Rakkauden metsä Helsinkiin

PuuEri puolilla maailmaa on rakkauden siltoja, joihin rakastavaiset voivat käydä lukitsemassa lukon elinikäisen rakkauden symbolina.

Luonto ja metsä on suomalaisille tärkeä. Mitä jos Suomessa ja Helsingissä rakkautta voisi tunnustaa ja osoittaa lukkojen ja siltojen lisäksi tai sijaan myös istuttamalla puun?

Voisiko Helsinki osoittaa paikan, johon rakastavaiset voisivat käydä istuttamassa puun merkkinä rakkaudestaan? Rakkauden metsä voisi olla paikka, johon rakastavaiset tulisivat myöhempinä vuosina muistamaan merkkipäiväänsä.

Idea on alun perin kestävän matkailun ammattilaiselta Anu Nylundilta. Hän on avannut ideaa myös blogissaan.

Ideasta inspiroituneena ajattelin tehdä kaupunginvaltuuston kokouksessa 8.6.2016 aloitteen rakkauden metsän perustamisesta Helsinkiin.

Mitä mieltä olet? Tarvitaanko Helsinkiin rakkauden metsä?

EDIT: Päivitys: Rakkauden metsä -ajatus etenee. Lue täältä lisää.

***

Valtuustoaloite Rakkauden metsän perustamiseksi Helsinkiin (luonnos)

Eri puolilla maailmaa on rakkauden siltoja, joihin rakastavaiset voivat käydä lukitsemassa lukon elinikäisen rakkauden symbolina.

Luonto ja metsä on suomalaisille tärkeä. Olisi upeaa, jos Suomessa ja Helsingissä rakkautta voisi tunnustaa ja osoittaa lukkojen ja siltojen lisäksi myös istuttamalla puun.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Helsinki selvittää mahdollisuuden osoittaa viheralue rakkauden metsälle.

Helsingissä 8.6.2016

Leo Stranius (Vihreät)

***

6 kommenttia artikkeliin ”Rakkauden metsä Helsinkiin”

  1. Kiitos Leo Stranius!
    Toivottavasti asia etenee! Tämä on Suomen matkailulle tärkeä hanke ja osoittaa oikeanlaista matkailun kehittämistä ( luonto, vastuullisuus, houkutus palata takaisin).
    Hienoa, että tartuit tähän ja toimit reilusti!
    Anu Nylund

  2. Kiitos Anu! Valtuustoaloitteen allekirjoitti tänään 33 kaupunginvaltuutettua lähes kaikista valtuustoryhmistä! Seuraavaksi aloite lähtee lausunnolle eri lautakuntiin ja päätyy sieltä sitten aikanaan kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

  3. Rakkauden metsä on hyvä ajatus, kunhan toiminta on riittävän vapaa- ja monimuotoista. Hautausmaata muistuttava puupelto ei varmaan kiinnostaisi.

    Tai ehkä kaupunki voisi viestittää, ettei ole niin nuukaa, vaikka sen metsiin ilmestyisi yksittäisiä taimia. Istutin viime kesänä rakkaani syntymäpäivänä pikku kuusen Kumpulantaipaleelle lähelle paikkaa, jossa olemme tavanneet. Rakkauden puu menetti latvansa talven koettelemuksissa, mutta nyt se on taas alkanut puskea kerkeästi kerkkää!

  4. Leo, saarnaat rakkauden sanomaa. Otat aina mallia muualta maailmalta, kaikesta mikä on ajankohtaista muotia. Rakkauden saarnaaminen on tietysti soveliaampaa kuin vihapuheet.Ja metsän istuttaminen on tietenkin suotava asia.
    Kuitenkaan helsinkiläiset eivät elä vain pelkästä rakkaudesta ! Eikö helsinkiläisillä ole todellakaan mitään vakavampaa huolenaihetta, kuin rakkauden metsän puuttuminen maisemasta ? Eikö heillä ole huolta toimeentulostaan ja elinoloistaan, kelvollisen elinympäristön tuhoutumisesta ? Eikö Vihreiden kaupunginvaltuutettu voisi tehdä enemmän aloitteita kaikkien kaupunkilaisten elinolojen parantamiseksi ? Ettei vaikkapa Helsingin kaupungin toimesta heitetä asunnottomia ihmisiä talvipakkaseen majoitustilojen puuttuessa tai niiden ollessa kiellettyjä joiltakin ihmisryhmiltä ….Tai etteivät Helsingin leipäjonot kasvaisi vuosi vuodelta pitemmiksi köyhyyden ja asunnottomuuden takia….jne.jne. kaupunkilaisia vaivaavan ahdingon poistamiseksi päiväjärjestyksestä.

    Noudatat ihanteesi Mahatma Gandhin periaatteita, Levität hänen kasvissyöjä ideologiaansa ja rakkauden sanomaansa. Uskot ehkä niiden soveltuvan nykyaikaan suoraan omaksuttuina ?
    Mutta Mahatma Gandhi ei elänyt Suomessa, eikä edes nykyisenkaltaisen ryöstokapitalismin aikakaudella. Hänellä oli hyviä ideoita, mutta niitä saattaa olla hyvin hankala toteuttaa nykyoloissa. Maailma on paljon muuttunut Gandhin ajoista. Nykyään politiikan teko ei voi perustua pelkän rakkauden ja suvaitsevaisuuden saarnaamiseen ,naiviuteen ja herkkäuskoisuuteen. Sillä tavalla ei menesty politiikassa,

  5. Onni Tonkija:
    Tervehdys taas pitkästä aikaa Ranskasta!Meillä on tullut nyt voimaan se laki, joka pakottaa suuret kaupat lahjoittamaan hyväntekeväisyysjärjestöille ruokaylijäämän , tai jos se ei kelpaa ihmisten ravinnoksi niin laittamaan sen eläinten ruuaksi tai kompostiin. Enää eivät kaupat saa heittää ruokaa roskiksiin.
    Miten tonkiminen edistyy , onko se yleistynyt siellä Suomessa?

    Ihmisten keskinäisestä rakkaudesta puheenollen hautausmaata muistuttava puupelto ei todellakaan ole hauska ajatus,
    Olen jo pitkään istuttanut mailleni lehti-tai havupuun jokaisen poismenneen koirani ja kissani muistoksi. Eläinten hautausmaalla kasvaa mm.Suomesta tuotu rauduskoivu! Sekin menetti viime talvena latvansa, mutta pinnistää ja jatkaa nyt kasvuaan.
    Puita voi istuttaa sopiville paikoille…ennenkaikkea raukkaudesta luontoon.

  6. Rakkauden metsän voisi aloittaa esim hylkäämällä Keskuspuiston typistämisen yleiskaavaehdotuksessa. Katsotaanpa, miten vihreät äänestävät, onko siellä luonnon ystäviä vai hallinnollisten lehmänkauppojen tekijöitä!

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin