Pyöräily Kuusamosta Joensuuhun 23.-27.7.2007

Karhunkierroksen jälkeen vietimme yön Rukalla ja tulimme aamulla Kuusamoon. Laitoimme rinkat matkahuollon kyydillä Helsinkiin ja haimme pyörät linja-autoaseman säilytyksestä.

1. Päivä: Kuusamo – Piispajärvi (Alasalmen erämökit) / 95,51 km (5h 29min)

Kuusamosta lähtiessä pyöräilymaisemat näyttivät aika tylsiltä upean Karhunkierroksen jälkeen. Ensimmäinen taukopaikka tuotti vesiperän. Paikalle ei tullut ketään palvelemaan 15 minuuttiin. Kävimme vessassa, istuimme terassilla ja huhuilimme takahuoneesta. Sämpylät jäivät vitriiniin ja matka jatkui eteenpäin. Valitettavasti emme päässeet teelle seuraavallakaan pysähdyspaikalla. Kuusamon suurpetokeskuksen kahvila oli kiinni, koska työntekijä oli äitiyslomalla. Pyöräilimmekin lopulta aina Kylmäluoman leirintäalueelle (55 km Kuusamosta) ennenkuin löysimme ensimmäisen paikan, josta saimme hiukan evästä. Kasviskeitto olikin herkullista!

Kylmäluoman leirintäalueelta matka jatkui tylsää Viitostietä kohti etelää. Satunnaiset tukkirekat ja lukemattomat matkailuautot pitivät kapealla tiellä siitä huolen, että polkupyörän päällä pysyi valppaana. Avohakkuut pitkin tienviertä taas olivat omiaan kertomaan, että Suomessa harjoitetaan metsätaloutta vähän turhankin aktiivisesti. Olimme kuvitelleet, että Perankalla olisi kauppa. Ei ollut. Soitin tulevaan majapaikkaamme ja kysyin mahdollisesta ruokahuollosta. Vieressä olisi kuulemma kauppa, joka menee 20 minuutin päästä kiinni. Matkaa yli 10 km, joten ei toivoakaan ehtiä ajoissa.

Iloksemme kyläkauppa oli edelleen auki ja pääsimme ruokaostoksille. Majoituimme vieressä olevaan Alasalmen erämökeille. Saimme järven rannalta pienen evakkomökin, jossa oli myös sauna. Mökki oli aikanaan rakennettu Karjalan evakoiden toimesta. Majoitusta piti mukava, mutta hiukan surumielinen vanha rouva, jonka mies oli hiljattain kuollut. Myös pihalla ollut koira teki kuulemma kuolemaa. Illalla kuuntelimme vanhaa mummon radiota, söimme, saunoimme ja kävimme uimassa. Yöllä roskapussiin hypännyt hiiri herätti meidät. Pelastin hiirin muovipussista raikkaaseen ja valoisaan kesäyöhön.

2. Päivä: Piispajärvi (Alasalmen erämökit) – Hyrynsalmi (Vonkan leirintäalue) / 99,95 km (5h 40min)

Toisen päivän ensimmäinen pysähdys oli Hiljainen kansa (http://www.kuutamokeikat.fi/hiljainen/index.htm). Lähes tuhatpäinen taideteos keskellä peltoa on hyvin vaikuttava näky. Pysähdyimme paikalle olevaan kahvilaan juomaan teetä ja syömään lettuja. Lounasta kävimme syömässä Suomussalmella, jonne saavuimme kovan vastatuulen siivittämänä. Suomussalmi on paikka, joka on ollut keväällä uutisissa useista itsemurhista. Paikalliset olivat tohkeissaan Suomen Kuvalehden juuri kunnastaan tekemästä myönteisestä selviytymisartikkelista.

Suomussalmelta matka jatkui Viitostietä rekkojen ja matkailuautojen kanssa kohti etelää. Juuri ennen Hyrynsalmea meidät yllätti kaatosade. Ehdimme sateensuojaan ruokakauppaan. Samalla ostimme illan ja aamun eväät. Sateen jälkeen pyöräilimme vielä viimeiset kilometrit Vonkan leirintäalueelle. Kävimme saunomassa ja uimassa. Illaksi teimme nuotion sekä paistoimme soijanakkeja ja leipiä. Asfalttimiehet tulivat illalla töistään ja kävivät nukkumaan lähteäkseen takaisin hommiin jo kello kolmelta aamuyöllä.

3. Päivä: Hyrynsalmi – Maanselkä / 117,02 km (6h 46min)

Aamulla pyöräilimme pikkuteitä pitkin Ristijärvelle. Matkalla ollut kaunislehdon talomuseo oli vielä paikan ohittaessamme kiinni. Ristijärvellä kävimme rantakioskissa jututtamassa myyjää. Huoltoasemalla söimme herkullista pannukakkua ja sämpylää. Jatkoimme Viitostietä pitkin Kontiomäelle. Valitettavasti lounassuunnitelmamme menivat uusiksi, koska kylässä ei ollut ravintolaa. Kävimme ostamassa paikallisesta Siwasta nuudeleita, mansikoita ja leipää. Söimme lounasta kylän keskustan hylätyn talon portailla.

Kontiomäeltä käännyimme jälleen pikkutielle kohti Vuokattia. Juuri ennen Vuokattia kiipesimme 250 metriä korkean Naapurivaaran huipulle. Alaspäin tultaessa polkupyöräni nopeusmittari näytti pitkään 65 km/h. Vuokatissa kävimme katsomassa raiskattua laskettelurinnettä. Viihdekeskuksen Hesburgerissa voi katsoa lumilautailua (kyllä – siellä on sisä-halfpipe, jossa voi laskea myös kesähelteillä). Vuokatista jatkoimme matkaa Kuutostietä pitkin Maanselän etapille, ihastuttavalle tilalle rentoutumaan.

Maanselän etappi (http://www.maanselanetappi.com) on viimeisen päälle hoidettu kaiken palvelun tila Kainuun ja Pohjois-Karjalan rajalla. Aamupalalla tilan isäntä kertoi vakuuttavaa tarinaa omasta lapsuudestaan, sota-ajasta sekä tilan historiasta ja arjesta.

4. Päivä: Maanselkä – Nurmes / 63,56 km (3h 28min)

Aamulla nukuimme myöhään ja söimme pitkän ja herkullisen aamupalan. Matkaan lähdimme vasta klo 10.30. Kainuu muuttui Pohjois-Karjalaan. Ensimmäisen kerran pysähdyimme Valtimon huoltoasemalle juomaan teetä ja syömään sämpylöitä. Sen jälkeen saavummekin jo pian Nurmekseen.

Nurmes (http://www.nurmes.fi) on ihastuttava paikka. Erityisesti vanha puutalokeskusta-alue on tyylikäs. Valitettavasti Nurmeskin on vain yksi muuttotappiokuntia. On silmiinpistävää, miten erilaisia (kuihtuvia kyliä, tyhjiä taloja, ei palveluja jne.) Kainuu ja Pohjois-Karjala esimerkiksi suhteessa Etelä-Suomeen ovat.

Nurmeksessa päätimme jäädä Bomban karjalaiskylään (http://www.bomba.fi) koko illaksi ja yöksi. Kyseessä on Suojärvellä Viipurin läänissä aikanaan (vuonna 1855) ollut Jegor Bombin rakennuttama karjalaistalo, joka on pistetty pystyyn uudestaan vuonna 1978 Nurmekseen. Tämän ympärille on nyt sitten rakennettu monipuolista matkailuaktiviteettia. Majoitumme kylpylään ja pienen turistikierroksen jälkeen käymmekin leputtelemassa jalkojamme erilaisissa altaissa ja tietysti myös Pielisessä.

5. Päivä: Nurmes – Joensuu / 135,11 km (7h 19min)

Nurmeksesta lähdimme polkemaan aikaisin Pielisen länsipuolta kohti Juukaa. Aluksi vuorossa oli kymmenen kilometrin mittainen mäkinen ja kapea hiekkatie, joka oikaisi takaisin Kuutostielle. Matka sujui mukavasti. Juukan jälkeen poikkeamme uudestaan pikkutielle ja poljimme Nunnalahden läpi. Vierailimme Suomen kivikeskuksessa Vuolukivimuseossa (http://www.kivikeskus.com). Lounasta söimme Kolin portilla Ahmovaarassa valtavassa ja kaiken palvelun huoltoasemakompleksissa. Pieni houkutus olisi ollut kiertää Kolin kautta, mutta päätimme jatkaa matkaa suoraan Joensuuhun.

Ahmovaaran jälkeen synkät pilvet saivat meidät sivulta kiinni ja jouduimme kaatosateeseen. Vaihdoimme tien reunassa rivakasti päälle sadevaatteet ja jatkoimme polkemista. Noin 15 km jälkeen kuuro loppui kuin seinään. Maantiessä näki selvän sateenrajan. Ahmovaaran ja sateen jälkeen pysähdyimme seuraavan kerran kunnolla vasta Kontiolahdella. Kioskin pitäjä tarjosi lähtiessämme matkaevääksi meille suklaapatukat. Koniolahdelta poljimme vielä Lehmon kautta aurinkoiseen Joensuuhun.

Pyöräilimme yhteensä 512 km halki Kainuun ja Pohjois-Karjalan Kuusamosta Joensuuhun. Maasto ei ollut kovin vaativaa eivätkä maisematkaan olleet kummoiset (varsinkaan Karhunkierrokseen verrattuna). Suomessa on lukemattomia paljon kauniimpia polkupyöräreittejä. Ei voi olla myös huomaamatta, että Kainuu ja Pohjois-Karjala ovat Suomen köyhimpiä maakuntia. Matkan varrella Nurmes ja Ristijärvi olivat piristäviä poikkeusia!

Tulipahan tehtyä. Kokonaisuudessaan kokemisen arvoinen reissuyhdistelmä. Yhdeksän päivää täysipäiväistä kuntoilua ilman lepopäiviä.

Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja