Viimeinen siirto – Ilmastopolitiikan neljä vaihetta

Riittääkö puoluepolitiikka ratkaisemaan käsillä olevan ilmastokriisin?

Tänä keväänä ilmestyi tärkeä kirja. Viimeinen siirto. Suomalainen ympäristöliike nyt eli kuinka mahdoton tehdään. Kyseessä on Teemu Vaarakallion toimittama teos ja ajankuva suomalaisesta ympäristöliikkeestä.

Itselläni oli etuoikeus kirjoittaa kirjaan artikkeli otsikolla ”Puolueiden kujanjuoksu”.

Omassa artikkelissani pohdin sitä, miksi politiikka ei yksin riitä ympäristö- ja ilmastokriisin ratkaisuun. Tästä on hyvänä esimerkkinä Suomen valtion enemmistöomistama Fortum, joka laajasta vastustuksesta huolimatta avasi Saksassa Länsi-Euroopan viimeisen uuden hiilivoimalan.

Miksi politiikka ei riitä?

Vaikka Suomen tavoite on olla hiilineutraali hyvinvointiyhteiskunta vuoteen 2035 mennessä, Suomen omistajaohjauslinjausten mukaan valtionyhtiöiden tulisi huomioida 1,5 asteen ilmastotavoite ja valtio omistaa Fortumisa 50,1 prosenttia, kivihiilivoimala avattiin.

Poliittiset päättäjät ovat tienneet ihmisen aiheuttamasta ilmaston lämpenemisestä vähintään 50 vuotta Tukholman ympäristökokouksesta vuodesta 1972 lähtien. YK:n ilmastosopimus on tehty lähes 30 vuotta sitten Rio de Janeiron huippukokouksessa vuonna 1992. 

Onneksi paljon kuitenkin tapahtuu. Vielä menneinä vuosikymmeninä oma motivaatio olla mukana vauhdittamassa ilmastotoimia perustui pitkälle siihen, että ei ollut juuri ketään muita, jotka asiaa edistivät.

Nyt ilmastokriisistä puhutaan kaikkialla eikä kukaan voi sivuuttaa aihetta katsomalla muualle. Aikaa on kuitenkin hukattu niin paljon, että päästöjen vähentäminen ja siirtyminen hiilineutraaliin ja sen jälkeen hiilinegatiiviseen yhteiskuntaan täytyy tapahtua käytännössä hetkessä. Globaalit päästöt pitää puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Nykymenolla ilmakehän hiilibudjetti riittää enää alle 6,5 vuotta, mikäli haluamme pysyä 1,5 asteen lämpenemisen rajoissa noin 66 prosentin todennäköisyydellä.

Onneksi keskustelu ilmastopolitiikasta osana ympäristöliikettä ja puoluepolitiikkaa on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Tässä kehityksessä on nähtävissä ainakin neljä erilaista vaihetta. Nämä tuon esille myös kirjaan kirjoittamassani artikkelissa.

Ilmastopolitiikan neljä vaihetta

  1. Vaihe: Ilmaston lämpeneminen tutkijoiden huolena. Väittely siitä, onko ilmastonmuutos ihmisen aiheuttama vai ei.

Vielä 1990-luvulla väiteltiin usein siitä, onko ilmaston lämpeneminen ihmisen aiheuttama vai ei. Tätä ennen keskustelu oli pitkälle luonnontieteellistä eikä asia noussut merkittävästi puoluepoliittiselle agendalle tai edes ympäristöliikkeiden vaatimuslistalle. Keskeisintä puhevaltaa käyttivät tutkijat ja tiedettä popularisoivat toimittajat. Tämän keskustelun tuloksena onnistuttiin kuitenkin saamaan aikaiseksi YK:n ilmastosopimus ja siihen liittyvä Kioton pöytäkirja. Se oli laillisesti sitova, merkittävä kansainvälinen sopimus, johon esimerkiksi Suomessa suhtauduttiin vakavasti. Vaikka kansainvälinen ilmastopolitiikka herätti voimakasta kritiikkiä toi se ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvät toimenpiteet konkreettisesti niin poliittisten päättäjien kuin yritystenkin pöydälle.

  1. Vaihe: Ilmastopolitiikka vastaan kustannukset. Väittely siitä, uhkaako päästöjen vähentäminen talouskasvua.

2000-luvulle tultaessa keskustelu siirtyi yhä enemmän siihen, pitäisikö meidän toimia. Huomattiin, että ilmasto kyllä lämpenee ja se aiheutuu ihmisen aiheuttamasta hiilidioksidipitoisuuden lisääntymisestä ilmakehässä. Tämän keskustelun keskeisinä kiihdyttäjinä olivat ilmastotutkijat ja heitä kuuntelevat kansalaisyhteiskunnan toimijat, jotka asettivat luontoarvot talousintressien edelle. Poliittisella kaistalla ilmastotoimien nähtiin kuitenkin aiheuttavan niin merkittäviä taloudellisia kustannuksia ja muita haittoja, ettei toimiin ryhdytty tosissaan, saati ajoissa.

  1. Vaihe: Miten päästöjä kannattaa vähentää. Väittely siitä, onko tuulivoima, aurinkoenergia tai ydinvoima ratkaisuja ilmastokriisiin.

Kolmannessa vaiheessa keskustelun sävy muuttui, kun keskeiset taloustieteilijät osoittivat, että vaikka ilmastonmuutoksen torjuminen maksaakin, on toimettomuuden hinta moninkertainen. Erityisen tärkeässä roolissa oli Nicholas Sternin raportti. Tämä toi ilmastokysymyksen valtiovarainministeriöiden, yritysten ja poliittisten päättäjien pöydälle. Erityistä huomiota tässä vaiheessa sai se, millä keinoilla päästöjä kannattaisi vähentää. Riittäisivätkö uusiutuvat energialähteet vai tarvitaanko lisää ydinvoimaa? Tästä merkittävästä tietoisuuden noususta huolimatta maailman johtajat epäonnistuivat vielä vuonna 2009 Kööpenhaminan ilmastokokouksessa saamaan kansainvälistä ilmastosopimusta eli jatkoa Kioton pöytäkirjalle.

  1. Vaihe: Ilmastohätätila. Väittely siitä, kuinka nopeasti muutos pystytään tekemään, jotta se on sosiaalisesti oikeudenmukainen.

Viimeisimmässä ja neljännessä vaiheessa on siirrytty keskusteluun siitä, kuinka nopeasti pystymme toimimaan. Tätä keskustelua pohjusti ensin erityisesti Pariisin ilmastosopimus 2015 ja kiihdyttivät IPCC:n raportti vuonna 2018 ja Greta Thunbergin käynnistämä nuorten ilmastoliike. Kyse ei ollut enää kasvihuoneilmiön voimistumisesta tai kaukana tulevaisuudessa olevasta ilmastonmuutoksesta, vaan juuri päällä olevasta ilmastokriisistä ja ilmastohätätilasta, jossa olemme menettämässä sen aikaikkunan, jossa voimme vielä toimia ja estää ilmastonmuutoksen kaikkein pahimmat seuraukset.

Puoluepoliittisen koneiston näkökulmasta kyse ei enää ole siitä, pitäisikö meidän toimia, vaan siitä, miten nopeasti ja millä keinoin toimimme ilman, että vaurioitamme yhteiskunnan muuta toimintaa kohtuuttomasti. Tällä hetkellä kaikki eduskuntapuolueet Suomessa pitävät ilmastonmuutosta merkittävänä poliittisena kysymyksenä, jolle myös täytyy tehdä jotain.

Käsitykset toimenpiteistä ja niiden kiireellisyydestä toki vaihtelevat. Osa puolueista ja poliittisista päättäjistä on vielä kiinni 2000-luvun alun keskusteluissa. Ajatellaan, että toimiin kyllä pitää ryhtyä, kunhan ne eivät maksa mitään. Samaan aikaan toiset puhuvat kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden puolesta vaikka yksikään puolue ei ole vielä ilmastotieteen ja IPCC:n viitoittamalla tiellä, jossa siirtyminen hiilineutraaliin kiertotalouteen on tehtävä niin nopeasti kuin mahdollista.


Riittääkö puoluepolitiikka vai tarvitaanko vielä ilmasto- ja ympäristöliikettä vauhdittamaan toimia?

Poliittisille päättäjille ilmastoliikkeen radikaalit vaatimukset ovat toisinaan kiusallisia. Niitä ei voi ohittaa eikä sivuuttaa eikä niiden nujertaminen auta, kun aina nousee uusia liikkeitä. Pikkuhiljaa kansalaisliikkeiden ja ympäristöjärjestöjen aluksi radikaaleilta tuntuvista näkemyksistä on tullut valtavirtaa. Näin tulee todennäköisesti olemaan jatkossakin. Poliitikot myös tarvitsevat kansalaisliikkeiden kautta tulevia uusia aloitteita.

Ympäristöliike ja ilmastoaktivistit ovat olleet tutkijoiden ohella edelläkävijöitä nostamassa ympäristö- ja ilmastohuolta yleiseen tietoisuuteen. Se, mikä nyt näyttää radikaalilta, on todennäköisesti vuosikymmenen kuluessa valtavirtaa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun nykyisistä aktivisteista tulee asiantuntijavaikuttajia, opettajia, toimittajia, yritysjohtajia ja poliittisia päättäjiä.

Voisiko politiikkaa riittää sittenkin?

Poliitikot ja puolueet siis epäonnistuivat, ja Saksassa avattiin Länsi-Euroopan viimeinen hiilivoimala laajasta vastustuksesta huolimatta. Toisaalta monessa Euroopan maassa on onnistuttu sopimaan poliittisella päätöksellä kivihiilen käytön lopettamisesta energiatuotannossa. Voisiko politiikalla olla sittenkin toivoa ja Datteln 4 jäädä viimeiseksi epäonnistumiseksi?

Kun ympäristöliikkeessä on aiemmin pyritty esittämään kunnianhimoisia ilmastotoimia, on usein törmätty siihen, että päättäjät ovat todenneet ne utopioiksi ja käytännössä mahdottomiksi toteuttaa. Usein myös taloudelliset arvot ovat jyränneet ympäristönäkökulmia.

Vuonna 2018 IPCC:n ja Greta Thunbergin myötä sekä tämän jälkeen keväällä 2020 jotain kuitenkin muuttui. Kun koronapandemia levisi ympäri maailmaa, onnistuttiin demokratioissa tekemään ennennäkemättömiä rajoituksia esimerkiksi ihmisten vapauksiin ja yritysten toimintaan liittyen. Tämä kaikki tapahtui suhteellisen hallitusti ilman merkittäviä poliittisia kriisejä tai konflikteja. Nämä rajoitustarpeet nousivat poliittisten päättäjien pöydälle tällä kertaa tutkijoilta eikä kansalaisaktivisteilta.

Kun ympäristöliikkeessä oli aiemmin esitetty esimerkiksi lentoveroa, oli sitä pidetty mahdottomana. Kun olimme vaatineet saastuttajia maksamaan, oli pelätty työpaikkojen puolesta. Nyt poliittisilla päätöksillä ihmisten terveyden turvaamiseksi pysäytettiin lentomatkustaminen lähes kokonaan ja tiettyjen toimialojen toiminta kiellettiin suoraan poliittisilla päätöksillä. Kun olimme aiemmin esittäneet rahoitusta puhtaaseen teknologiaan, ei siihen ollut varaa. Nyt valtioiden tekemä elvytyspolitiikka laittoi massiiviset investoinnit liikkeelle.

Kun koronapandemiaa oli poliittisessa järjestelmässä alettu käsittelemään kriisinä, muutos tapahtui ei ainoastaan kuukausissa, vaan viikoissa ja päivissä. Samaan aikaan kriisitietoisuus myös ilmastokriisin osalta on lisääntynyt ympäri maailmaa. Poliittisilla päättäjillä on nyt tarve lisätä yhteiskuntien resilienssiä ja tehdä systeemitason muutoksia. Yksilöiden ja yritysten osalta valmiutta kunnianhimoisempaan ilmastopolitiikkaan on jo olemassa. Tämä herättää toivoa. Ehkä poliittinen järjestelmämme sittenkin taipuu tosi paikan edessä kohti oikeudenmukaista hiilineutraalia kiertotaloutta, jossa luonnon monimuotoisuus vahvistuu.


Viimeinen siirto on kirja, joka tarjoaa hienon läpileikkauksen ympäristö- ja ilmastoliikkeeseen. Kirjan parasta antia ovat tarkat aikalaiskuvaukset esimerkiksi Climate Move & Ilmastoveivi -kampanjoista, nuorten koululakkoilusta ja Elokapinasta sekä ekoanarkismista, globaalista ilmasto-oikeudenmukaisuudesta ja syväekologisesta ympäristöliikkeestä.

Teemu Vaarakallio on kirjoittanut teokseen erinomaisen johdannon, välitekstit ja johtopäätökset.

Kirjan kirjoittajiin kuuluvat:

-Teppo Eskelinen
-Sini Harkki
-Eleonoora Karttunen
-Sonja Nielsen
-Marja Li Raudaskoski
-Tuulia Reponen
-Toni Ruuska
-Sanna Ryynänen
-Leo Stranius
-Teemu Vaaraallio
-Amos Wallgren

Vahva suositus ja kiitos Kustantano S&S:lle siitä, että tarttui tähän kirjaideaan!

6 kommenttia artikkeliin ”Viimeinen siirto – Ilmastopolitiikan neljä vaihetta”

  1. Leo,
    hyvin mietitty ja kirjoitettu artikkeli taholtasi !
    Paitsi, että en vieläkään usko ( jätti) yritysten vakuutuksiin päästöjen vähentämisestä. Käytäntö osittaa, ettei se toimi vakuutusten mukaan. Lupaukset ovat jääneet lupauksiksi Pahin ”koronakierroskaan” ei ole pysäyttänyt ahnehtimista., vaan se jatkuu entiseen tyyliin maapallon luonnonvaroja riistäen ja monimuotisuutta tuhoten. Muutaman upporikkaan ” avaruuden valloitus ” ei pelasta ihmiskuntaa ( se ole kovin ekologista), eikä yksinomaan uusi teknologia ja kiertotalouskaan riitä planeettamme elämän säilyttämiseksi.Ne on sisällytettävä planeettamme elämälle suotuisemman järjestelmän selviin rajoituspuitteisiin. Puhut systeemitason muutoksen tarpeesta.Tilanne vaatii pikaista syvällistä yhteiskunnallis-taloudellista kokonaismuutosta. Meidän kaikkien on opittava elämään ekologisella tavalla,. Puolue-ja etenkin hallituspolitiikalla on edelleenkin tämän välttämättömän muutoksen aikaansaamisessa suuri osuus ja vaikutus. Riippuu siitä, millaista politiikkaa ne haluavat. IPCC:n viimeisin raportti pakottaa nopeaan toimintaan…jollaista ei kuitenkaan kaikista varoituksista huolimatta ole näkyvissä ! Edelleenkin puuttuu poliittista tahtoa …Suomenkin hallitusvastuussa olevilta puoluepoliitikoilta ! Jupatellaan ihan joutavia puoluepoliittisista syistä silloin , kun pitäisi toimia kollektiivisesti jo kiireesti. Mitä ” ihmettä ” vastuullisessa asemassa toimivat poliitikot odottavat kaikille tuhoisan suunnan kääntämiseksi ?

  2. Tunnettu ranskalainen ekonomisti Thomas Piketty toteaa esitellessään, uutta meillä 26.08.21 ilmestyvää teostaan ” Une brève histoire de l’égalité ” ( Lyhyt tasa-arvoisuuden historia ) , että systeemin muutokseen päästään nojaamalla poliittiseen toimintaan . Hänen mielestään on absurdia snoa, ettei kapitalismille ole vaihtoehtoa. Hän ehdottaa hylkäämään tämä kuolettava visio, joka haluaisi meidän olevan teljettynä yhden ainoan systeemin sisään.

    Piketty sanoo, että suurissa kapitalistimaissa on ryhdytty miettimään vaihtoehtoisia järjestelmiä , uusia ekososialismin muotoja. Piketty haluaa rakentaa uudenlaisen maailman, ideaalin taloudellis-poliittisen systeemin. Hän puhuu tällöin ” yleismaailmallisesta suverenismista ”, joka tarkoittaa lähtökohtana olevan poliittiset yhteisöt , jotka ovat rakentuneet historiankulun aikana ja tulleet kansalaisten hyväksymiksi . Tarkoituksena on vähentään sosiaalista epätasa-arvoisuutta niin pohjoiesessa kuin etelässäkin maailmanmitassa.Kyse on demokraattisen sosialismin muodosta, joka on hajautettua, osallistavaa, itsehallintoista, feminististä , etnistä ja ekologista.
    Piketty uskoo ilmastonmuutoksen johtavan todelliseen muutokseen ainakin sinä päivänä , kun avaruusturismilla huvittelevat ja yksityisjeteillä lentelevät teknomiljardöörit eivät naurata enää ketään, koska ilmastonmuutoksen konkreettisuus koskettaa vakavasti kaikkia.
    Hänen mukaansa jatkuva ,ikuinen , yksiulotteinen talouskasvu talouskasvun takia ei ole järkevää.Sille on luonnonvarojen ja ympäristön asettamat rajat.

  3. PS.
    Piketty arvostelee jyrkästi ajattelematonta kolonialismia, jota edustaa mm.philanthrooppimiljardööri Bill Gates Afrikassa. Piketty ironisoi Gatesin pelastavan Afrikan yksin, joten ei tarvitakaan enää hallituksia eikä julkista terveydenhoitopolitiikkaa,..ei tarvetta maksaa verojakaan tai jakaa tuloja etelän maiden kanssa !

  4. Leo,
    kirjoitat ilmastotoimien sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja yhteiskunnan ” kohtuuttomasta haavoittamisesta ”.
    Kiinnostaa tuo näkemyksesi yhteiskunnan kohtuuttomasta haavoittamisesta. Keitä ei mielestäsi saisi haavoittaa ” kohtuuttomasti ” ? Yhteiskunnan instituutioitako , vai tavallisia ihmisiäkö , jotka yrittävät omin avuin vähentää hiilijalan-ja kädenjälkeään ? Suuryrityksiäkö, jotka vakuuttelevat vähentävänsä päästöjään, mutta eivät pidä lupauksiaan ?
    Tulee eittämättä mieleen yksi harvoista maailman rikkauksien omistajista, joka puhuu perustamansa jättiyrityksen päästöjen vähentämisestä, ja joka säätiönsä kautta jakaa avustusta muka ilmastonmuutoksen vastustukseen…( ? ) ,mutta joka samanaikaisesti rakennuttaa itselleen yli 500 dollaria maksavaa 127 metrin pituista saastuttavaa jahtialusta .Sama joka teki heinäkuussa pienen hyppäyksen avaruuteen välittämättä avaruusseikkailunsa tuottamasta valtavan suuresta hiilidioksidimäärästä… jota pitäisi vähentää. Siis se sama perustamansa suuryrityksen johtaja, joka amerikkalaisen Pro Publica- kotisivujen mukaan onnistui välttämään verojen maksua vv. 2007 ja 2011. Kyse on samasta henkilöstä, jonka ammatillinen omistus on kasvanut 85 miljardia dollaria koronapandemian alusta lähtien saavuttaakseen 190 miljardia kokonaisuudessaan, samasta jonka omaisuuden arvo maaliskuusta 2020 lähtien on pullistunut n.165 mijoonalla eurolla…vuorokaudessa !

    Mielestäni Ilmastonmuutoksen torjunnassa päästään sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja yhdenvertaisuuteen rohkeiden poliittisten perustavanlaatuisten valintojen kautta. Nykyisten yhteiskunnan epäoikeudenmukaisten instituutioiden ja toimintatapojen hävittäminen ei riitä. Niiden tilalle on rakennettava uudenlaiset oikeudenmukaisemmat instituutiot ja toimintatavat. Tämä tapahtuu politiikan ja yhteiskunnan kollektiivisen aktiivisuuden kautta. Tämän muutoksen toteuttamiseen ympäristöjärjestöjen ja kaikkien muiden ilmastonmuutoksesta välittävien pitää tietenkin ottaa osaa .Ja poliittisten päättäjien on kuunneltava tätäkin tahoa.

    • Kiitos kommenteista! Kyllähän tuolla kohtuuttomalla haavoittamisella tarkoitan ensisijaisesti niitä yksilöitä ja yhteiskuntia sekä ekosysteemejä ja lajeja, joiden elämän edellytykset murenevat ilmastokriisin seurauksena.

  5. korjaus:
    uo em.jahtialuksen hinta ei ole vain 500 dollaria, vaan 500 miljoonaa dollaria.
    Kiitos selityksestäsi ! Sen mukaan suuntasi asiassa on mielestäni niinkuin ensisijaisesti pitääkin olla. Eri asia onkin sitten se minkälaisilla menetelmillä todelliseen sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen päästään, ja se miltä Suomi ja maailma näyttää muutoksen jälkeen.
    Pitääpä yrittää hankkia tuo suosittelemasi kiinnostavalta tuntuva kirja…ei kuitenkaan Amazonin avulla !

Kommentointi on suljettu.

Kuinka pitkään tätä voidaan pitää hyväksyttävänä toimintana? Kuinka pitkään ajattelit vielä itse syödä broileria? 

Suomessa lähes neljä miljoonaa broileria hylätään teurastamoissa vuosittain, eli ne eivät päädy ihmisravinnoksi. Syitä hylkäykseen ovat muun muassa erilaiset ihotulehdukset, kuten paiseet, sekä murtumat.

Kaikkiaan Ruokaviraston tilastojen mukaan viime vuoden aikana teurastamoille tuotiin lähes 82 miljoonaa broileria ja niiden emoa.

https://animalia.fi/2025/11/19/miljoonat-broilerit-ovat-niin-sairaita-etta-ne-eivat-kelpaa-ruuaksi/
Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Seuraa minua Instagramissa