Vuoden 2015 talousarvioesitys: Kymmenen hyvää ja pari huonoa – Arvosana 8+

RahaValtiovarainministeriö julkaisi tänään ehdotuksen vuoden 2015 talousarvioksi.

Esityksessä on paljon hyvää. Työn ja yrittämisen verotuksesta siirrytään yhä enemmän ympäristö- ja terveysveroihin.

Itse olisin leikannut surutta myös puolustusvoimilta ja suunnannut näitä varoja enemmän esimerkiksi kehitysyhteistyöhön, ilmastonmuutoksen torjuntaan ja päästöjen vähentämiseen sekä erityisesti vihreään yritystoimintaan.

Yhteenvetona voi kuitenkin todeta, että esityksessä on vähintään kymmenen hyvää ja vain muutama huono juttu. Näin arvosanaksi voi antaa 8+. 

Ohessa on esimerkkejä hyvistä edistysaskeleista: 

– Ajoneuvoveroa korotetaan 180 miljoonaa euroa.
– Jäteveroa korotetaan noin 5 miljoonaa euroa.
– Sähköveroa korotetaan 140 miljoonaa
– Polttoaineveroa korotetaan noin 40 miljoonaa
– Tupakkaveroa korotetaan 50 miljoonan euroa
– Makeisveroa korotetaan 50 miljoonaa euroa.

Lisäksi esityksessä on seuraavia ympäristön kannalta hyviä elementtejä:

– Työmatkavähennystä supistetaan sen omavastuuosuutta korottamalla.
– Kaivosteollisuus poistetaan alemman sähköverokannan piiristä.
– Taksien autoverotuen poistaminen ja muuttoautojen verotuen poistaminen.

Ympäristön kannalta on kuitenkin noloa, että aiemmin sovittu turpeen 8 miljoonan euron veronkorotus jätetään tekemättä.

Talousarvioesityksen hyviä puolia ovat myös investoinnit Pisara-rataan, Länsimetroon, Tampereen ratikkaan ja Pohjanmaan rataan. Sen sijaan ympäristön kannalta on haitallista laittaa rahaa valtateiden laajennuksiin ja tieverkon parannuksiin.

Suunta on selvästi oikea vaikka muutokset vielä vaatimattomia Budjetin loppusumma kun on edelleen 4 miljardia pakkasella.

Suomessa käytetään kestävälle kehitykselle haitallisiin tukiin edelleen jopa 4,5 miljardia euroa vuodessa (ks.: Ympäristöjärjestöt: Ympäristölle haitallisia tukia on karsittava). Tuolla summalla olisi saanut kätevästi katettua koko alijäämän ja näin vältytty ainakin osittain lisävelan ottamiselta.

Valtiovarainministeriön esitys löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja