Vanhankaupunginkoski vapaaksi: Viisi syytä purkaa pato

Vanhankaupunginkoski vapaaksiYmpäristölautakunta käsittelee ti 24.3. klo 1615 alkavassa kokouksessa Jukka Relenderin ja 48 muun kaupunginvaltuutetun aloitetta Vanhankaupunginkosken länsihaaran padon purkamiseksi.

Asia on kiinnostanut kaupunkilaisia poikkeuksellisen paljon. Itse olen saanut aiheeseen liittyen noin 50 eri ihmiseltä viestiä. Erityisesti palautetta on tullut padon purkamisen puolesta.

Valitettavasti ympäristölautakunnalle virkatyönä valmisteltu pohjaesitys lähtee siitä, että patoa ei voida purkaa.

”Ympäristölautakunta toteaa, että padon purkaminen nykyisen tiedon perusteella ei ole mahdollista. Aloitteessa mainitut tavoitteet kalojen nousun parantamiseksi ja vahingoittumisen estämiseksi on mahdollista saavuttaa itähaaraa kunnostamalla.”

Itse lähden siitä, että pato kyllä voidaan purkaa, jos vain poliittista tahtoa löytyy.

Ohessa on viisi syytä purkaa pato ja vapauttaa Vanhankaupunginkoski

1. Padon purkaminen lisää Helsingin kulttuuriarvoja. Padon purkamisen idea on palauttaa Helsinkiin sen historiallinen kilometrin mittainen koski, joka on nyt padon nostaman suvantoaltaan alla. Alkuperäinen Helsinki, Helsingfors on perustettu juuri näiden koskien viereen. Nuo kosket on tuhottu satoja vuosia myöhemmin rakentamalla pato. Tarkoituksena on purkaa pelkkä pato, ei koko kulttuuriympäristöä. Padostakin voi tarvittaessa jättää reunat tai holvikaaren jäljelle.

2. Padon purkaminen vapauttaa kalat. Useat kalalajit, esimerkiksi uhanalaiset ankeriaat ja siiat, eivät pääse padon takia nousemaan Vantaanjokeen. Taimen ja lohi pääsevät nousemaan, mutta padon vesiputous houkuttaa suuren määrän kaloja pyrkimään ylös länsihaarasta. Padon alainen louhikko on myös alas vaeltavien kalojen turma: alla oleva kallio vahingoittaa ja tappaa putouksesta alas laskeutuvia kaloja. Myös voimalaitoksen turbiinit tappavat alasvaelluksella olevia uhanalaisia lohia ja taimenia. Jos kalojen kutuvaellus halutaan turvata molempiin suuntiin, tulee voimalaitoksen käyttö lopettaa kokonaan ja pato purkaa.

3. Padon purkaminen lisäisi alueen virkistysarvoja. Kilometrin mittainen koskialue Vanhankaupunginlahdelta Pikkukoskelle tarjoaisi huimat mahdollisuudet virkistyskäytölle. Nykyisen suvantoaltaan varrella padon ja Pikkukosken välillä näkee harvoin ulkoilijoita: kaikki ovat keskittyneet itähaaran lyhyen, keinotekoisesti rakennetun kosken varrelle. Koskiluonto vetää puoleensa. Virkistysmahdollisuuksista arvokkaimpia ovat ulkoilu, melonta, lenkkipolkujen houkuttelevuuden kasvaminen, luontokuvaaminen, kalastus ja moni muu tapa nauttia koskiluonnosta.

4. Itähaaran kunnostus ei riitä. Vaihtoehtona padon purkamiselle on esitetty itähaaran kunnostusta. Kunnostus ei kuitenkaan palauttaisi Helsinginkoskea, vaan jättäisi suvantoaltaan entiselleen. Lisäksi peruskallion räjäytystyöt kosken loiventamiseksi ovat niin iso urakka, että siihen tuskin kannattaa ryhtyä. Koska EU:n jäsenvaltioille on kuitenkin asetettu vesipuitedirektiivissä vaatimus saattaa vesistöt hyvään ekologiseen tilaan, tulee kalojen kulkeminen varmistaa. Käytännössä tämä tarkoittaa padon purkamista.

5. Valtaosa helsinkiläisistä kannattaa padon purkamista. Kun Helsingin Uutiset kysyi lukijoiden mielipidettä padosta, yli 2 200 vastaajasta 90 prosenttia kannatti padon purkamista. Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo tukee padon purkamista. Padon purkaminen on saanut julkista tukea yli puoluerajojen. Myös Helsingin Energian teettämässä kyselyssä selvisi, että valtaosa yhtiön asiakkaista piti Vanhankaupunginkosken padon purkamista yhtenä suosituimpana toiveena.

Ympäristölautakunta käsittelee asiaa ensi tiistaina 24.3. klo 16.15 alkavassa kokouksessa.

Kutsummekin la 21.3. klo 13-15 yhdessä valtuustoaloitteen kosken vapauttamiseksi tehneen Jukka Relanderin kanssa asiasta kiinnostuneet kansalaiset ja ympäristölautakunnan jäsenet paikanpäälle katsomaan, mitä padon purkaminen käytännössä tarkoittaisi.

Ohessa kutsu: Vanhankaupunginkoski vapaaksi kansalaiskävely.

Tule mukaa edistämään alkuperäisen kosken vapauttamista!

9 kommenttia artikkeliin ”Vanhankaupunginkoski vapaaksi: Viisi syytä purkaa pato”

  1. Tässä teille olisi nyt paikka näyttää, että kaikki kehitys ei ole pelkkää tuhoa ja kuolemaa luonnolle. Helsingin metsät näyttää menevän väestön kasvaessa, mutta vedenalaiseen maailmaan ihmiset eivät ole asukkaiksi tunkemassa ja viemässä kotia pysyvästi muilta eläväisiltä. Rewilding keskellä Helsinkiä näyttäisi myös kaupunkilaistuneelle väestölle mitä kaikkea luonto voi tarjota, kunhan se saa vapautensa takaisin. Vastaavasti helsinkiläisillä olisi varaa puhua Kollajasta ja muista kaukaisemmista hankkeista, jos itse vapauttaa oman luontonsa ensin.

    Lohet, taimenet ja siiat nousemassa koskea, hopeiset kyljet vilkkuen penkoilta katsoville ihmisille, olisi upea näky ja toisi yleisöä varmasti kauempaakin vuotuiseen nousunäytelmään. Joen päävirtaa voisi alkaa kunnostaa, joki muuttuisi suuresta ojasta aidoksi virraksi ja kohta olisikin aito lohijoki keskellä Helsinkiä. Ehkä joskus punalihaistenkin kannat olisivat niin vahvat, että ne kestäisivät kalastamista ja arvokasta lähiruokaa saisi joesta.

    Kyllä sitä nyt täytyy vaatimattomana kiitoksena käydä äänestyskopissa, kun kerta asia on vihdoin liikkeellä. Vaikka kasvu syökin luontoa kiihtyvään tahtiin, niin jos silti äänestämisellä antaa mahdollisuuden sille, että edes jossain luonto saakin enemmän tilaa, niin täytyyhän sitä ääntä silloin käyttää.

  2. Hei,
    pieni tarkennus tekstiin. Kirjoitat, että ”Myös Helsingin Energian teettämässä kyselyssä selvisi, että valtaosa yhtiön asiakkaista piti Vanhankaupunginkosken padon purkamista yhtenä suosituimpana toiveena.”.

    Viitannet Helsingin Energian (nykyisin Helen) loppuvuodesta 2014 teettämään sidosryhmäkyselyyn, jossa Vanhankaupunginkosken padon purkaminen nousi vahvasti esille.

    Kirjoitin tuloksista Uutta voimaa -blogissa seuraavasti: ”Vesivoimasta ja kalateistä kertyi kolmanneksi eniten spontaaneja kommentteja ja se myös priorisoitiin kolmanneksi tärkeimmäksi asiaksi. Kommentit käsittelivät lähinnä kalateiden rakentamista ja vaelluskalojen elinolojen turvaamista. Vesivoimaa käsitteli 142 kommenttia, joista noin puolessa toivottiin Vanhankaupunginkosken padon purkamista.” http://blogi.helen.fi/sidosryhmat-helenin-pitaisi-lisata-uusiutuvan-energian-tuotantoa/

  3. Leo, terve!
    Padon purkaminen olisi raakalaismaisen kulttuuri- ja historiavihamielinen teko sekä kaupunkiympäristöstä piittaamatonta wanna be – eräilyä. Ja tämä pelkästään siksi, että catch and relief – kalastajat ovat idean keinotekoisella nuotiollaan keksineet.
    Heitäkää hemmettiin hulluttelu, on järkevääkin tekemistä!
    Ystävällisin terveisin
    Matti Harjuniemi

  4. Vastustan jyrkästi padon purkamista!

    Viisi syytä miksi patoa ei tulisi purkaa:

    1. Padon purkaminen ei tule lisäämään Helsingin kulttuuriarvoja. Padon purkamisella ei saavuteta kilometrin mittaista koskea. Jokainen voi henkilökohtaisesti käydä paikan päällä toteamassa, kuinka kuivina kausina padon yli virtaava vesimäärä on todella alhainen ja itäinen haara on lähes kuiva. Tämä on tismalleen sama vesimäärä, joka tulisi virtaamaan ennallistetussa Helsingfors:ssa. Sen ennallistaminen ei tule onnistumaan entiseen loistoonsa. Padon purkaminen tulee jyrkentämään veden laskukulmaa, jolloin virtausnopeus lisääntyy ja pinta laskee entisestään. Se tulee lisäämään haihtumista entisestään.

    2. Kalatalouden elvyttämiseksi, Vantaanjoen puhdistaminen on oleellisempi kysymys. Toisaalta, itäistä koskihaaraa on mahdollista muokata niin, että vaelluskalat (myös siika, toutain jne) pääsevät nousemaan. Nykyisten serpentiinirakenteiden lisäksi, kivetystä voisi lisätä portaittain niiltä osin, missä veden laskulma on jyrkkä. Tämä ei vaadi rakettitieteitä. Itäistä koskihaaraa on myös mahdollista muokata yläjuoksulta niin, että itäiseen haaraan saadaan enemmän virtausta kuivina kausina.

    Lisäksi, turbiinin edessä olevaa välppää voidaan kehittää niin, että välpän silmukkakokoa pienennetään, ettei kalat ym. pääse läpi. Samalla välpän vettä läpäisevää pinta-alaa voidaan lisätä, jotta turbiinin lavat saavat riittävästi vettä. Tämäkään ei vaadi rakettitieteitä. Tulvakausina turbiinia ja generaattoria voi käyttää myös tulvaporttina.

    3. Padon purkaminen ei lisää virkistyarvoja. Vähäiset vesimäärät eivät salli esim. melontaa. Pahoin pelkään, että kuivina kausina ennallistettu Helsingfors on mutavellinen uoma. Koska veden pinta on alhainen, se kiihdyttää rehevöitymistä ja pahimmassa tapauksessa sammaloittaa uomaa. Joen penkereet vajoavat, koska veden aiheuttamaa painetta ei ole. Myös jokivarressa olevat kiinteät rakenteet heikkenevät.

    4. Itähaaran kunnostus riittää, jos muokkaamme lisäksi itäisen haaran yläjuoksua, riittävän vesimäärän turvaamiseksi.

    5. Enemmistö voi myös olla väärässä. Tulisi ajatella luontoa kokonaisuutena, ei pelkästään joidenkin yksilöiden toiveita apinoimalla. Virkistystoimi on toki tärkeää, mutta useimmiten me ihmiset emme ymmärrä muokatessamme luontoa, että sillä voi olla myös negatiivisia vaikutuksia. Tällöin on jo liian myöhäistä. Luonto muokkaa joka tapauksessa itseään ja jos me puutumme siihen, seuraukset voivat olla ennalta aavistamattomat.

  5. Ennen padon purkamista, kannattais kuulla asiantuntijoita Hollannista. Siellä on paras asiantuntemus vesa-asioissa.

    Mutta kaikista tärkeintä olisi panna yläjuoksun kuntien puhdistamot kuntoon. Aina kun sataa tavanomaista enemmän ne joutuvat laskemaan paskaveden pudistamatta Vantaanjokeen. MIelestäni se ei saisi olla mahdollista ilman satojen miljoonien sakkoja.

  6. Tästä nyt on taas syntynyt pakkomielle tietylle pienelle porukalle, joka ei nyt tunnu näkevän mitään muuta vaihtoehtoa kuin purkaminen. Kyllähän noita 90%:n kannatusarvoja saa, etenkin jos osaa oikealta kohderyhmältä kysyä (taitavaa huijausta sanoisin). Tuon kysymyksen voisi esittää vaikka siinä Vanhankaupunginkosken sillalla putousta katsoville, luku olisi varmastikin aika toinen.

    Mitäpä jos nyt vaan yrittäisitte laittaa jäitä hattuun ja pyrkiä löytämään ratkaisun, joka parantaa kalojen mahdollisuutta vaeltaa ilman, että pato pitää purkaa – sellainenkin vaihtoehto varmasti on löydettävissä. Sähköntuontannon kannalta rakennelman merkitys toki on vähäinen, mutta nämä aktivistit ovat tätä pullamössösukupolvea, jotka eivät tiedä isommista jutuista mitään. Silläkin sähkön määrällä, mikä tästä voimalasta on saatavissa, voi joskus tulevaisuudessa mahdollisen kriisitilanteen aikana olla erittäin iso merkitys. Siis annettaisko nyt vaan padon olla ja voimalan valmiudessa tuottaa sähköä se mitä tuotettavissa on. Kait kalojen vaelluksen nykyistä paremmat edellytykset ovat silti luotavissa. Historiallisen kokonaisuuden osan purkaminen ei tällaisin perustein ole lainkaan perusteltua. Jos meillä kaiken purkaminen olisi perusteltua sillä, että sitä ei ole ollut esimerkiksi vuonna 1800, niin riittäisi meillä pirusti purettavaa. Tämän padon takia mikään kalalaji ei liene kuolemassa sukupuuttoon, joten eiköhän tämä vouhkaaminen ole taas karannut aikaslailla lapasesta.

Kommentointi on suljettu.

Kuinka pitkään tätä voidaan pitää hyväksyttävänä toimintana? Kuinka pitkään ajattelit vielä itse syödä broileria? 

Suomessa lähes neljä miljoonaa broileria hylätään teurastamoissa vuosittain, eli ne eivät päädy ihmisravinnoksi. Syitä hylkäykseen ovat muun muassa erilaiset ihotulehdukset, kuten paiseet, sekä murtumat.

Kaikkiaan Ruokaviraston tilastojen mukaan viime vuoden aikana teurastamoille tuotiin lähes 82 miljoonaa broileria ja niiden emoa.

https://animalia.fi/2025/11/19/miljoonat-broilerit-ovat-niin-sairaita-etta-ne-eivat-kelpaa-ruuaksi/
Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Seuraa minua Instagramissa