Kati Berninger: Vähähiilisyys matkailussa

Kati BerningerVieraskynäblogissa Tyrsky Oy:n tutkimusjohtaja Kati Berninger

Olin juuri Rovaniemellä pitämässä esitelmää vähähiilisyydestä Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin järjestämässä tilaisuudessa. Paikalla oli parikymmentä eri alojen edustajaa.

Tilaisuudesta inspiroituneena mietin, mitä vähähiilisyys voisi tarkoittaa matkailualalla. Matkailualalla voidaan kehittää kaikkia neljää suurta vähähiilisyyden teemaa: uusiutuvaa energiaa, energiatehokkuutta, liikkumista ja ruokaa.

Hotellit ja muut matkailualan kiinteistöt voivat kehittää energiatehokkuuttaan ja ottaa käyttöön uusiutuvia energiamuotoja joko itse tai ostaa sertifioitua ekosähköä ja –lämpöä.

Erityisesti kannattaa vaihtaa öljylämmitys esimerkiksi paikallisesti tuotettuun bioenergiaan tai maalämpöön. Tällä tavalla tuetaan myös paikallistaloutta ja luodaan työpaikkoja. Energiatehokkuuden parantaminen voi merkittävästi lisätä matkailualan kannattavuutta vähentämällä kustannuksia.

Energiankulutusta voidaan vähentää jo tehokkaalla kiinteistön hoidolla, huonelämpötilan säädöllä ja vaihtamalla vanhat lamput energiatehokkaisiin led-valaisimiin sekä sisä- että ulkotiloissa. Vanhojen kiinteistöjen energiakorjauksilla, kuten lisäeristyksellä julkisivuremontin yhteydessä voidaan parantaa energiatehokkuutta huomattavasti. Lisäksi matkailualan uudisrakentamisessa kannattaa satsata puurakentamiseen, sillä puutalo sitoo hiiltä pitkäksi aikaa rakenteisiinsa.

Liikkumisessa voidaan tarjota tehokkaita yhteiskuljetuksia matkailijoille alueelle saavuttaessa. Lisäksi voidaan kannustaa matkailijoita kulkemaan luonnossa lihasvoimin esimerkiksi moottorikelkkailun ja moottoriveneilyn sijaan.

Matkailussakin voidaan käyttää biopolttoaineita tai sähköajoneuvoja. Kaupungeissa matkailuyritykset voivat tehostaa neuvontaa julkisen liikenteen palveluista sekä tarjota julkisen liikenteen lippuja, jotka kuuluvat hotellimajoituksen hintaan. Hotellit voivat tarjota vierailleen sähköautojen latauspisteitä, joiden energia tuotetaan aurinkopaneelikatoksella.

Ruokailussa on tärkeää prosessien suunnittelu siten, että ruokahävikki minimoidaan. Biojätteen erilliskeräys on tarpeen kaikissa ravintoloissa, sillä kaatopaikalle joutuessaan biojätteestä syntyy metaania, joka on hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu. Biojätettä on mahdollista käyttää bioenergian raaka-aineena. Sesongit saavat mielellään näkyä ravintolan ruokalistassa ja listalla olisi hyvä olla useampi kasvisvaihtoehto ja jokunen vegaanivaihtoehtokin.

Matkailuyrittäjät voivat markkinoida kokonaisvaltaisesti suunniteltuja vähähiilisiä matkailupalvelupaketteja, joissa moottorikelkka-ajelun sijaan liikutaan luonnossa lihasvoimin, yövytään uusiutuvalla energialla lämpiävässä hirsitalossa sekä syödään riista- ja luonnonkala-aterioita perunoiden kera marjoilla höystettynä.

Kati Berninger on Tyrsky-Konsultointi Oy:n tutkimusjohtaja. Hän on tänä keväänä pitänyt Hiilineutraali Suomi- ja vähähiilisyyskoulutuksia ympäri Suomea. Uudessa EAKR-ohjelmassa, jota toteutetaan vuosina 2014-2020, 25 % rahoituksesta on varattu vähähiilisille hankkeille. Lisätietoja: kati.berninger@tyrskyconsulting.fi, www.tyrskyconsulting.fi

 

3 kommenttia artikkeliin ”Kati Berninger: Vähähiilisyys matkailussa”

  1. Vähäpäästöiseen matkailuun soveltuu mainiosti vastavalmistunut kulkuneuvo, 43-paikkainen BioBussi joka ensimmäisenä pitkän matkan turistibussina Suomessa käyttää kahden polttoaineen tekniikkaa. Jäteperäisen biokaasun avulla päästöt saadaan tiputettua alle puoleen ja Pohjois-Suomessa jossa ei vielä ole tankkausasemia voidaan ajaa normaalisti dieselillä. Nettisivua ei vielä ole mutta bussin dieselajoneuvosta muuntaneen Suomen Bioauton kautta saa yhteyden.

  2. Kattava lista asioita, joita matkailualan paikalliset toimijat voivat tehdä oman liiktoimintansa ympäristövaikutuksia pienentääkseen. Erittäin kannatettavia kaikki. Matkailu on kovin ristiriitainen sektori, kohteessa turmeltumaton ympäristö on usein valttia. Kodin ja kohteen välisessä liikenteessä syntyvät usein, ainakin ilmastonäkökulmasta, merkittävimmät ympäristövaikutukset. Kansalliset matkailustrategiat ovat perin ristiriitaisia. Niissä korostetaan paikallisesti ympäristön vaalimista mutta usein niissä otetaan annettuna se tosiasia, että vientitulojen saamiseksi on houkuteltava matkailijoita kaukaa. Jos koko matkailusektorin ja -ilmiön ympäristövaikutukset haluttaisiin suuressa mittakaavassa alas, se vaatisi täysin toisenlaista (matkailu)politiikkaa. Pitäisi keskittyä paikallisiin markkinoihin, energian hinnan raju nousu kenties ohjaa kysynnän lähialueille tai jokin tekninen harppaus ratkaisee liikkumisen päästöihin liittyvän ongelman. Stefan Gössling käsittelee mielestäni ansiokkaasti koko matkailujärjestelmää tutkimuksissaan.

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja