Karhunkierros 19.-22.7.2007

Japanista paluun jälkeen pikapakkasimme reput ja rinkat uudelleen sekä hyppäsimme yöjunaan ja matkasimme Ouluun. Seuraavana aamuna vaihdoimme bussiin ja matka jatkui Kuusamoon.

Kuusamon linja-autoasemalla kaatosateessa saimme sitten selvitettyä, että ensimmäinen mahdollinen bussi kohti Rukaa (Karhunkierroksen eteläinen piste) lähtee neljän tunnin päästä ja kohti Sallan kuntaa Hautajärven luontotalolle (Karhunkierroksen pohjoisin lähtöpaikka) vasta seuraavana aamuna. Näin päätimme tutustua ensin hiukan Kuusamoon ja lähteä sen jälkeen illaksi Rukalle lomailemaan ennen siirtymistä Hautajärven luontotalolle.

Ruka onkin aikamoinen lomakeskus. Tai pikemminkin paljaaksi hakattu ja raiskattu tunturi, johon on rakennettu lomamökkejä, hotelleja, kauppoja ja sen sellaista roskaa. Kiertelimme ihmettelemässä aktiviteettimahdollisuuksia, rentouduimme, saunoimme ja valmistauduimme seuraavana päivänä alkavaa Karhunkierrokseen. Kävimme hiihtohissillä Rukan huipulla ihastelemassa maisemiakin. Kelkkarata alaspäin oli suljettu sateen takia.

1. Päivä: Hautajärven luontotalo – Taivalköngäs / 19 km

Taipaleemme alkoi aamulla klo 9.30 Hautajärven luontotalon takaa. Valitettavasti Karhunkierroksen vanha porttirakennelma oli kaadettu ja tilalle oltiin rakentamassa uutta. Näin lähtövalokuvat jäivät ottamatta. Ensimmäisten kilometrien aikana tutustuimme soihin ja kääpiin sekä erilaisiin sammaleisiin. Tosin ajoittain jouduimme kävelemään pieniä pätkiä metsätiellä – myös asutusta näytti olevan ihan vieressä. Jonkin ajan päästä reitti yhtyi Savinajokeen. Pidimmekin ensimmäinen pienen tauon heti joen viereen rakennetulla laavulla. Samalla paikalla törmäsimme edellisenä päivänä matkaan lähteneeseen nelihenkiseen perheeseen, joka oli joutunut jäämään sateen takia laavulle yöksi.

Eväshetken jälkeen reitti jatkui joen vartta. Kävimme ihastelemassa mm. Rupakiveä – eli keskellä jokea olevaa noin viisimetristä virtaavan veden ja jäiden kuluttamaa pylvästä muistuttavaa kalliomuodostelmaa. Lounasta pääsimme kuitenkin syömään vasta Savilammella, jossa Savinajoki ja Oulankajoki yhtyvät. Savilammen autiotuvalta teimme erillisen retken ilman rinkkoja katsomaan Oulankajoen kanjonia. Kyllä kannatti! Ylhäältä avautui upeat maisemat noin 50 metriä alempana virtaavaan Oulankajokeen ja sen ympäristöön.

Savilammelta jatkoimme matkaa vielä Taivalkönkäälle. Vaikka päivän mittaan ei satanutkaan kuin muutaman kerran, oli maasto sen verran märkää ja vetistä, että uusista hienoista goretex-lenkkareistani ei ollut mihinkään. Jalat olivat aivan läpimärät. Polulla oli myös niin paljon juuria ja kiviä, että jalkapohjat olivat aika arkana. Olisi pitänyt ottaa mukaan kunnolliset vaelluskengät.

2. Päivä: Taivalköngäs – Jussinkämppä (Kulmakkajärvi) / 23 km

Hyvin nukutun yön jälkeen pinkaisimme liikkeelle jo hyvissä ajoin aamulla. Taivalkönkään nousujen jälkeen reitti jatkui tasaisena ja helppokulkuisena kohti Oulangan leirintäaluetta ja luontokeskusta. Joimme hiukan teetä ja täydensimme vesivarastoja leirintäalueen kahviossa ennenkuin jatkoimme matkaa turistien kansoittamaan luontokeskukseen. Piti nähdä sekin, että Karhunkierroksen reitti puikahti metsästä suoraan päällystetylle maantielle, jota pitkin käveltiin luontokeskukselle.

Oulangan luontokeskuksen yhteydessä on upea Kiutaköngäs. Paikka on Oulangan alueen kuuluisin nähtävyys ja väkeä paikalla riittikin melkein ruuhkaksi asti. Kyseessä on noin 100 metrin mittainen koski, jossa on putouskorkeutta kaikkiaan 14 metriä. Saamenkielistä perua oleva nimi Kiutaköngäs tarkoittaa koskea isossa rotkolaaksossa.

Kiutakönkään jälkeen matka jatkui pitkin kiemurtelevaa Oulankajokea. Joki onkin yksi Suomen kauneimmista kaareilevista eli meanderoivista joista. Kaareilun aiheuttaa laakson muoto ja hiekkakerrostumat. Joen mutkat eli meanderit kulkeutuvat edelleen eteenpäin kulutuksen seurauksena, koska joen pohja ei ole saavuttanut vielä laakson kalliopohjaa. Matkantekoamme viihdytti myös muutama Kuukkeli sekä poro.

3. Päivä: Jussinkämppä (Kulmakkajärvi) – Porontimajoki / 22 km

Jussinkämpältä matka jatkui kohti Kitkajokea. Sitä ennen löysimme pienen pohjavesipaikan, josta saimme kylmää ja raikasta vettä juomapulloihimme. Kitkanjoki on matala, leveä ja aika voimakkaasti virtaava joki. Karhunkierroksen polku kulkee aivan joen rannalla. Välillä pysähdymme uittamaan jalkojamme raikkaassa joessa. Reitti on vaikea- ja raskaskulkuinen – tai sitten vain matkanteko alkoi tuntua jaloissamme.

Kitkajoen vartta aikansa kuljettua Karhunkierroksen reitti yhtyy pieneen Karhunkierrokseen. Vastaan tulee massoittain päiväretkeilijöitä. Harrisuvannolla pysähdymme lounastamaan. Kahden edellisen päivän pasta-annoksen sijaan kokkaamme trangialla tällä kertaa perunamuussia. Juuri Siilastuvalle saapuessamme matkanteon keskeyttää hirmuinen sadekuuro. Pienen tauon jälkeen jatkamme matkaa.

Ennen Porontimajokea törmäämme hämmästykseksemme laajoihin avohakkuualueisiin. Mikä ihmeen järki on hakata metsä pois juuri Karhunkierroksen reitiltä. No näkevätpä ainakin turistit, että Suomessa harjoitetaan surutta metsätaloutta siellä missä huvittaa. Ennen Porontimajoen autiotupaa ylitämme hienoja suoalueita. Myös sade yllättää meidät jälleen. Onneksi sadevarusteemme ovat hyvät (paitsi kengät kastuvat taas). Pienet neljän hengen tuvat ovat jo täynnä, joten jäämme nukkumaan laavuun. Paikalle saapuvat myös isä ja poika, jotka ovat pistelleet Hautajärven luontotalolta 64 km Porontimajoelle kahdessa päivässä.

4. Päivä: Porontimajoki – Ruka / 16 km

Aamulla lähdemme suuntaamaan kohti Rukaa. Täytämme juomapullot vielä Kuikkalammella ennen kuin alamme nousta vaaroille. Ensimmäisenä on vuorossa Kumpuvaara. Löydämme muutamia mustikoita ja ihastelemme avautuvia maisemia. Sen jälkeen vuorossa on jyrkkä, yli 400 metrinen Konttainen. Matka jatkuu Konttaisen ja maantien ylityksen jälkeen ylös ja alas repivänä kunnes vuorossa on kaikkein kovin nousu lähes viisisataametriselle Valtavaaralle.

Puolessamatkassa Valtavaaralle nousua pidämme lounastaukoa Suolammen laavulla. Seuranamme on kolmihenkinen perhe, joiden mukana on puolivuotias vauva kantorinkassa. Lopulta pitkien ja jyrkkien nousujen jälkeen Valtavaaran laella on pieni päivätupa. Laella törmäämme myös Rukalta tulleisiin päiväretkeilijöihin. Valtavaaran laki on puutonta ja suureksi osaksi avokalliota. Valtavaara ja Ruka ovat Kuusamon alueen korkeimpia kohtia.

Viimeiset kilometrit Valtavaaralta Rukalle ovat yllättävän raskaita. Ensin mennään jyrkästi alaspäin ja sen jälkeen noustaan portaita Rukalle. Vaikka Rukan huipulle asti ei mennäkään, tuntuu portaita olevan loputtomasti ja reidet joutuvat todella koville. 80 km Karhunkierros päättyy Rukan keskuksen pihaan Rantasipi hotellin taakse.

Karhunkierrosta voi lämpimästi suositella kenelle tahansa! Reitti on helppokulkuinen ja selkeästi merkitty. Käytännössä karttaa tai suunnistustaitoja ei tarvita. Polkua seuraamalla ei voi eksyä. Kosteikoille ja soille on pistetty pitkospuut ja vesistöt ylitetään riippusiltoja pitkin, joten kahlaamaankaan ei joudu. Juomavettä löytyy hyvin magkan varrella puroista ja joista.

Maisemat Karhunkierroksella ovat todella upeita – mahdollisesti Suomen kauneimpia ja ainakin hyvin vaihtelevia. Matkan varrella on mahdollisuus nähdä erilaisia metsätyyppejä ja niissä lukematon määrä kääpiä ja eri sammallajeja, soita, tuntureita, jokia ja lampia.

Kierroksen jälkeen vietimme vielä yön (odotellen seuraavan aamun bussia Kuusamoon) Rukan lomahelvetissä. Samalla saimme pestyä vaatteitamme, saunottua ja syötyä kunnolla. Seuraavaksi vuorossa on sitten reilun viidensadan kilometrin pyöräily Kuusamosta Joensuuhun. Kuntoiluloma jatkuu.

Ai niin. Mikäli innostuit, niin kaikki olennainen lisätieto löytyy osoitteesta: http://www.luontoon.fi/karhunkierros

Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!