Geenimuuntelun hyödyt ja haitat: Mitä pitäisi tehdä?

Yle aamu-tv geenikeskusteluOlin keskiviikkona 26.2.2014 Ylen aamu-tv:ssä keskustelemassa geeniruuasta yhdessä Helsingin yliopiston dosentti Kristiina Himasen kanssa.

Keskustelu on katsottavissa Ylen Areenassa.

Aiemmin ollaan oltu huolissaan geenimuuntelun terveysvaikutuksista ja lajien hallitsemattomista risteytyksistä. Lisääntyvän tutkimustiedon pohjalta tälle huolelle ei ehkä kuitenkaan enää ole kovin vankkoja perusteita.

Keskeiset ongelmat liittyvät erityisesti (1) luonnon monimuotoisuuteen, (2) torjunta-aineiden ja kemikaalien käyttöön, (3) geenimuunneltujen kasvien leviämiseen sekä (4) suuryhtiöiden vallan kasvuun ruuantuotannossa.

1. Geenimuunnellut kasvit edustavat äärimmilleen vietyä teollista viljelyä. Ne ovat omiaan lisäämään maaperän kunnon ja maatalousympäristön monimuotoisuuden heikentymistä sekä altistavat taudeille, tuholaisille ja kadoille.

2. Geenimuunnellut kasvit lisäävät torjunta-aineiden käyttöä erityisesti niiden kasvien osalta, jotka ovat torjunta-ainekestäviä. Toisaalta geenimuuntelu vähentää ulkoisia kemikaaliruiskutuksia niillä pelloilla, joilla käytetään torjunta-ainetta itsetuottavia kasveja (esimerkiksi puuvilla).

3. Geenimuunneltuja kasveja ei kyetä pitämään erillään muusta maataloudesta. Tuulen, hyönteisten, vesistöjen ja maatalouskoneiden mukana kulkeva siitepöly sekä siemenet voivat matkata kymmeniä kilometrejä. Luomu- ja tavanomaiset viljelijät kärsivät tappioita, kun sadosta tulee tahattomasti ”gm-satoa”.

4. Suuryhtiöiden valta kasvaa ruoantuotannossa. Kasvien patentointi: viljelijöiden ostettava joka vuosi kylvösiemenet, mikä on tulonsiirto viljelijöiltä firmoille.

Geenimuuntelua on tarjottu ratkaisuksi ruokapulaan. Mielestäni on kuitenkin vanhanaikaista pyrkiä tuotannon lisäämiseen ja tehostamiseen.

Lisääntyvän ihmismäärän ruuan saanti turvataan sillä, että (1) vähennetään eläinperäisen ruuan kulutusta, (2) jaetaan ruoka tasaisemmin ja (3) vähennetään ruokahävikkiä.

Yle aamu-tv Leo StraniusMitä sitten pitäisi tehdä esimerkiksi Suomessa?

1. Pitää tukea luomu- ja geenimuuntelusta vapaan ruuan tuotantoa, joka edistää luonnon monimuotoisuutta eikä vähennä sitä. Suomessa kannattaisi käyttää enemmän kotimaisia rehuja: härkäpapuja ja herneitä sekä vähentää lihankulutusta ylipäätään.

2. Julkista tukea ei tulisi suunnata gm-viljelyn edistämiseen.

3. Tarvitaan kunnon elintarvikemerkinnät. Ihmisillä on oikeus tietää hankkimansa ruuan alkuperä. Geenimuunnellun rehun käyttö pitäisi merkitä myös eläinkunnan tuotteisiin.

4. Pitää noudattaa varovaisuusperiaatetta: Suomi, kunnat sekä esimerkiksi ravintolat ja kaupat voisivat halutessaan julistautua gm-vapaiksi.

Geenimuuntelua koskevassa kritiikissä on kyse osittain keskittyneen, suuryritysten hallitseman ja monokulttuuria edistävän agribisneksen vastustamisesta. Samat ongelmat ovat nähtävissä monin paikoin muuallakin ruuan tuotannossa. Gm-bisnes on siis vain yksi keskeinen ongelmien aiheuttaja, johon kiteytyy paljon niitä huolia, joita on muutenkin suuryritysvetoisessa maataloustuotannossa.

Lisätietoja myös täällä: GMO-vapaa Suomi.

3 kommenttia artikkeliin ”Geenimuuntelun hyödyt ja haitat: Mitä pitäisi tehdä?”

  1. ”Geenimuuntelua on tarjottu ratkaisuksi ruokapulaan. Mielestäni on kuitenkin vanhanaikaista pyrkiä tuotannon lisäämiseen ja tehostamiseen.”

    Tuohon vielä lisäisin että ruokaa on tarpeeksi kaikille ja sitä päätyy suuria määriä roskikseen. Geenimanipulaation lisäys toisi vain lisää hukkaruokaa. Ongelmana ei olekkaan ruoan tuotanto vaan sen huono jakeluketju sekä luomutuotannon puute.

    http://www.hs.fi/talous/artikkeli/YK+Luomuviljely+voisi+tuplata+sadon+köyhissä+maissa/1135264616155

  2. 1. Geenimuunnellut kasvit edustavat äärimmilleen vietyä teollista viljelyä.

    Mikään ei estä soveltamaan viljelykiertoa ja muita maaperän ominaisuuksia parantavia menetelmiä myös gm-lajikkeiden kanssa.

    2. Geenimuunnellut kasvit lisäävät torjunta-aineiden käyttöä

    Modernissa maataloudessa pyritään vähentäämään kemikaalitorjuntaa ns ipm-menetelmillä, jotka tulivat voimaan koko eu:n alueella vuoden 2014 alusta. Eikä mikään pakota käyttämään torjunta-aine resistenttejä kasveja.

    3. Geenimuunneltuja kasveja ei kyetä pitämään erillään muusta maataloudesta.

    Joo, mutta eikö yhtälailla joku voi väittää, että luomu-lajikkeet leviävät saastuttamaan gm-ruokaa.

    4. Suuryhtiöiden valta kasvaa ruoantuotannossa

    Ei ole olemassa mitään sellaista luonnonlakia joka estäisi suomea kehittämästä omia lajikkeita. Lisäksi gm-lajikkeiden vastustus on aiheuttanut sen, että lajikkeiden testauttaminen on niin kallista, että vain suuryhtiöillä on siihen varaa.

    5. Geenimuuntelua on tarjottu ratkaisuksi ruokapulaan. Mielestäni on kuitenkin vanhanaikaista pyrkiä tuotannon lisäämiseen ja tehostamiseen.

    Lisääntyvän ihmismäärän ruuan saanti turvataan sillä, että (1) vähennetään eläinperäisen ruuan kulutusta, (2) jaetaan ruoka tasaisemmin ja (3) vähennetään ruokahävikkiä

    Ruoan tuotantoa täytyy tehostaa, koska tulevaisuudessa sitä tarvitaan enemmän. Kasvisruokailu, ruuan jaon tasaisuus tai hävikin vähentäminen eivät poissulje geenimuuntelua. Kaikkia tarvitaan.

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!