle niin millä rahalla hän elää ? Pienituloinen kun ei voi edes haaveilla henkilöautosta. Jos tästä vielä halutaan poistaa asunnon korkovähennys niin minulla ei ole jatkossa mitään mielenkiintoa äänestää vihreitä vaikka olen näin tehnyt kaikissa vaaleissa yli 20 vuotta.

  6. Ja tofuvero jäi kommentoimatta vallan. Niinpä tietenkin kun se olisi sattunut viherpiipertäjän omaan nilkkaan. Voi jestas että olette turhia.

  7. Onko Suomi niin kateellinen maa että mitään ei saisi omistaa ilman että siitä pitäisi veroja maksaa? Olisiko jo aika todeta että meitä on liian vähän tähän suureen maahan ollakseme tälläinen hyvinvointi yhteiskunta. Nostamalla veroja ajetaan paljon menestyneitä ulkomaille jolloin tulee tarve uusille veronkorotuksille ja ikuiselle oravanpyörälle. Nyt olis aika lähteä muuttamaan ajatusmaailmaa, verot pitäisi laskea, uusia yrityksiä pitää saada suomeen ja sen mukaan uutta työvoimaa ja työllisyys nostettua. Paikattakseen nykyistä rahareikää lähdetään säästölinjalle, puolustusvoimat, kulttuuri, urheilu, ja ennen kaikkea julkinen massiivinen byrokratia pienemmäksi. Myös eläkeiän nosto on välttämätön kun keskiikä nousee mutta jotta ihmiset töissä jaksaisi pitää panostaa työhyvinvointiin enemmän.

  8. Miksi on niin, että muut pitää pakottaa noudattamaan ideologiaanne? Jos se on niin hieno, miksi eivät ihmiset sitoudu siihen vapaaehtoisesti? Ja laajemmin, ei liene vaikeaa selvittää valtiolta tilinumeroa, johon halukkaat voisivat vapaaehtoisesti maksaa vaikka 90% tuloistaan ’veroa’. Ihan vain vinkkinä Leolle. Toisaalta, uskon, että kaltaisiltasi puuttuu kokonaan käsitys tuottavan työn ja hyvinvoinnin välisestä yhteydestä ja tähän liittyvästä verotuksen haitallisuudesta. Vai onko niin, että vain muiden pitää maksaa valtion väkivallalla uhkaamalla pakotettuina? Täydelliseen totalitarismiin ajavat kaltaisesi ”vihreät” ovat tosiasiassa ihmiskunnan pahimpia vihollisia á la Khmer Rouge.

  9. Tofuverosta vielä. Ruuan kuljetusten ympäristövaikutukset ovat vain muutaman prosentin luokkaa yksittäisen elintarvikkeen koko elinkaaresta. Ylivoimaisesti suurin osa syntyy alkutuotannossa.

    ks. esim. juusto täältä:
    http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=16344&lan=fi

    Tai tämä:
    ”Vastoin yleisiä odotuksia lähiruoka tai kotimainen ruoka ei juurikaan eroa muualla tuotetusta, sillä pitkät kuljetukset hoidetaan nykyisin hyvin tehokkaasti.”
    https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Luonnonvarapuntari/Ymp%E4rist%F61/Ruoan%20ymp%E4rist%F6vaikutukset

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!