Kestävän kehityksen toimikunnan kokouksessa keskusteltiin maaseudun ja kaupunkien vuorovaikutuksesta kestävän kehityksen näkökulmasta. MTK:n edustaja valitti tuttuun tyyliin luonnonsuojelun vievän maaseudun elinmahdollisuudet. Keskustelu pyöri pitkälle liikennepolitiikan ja liikkumisen ympärillä. Pääministeri Matti Vanhanen pohdiskeli kimppakyytien mahdollisuuksia pienemmillä paikkakunnilla. Useissa puheenvuoroissa tyrmättiin ajatukseni ruuhkamaksuista tai tietulleista ja ekologisesta verouudistuksesta samalla kun hehkutettiin kaupunkien välisen pendelöinnin olevan taloudellisen kasvun ja kilpailukyvyn edellytys. Ympäristöministeri Enestam sentään peräänkuulutti joukkoliikenteen edellytysten parantamista. Muuten tunnelma oli kuin Autoliiton strategiapäivillä. Kokouksen lopuksi jäimme vielä Kepan toiminnanjohtajan kanssa keskustelemaan valmisteilla olevasta kansallisesta kestävän kehityksen strategiasta yhdessä toimikunnan sihteerin Annika Lindblomin kanssa.
Töistä lähtiessäni tiet olivat jäätyneet eikä Henrikin lahjoittamat nastarenkaatkaan sopineet pyöräni vanteisiin. Näin jouduin jättämään pyörän työpaikalle. Harmittaa kun pyöräilykausi alkaa olemaan loppusuoralla Pitäisi muistaa käydä useammin juoksemassa.
Illalla kirjoitan vielä haasteen Uudenmaan ympäristösuojelupiirin paikallisyhdistyksille ja muille Suomen luonnonsuojeluliiton piireille Suomen Luonto –lehden tilausmäärän kasvattamiseksi.