Rento toimistopäivä. Aamulla pidimme Suomen luonnonsuojeluliiton ilmasto- ja energiaporukan viikottaista palaveria kesälomien takia minikokoonpanolla.
Päivän mittaan kirjoittelin pari lausuntoluonnosta Ajoneuvot 2015 -strategiasta liikenne- ja viestintäministeriölle sekä vähäpäästöisten autojen pysäköintimaksuista ja ympäristövyöhykkeestä Helsingin kaupungin Hallintokeskukselle.
Mitä mieltä olet? Pitäisikö Helsingin antaa ilmainen pysäköinti vähäpäästöisille autoille?
Alkuillasta kirjoittelin vielä yhtä pientä kirja-artikkelia liittyen järjestöjen vaikuttamismahdollisuuksiin ilmastonmuutoksen hallinnassa.
Ai pitäisikö? Jos ja vain jos sillä vähennettäisiin päästöjä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä, pitäisi.
Tarvittaisiin vähän enemmän asiantuntemusta (kuin minulta löytyy) sen arvioimiseen, mikä ko. tuen vaikutus olisi. Söisikö ”vähäpäästöisten” autojen lisääntynyt suosio mahdollisen päästövähennyksen hyödyn? Kuinka paljon se lisääntyisi ja minkähänlaisista päästönormeista puhutaan ”normaaliin” verrattuna?
Tukholmahan teki sen virheen, että ”vähäpäästöisten” autojen ruuhkamaksuvapautus sidottiin tekniikkaan: oliko se nyt etanoliautot, jotka pääsevät ilmaiseksi. No, niissähän voi polttaa tavallista polttoainetta, joten on helppo arvata kuinka kävi…