Miksi ei kannata olla kiire?

ValkovuokkoVastaamme usein ”kiire”, kun joku kysyy kuulumisia.

Tärkeät asiat kannattaa kuitenkin tehdä silloin, kun niillä ei ole vielä kiire. Näin kiire ja stressi eivät häiritse silloin, kun panokset ovat kaikkein korkeimmat.

Ylipäätään kannattaa lopettaa kiireen ihannointi. Kiirehtiminen tekee kiireiseksi.

Kun on todella kiire, kannattaa pysähtyä odottamaan, että se menee ohi.

Konkreettisesti kannattaa istua alas ja hengittää. Pyri lopettamaan hössötys kiireestä äläkä valita siitä muille. Kiire on vain osoitus siitä, että asiat eivät ole hallussa.

Kun joku kysyy kuulumisiasi, vastaa, että sinulla on aikaa eikä kiire minnekään.

Ohessa seitsemän syytä sille, miksi ei kannata olla kiire

1. Kiireisenä et pysty olemaan läsnä tilanteessa. Asiat laadullistuvat kun ollaan läsnä samaan aikaan saman asian äärellä.

2. Kiireisenä et huomaa ympärillä olevia mahdollisuuksia. Uudet mahdollisuudet tulevat eteen usein juuri silloin kun olet kiireettömästi läsnä ja tarkkailet ympäristöä.

3. Kiireisenä et pysty tekemään merkityksellisiä asioita. Asioiden laittaminen tärkeysjärjestykseen vaatii aikaa ja harkintaa. Kiireisenä et pysty priorisoimaan tai prioriteetit eivät osu kohdalleen. Visio samentuu.

4. Kiireisenä pyrit helposti tekemään montaa asiaa samaan aikaan. Tehokkuus syntyy kuitenkin asioiden tekemisestä yksi kerrallaan. Moniajo on tehotonta, koska se vaatii jatkuvia siirtymisiä tehtävien välillä ja kuormittaa aivoja turhaan.

5. Kiireisenä et pidä itsestäsi huolta. Kiirehtiminen lisää stressiä, joka vaarantaa terveyden. Tehokkuuden ja hyvinvoinnin perusta on hyvä ja terveellinen ravinto sekä riittävä lepo ja liikunta.

6. Kiireisenä et ehdi unelmoida tai ajatella. Kiireen myötä unohdat miksi olet tekemässä jotain. Aika ajattelulle tai unelmoinnille on merkittävä investointi tulevaisuudelle. Ilman unelmia kadotat motivaation toimia.

7. Kiireisenä unohdat ystävät. Ystävät ovat kuitenkin usein niitä, jotka huomaavat toiminnassasi ensimmäisenä parannettavaa. Ystävät ovat myös niitä, joiden tukea tarvitset. Yksin voi tehdä kovin vähän.

Inspiraatio tälle kirjoitukselle syntyi tästä:
21 Reasons Why You Should not be Proud of Being Busy

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.