Hyvä johtaja uskaltaa epäonnistua. Tämä luo hyvän pohjan onnistumisille. Onnistumisen perusta on tunne oman elämän hallinnasta.
Ohessa viisi osa-aluetta, joihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota.
1. Hallitse tekemistä/työtä. Tee merkityksellisiä asioita ja aseta itsellesi tavoitteita. Mikäli sinulla ei ole omia tavoitteita, teet töitä todennäköisesti jonkun muun tavoitteiden eteen. Kirkasta itsesi ja muiden ymmärrystä siitä, mitä teet ja miksi sekä mikä tekemisessäsi on olennaista.
2. Hallitse ajattelua, tunteita ja tapoja. Kun hymyilee, alkaa hymyilyttämään. Kun hymyilee paljon, tulee siitä helposti tapa. Kun lähtökohtaisesti ajattelee muista ihmisistä hyvää, luo ympärilleen positiivista ihmiskuvaa. Vaikuta aktiivisesti omaan tunnetilaasi. Tee myönteisestä ajattelusta ja onnistumisesta päivittäinen rutiini.
3. Hallitse suhteita. Yksin voi tehdä niin vähän. Yhdessä tekemällä oppii. Valtaa, vastuuta ja vapautta kannattaa jakaa muille. Kannattaa verkostoitua niiden ihmisten kanssa, jotka tukevat tavoitteitasi. Rikastava vuorovaikutus on sitä, että annat muille enemmän kuin heiltä saat. Delegoi mielummin tuloksia kuin tehtäviä.
4. Hallitse viestintää. Kuuntele muita ymmärtääksesi, mitä he haluavat sanoa, älä keskeyttääksesi. Puhu hiljaa ja selkeästi, niin muut kuuntelevat sinua tarkemmin. Usein kannattaa olla mielummin onnellinen kuin oikeassa. Kirkasta omia tavoitteita ja viestejä jatkuvasti.
5. Hallitse ympäristöä. Puhdas pöytä, puhdas mieli. Kun kirjoittaa asiat muistiin, vapautuu päästä tilaa uusille ajatuksille. Suojele itseäsi ylimääräiseltä melulta ja keskeytyksiltä. Kirjoita edellisenä iltana seuraavan päivän työlista ja tee ensimmäisenä aamulla kaikkein tärkeimmät asiat. Ilman tavoitteita ja niistä johdettua työlistaa, tulee helposti puuhailtua satunnaisten asioiden parissa.
Inspiraatio ja innoitus tälle tekstille on saatu Jari Sarasvuon kirjasta Vapaus! ja Brian Tracyn videoluennosta Personal Time Management.
Kirjoitussarjan edelliset osat luettavissa täältä:
– Osa 1: Tavoitteet
– Osa 2: Palautteen antaminen
– Osa 3: Viisi vinkkiä sähköpostin käyttöön
– Osa 4: Ajanhallinnasta itsensä johtamiseen
– Osa 5: Priorisointi ja delegointi
– Osa 6: Vinkkejä työpaikkahaastatteluun
– Osa 7: Miksi kannattaa epäonnistua
– Osa 8: Rikastava vuorovaikutus
– Osa 9: Motivaatio
– Osa 10: Sovitussa aikataulussa pysyminen
– Osa 11: Ihmisten johtaminen
2 kommenttia artikkeliin ”Hyvä johtaminen – Osa 12: Kuinka onnistua?”