Helsingin Energian johtokunta: Kokouksen esityslista 17.12.2013

Helsingin Energia HanasaariHelsigin Energian johtokunta kokoontuu vuoden viimeiseen kokoukseen tiistaina 17.12. klo 16 alkaen.

Johtokunnan kokoonpano sekä kokousten esityslistat ja päätökset löytyvät täältä.

Vuoden viimeisessä kokouksessa esityslistalla on mm.:
– Vuoden 2014 toimintasuunnitelman ja vuosibudjetin tarkistaminen.
– Voimalaitosten huolto- ja korjaustöitä vuosille 2014-2015 yhteensä 17,5 miljoonan euron (alv 0%) edestä.
– Ulkovalaistuksen suunnittelupalveluiden hankintaa 2014-2015 yhteensä 1,2 miljoonan euron (alv 0%) edestä.
– Kevyen polttoöljyn hankinta (6400 m3) kaupungin virastoille ja laitoksille vuosille 2014-2015 noin viidellä miljoonalla eurolla (alv 0%).

Alla esityslista kokonaisuudessaan hiukan tarkemmin avattuna. Kaikki evästykset, kommentit ja kysymykset koskien Helsingin Energiaa otetaan ilolla vastaan!

* * *

Helsingin Energian johtokunta
Esityslista 17.12.2013

1 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

2 Toimitusjohtajan ajankohtaiskatsaus

Helsingin Energian johtokunta päättänee merkitä tiedoksi.

3 Helsingin Energian johtokunnan kevään 2014 kokousajat

Helsingin Energian johtokunta päättänee kokoontua kevätkaudella vuonna 2014 tiistaisin kello 16.30 Sähkötalossa, Kampinkuja 2: 21.1., 25.2., 25.3., 22.4., 13.5. ja 17.6.

4 Helsingin Energian vuoden 2014 toimintasuunnitelman tarkistaminen

Johtokunta päättänee hyväksyä Helsingin Energian toimintasuunnitelman tarkistuksen ja vuosibudjetin 2014.

5 Voimalaitosten sähkökoneiden, sähkö- ja automaatiolaitteiden huolto-, korjaus- ja asennustöiden hankinta vuosille 2014-2017

Voimalaitosten sähkökoneiden, sähkö- ja automaatiolaitteiden huollot, korjaukset ja asennustyöt sisältävät voimalaitosten sähkökoneiden, sähkö- ja automaatiolaitteiden huoltoja, korjauksia ja asennustöitä Helsingin Energian eri toimipisteissä vuosien 2014–2015 aikana.

Johtokunta päättänee oikeuttaa Helsingin Energian tilaamaan voimalaitosten sähkökoneiden, sähkö- ja automaatiolaitteiden huollot, korjaukset ja asennustyöt vuosiksi 2014-2015 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä Empower Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti siten, että hankinnan kokonaisperushinta on enintään 2 000 000 euroa (alv 0 %).

Tarjoukseen sisältyivät optiot vuosille 2016 ja 2017 ja ne tuodaan päätettäväksi erikseen.

6 Venttiilitöiden ja pumppuhuoltojen hankinta vuosille 2014-2017

Voimalaitosten venttiilityöt ja pumppuhuollot sisältävät kattila- ja turbiinilaitosten huoltoihin sisältyviä korkeapaineventtiilien ja pumppujen asennus- ja huoltotöitä Helsingin Energian eri voimalaitoksilla vuosien 2014–2015 aikana.

Johtokunta päättänee oikeuttaa Helsingin Energian tilaamaan voimalaitosten venttiilityöt ja pumppujen huollot vuosiksi 2014-2015 kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tehneiltä Empower Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti ja Caverion Industria Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti siten, että hankinnan kokonaisperushinta on enintään 2 000 000 euroa (alv 0 %).

Tarjoukseen sisältyivät optiot vuosille 2016 ja 2017 ja ne tuodaan päätettäväksi erikseen.

7 Prosessilaitteiden asennus- ja hitsaustöiden hankinta vuosille 2014-2017

Voimalaitosten prosessilaitteiden asennus- ja hitsaustyöt sisältävät voimalaitosten prosessilaitteiden huoltoihin sisältyviä asennus- ja hitsaustöitä Helsingin Energian eri voimalaitoksilla vuosien 2014–2015 aikana.

Johtokunta päättänee oikeuttaa Helsingin Energian tilaamaan voimalaitosten prosessilaitteiden huoltoihin sisältyvät asennus- ja hitsaustyöt vuosiksi 2014-2015 kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tehneiltä Efkava Oy:ltä sen 14.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti ja HTT5 High Tech Tubing Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti siten, että hankinnan kokonaisperushinta on enintään 2 500 000 euroa (alv 0 %).

Tarjoukseen sisältyivät optiot vuosille 2016 ja 2017 ja ne tuodaan päätettäväksi erikseen.

8 Prosessilaitteiden vaativien koneasennus- ja hitsaustöiden hankinta vuosille 2014-2017

Voimalaitosten prosessilaitteiden vaativat asennus- ja hitsaustyöt sisältävät voimalaitosten turbiinien ja prosessilaitteiden huoltoihin sisältyviä vaativia koneasennus- ja hitsaustöitä Helsingin Energian eri voimalaitoksilla vuosien 2014–2015 aikana.

Johtokunta päättänee oikeuttaa Helsingin Energian tilaamaan voimalaitosten prosessilaitteiden vaativat koneasennus- ja hitsaustyöt vuosiksi 2014-2015 kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tehneiltä HTT5 High Tech Tubing Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti, Efkava Oy:ltä sen 15.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti ja Empower Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti siten, että hankinnan kokonaisperushinta on enintään 6 000 000 euroa (alv 0 %).

Tarjoukseen sisältyivät optiot vuosille 2016 ja 2017 ja ne tuodaan päätettäväksi erikseen.

9 Suurtehokattiloiden ja putkistojen asennus- ja hitsaustöiden hankinta vuosille 2014-2017

Voimalaitosten suurtehokattiloiden ja putkistojen asennus- ja hitsaustyöt sisältävät voimalaitoskattiloiden ja putkistojen asennus- ja hitsaustöitä Helsingin Energian eri voimalaitoksissa.

Johtokunta päättänee oikeuttaa Helsingin Energian tilaamaan voimalaitosten suurtehokattiloiden ja putkistojen asennus- ja hitsaustyöt vuosiksi 2014-2015 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä SVS Supervise Service Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti siten, että hankinnan kokonaisperushinta on enintään 3 000 000 euroa (alv 0 %).

Tarjoukseen sisältyivät optiot vuosille 2016 ja 2017 ja ne tuodaan päätettäväksi erikseen.

10 Putkistojen ja laitteiden korjauseristystöiden hankinta vuosille 2014-2017

Voimalaitosten putkistojen ja laitteiden korjauseristystyöt sisältävät voimalaitosten, lämpölaitosten sekä lämpö- ja jäähdytysverkon putkistojen ja laitteistojen korjauseristystöitä tarvikkeineen Helsingin Energian eri toimipisteissä sekä kaukolämpöasiakkaiden tiloissa vuosien 2014–2015 aikana.

Johtokunta päättänee oikeuttaa Helsingin Energian tilaamaan voimalaitosten putkistojen ja laitteiden korjauseristystyöt ja eristeet vuosiksi 2014-2015 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä KSPT-Insulation Oy:ltä sen 18.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti siten, että hankinnan kokonaisperushinta on enintään 2 000 000 euroa (alv 0 %).

Tarjoukseen sisältyivät optiot vuosille 2016 ja 2017 ja ne tuodaan päätettäväksi erikseen.

11 Helsingin Energian ulkovalaistuksen suunnittelupalveluiden hankinta

Helsingin Energian ulkovalaistuksen suunnittelupalvelut sisältävät ulkovalaistuksen suunnittelutöitä Helsingin kaupungin julkisilla alueilla vuoden 2014 aikana.

Johtokunta päättänee oikeuttaa Helsingin Energian tilaamaan Helsingin kaupungin julkisten alueiden ulkovalaistuksen suunnittelupalvelut vuodeksi 2014 kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tehneiltä LiCon-AT Oy:ltä sen 8.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti ja Pöyry Finland Oy:ltä sen 8.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti siten, että hankinnan kokonaisperushinta on enintään 600 000 euroa (alv 0 %).

Samalla johtokunta oikeuttanee toimitusjohtajan päättämään option käytöstä ajanjaksolle 1.1.2015-31.12.2015. Tällöin hankinnan kokonaisperushinta on enintään 1 200 000 euroa (alv 0 %)

Tarjoukseen sisältynyt optio vuodelle 2016 tuodaan päätettäväksi erikseen.

12 Kevyen polttoöljyn yhteishankinta kaupungin virastoille ja laitoksille

Helsingin Energia on kevyen polttoöljyn osalta Helsingin kaupungin yhteishankintayksikkö. Polttoöljyn kokonaistarve kaupungilla kahden vuoden ajalla on noin 6 400 m³, josta Helenin osuus on noin 2 400 m³.

Polttoöljyä käytetään kiinteistöjen lämmitykseen ja työkoneiden polttoaineena.

Helsingin Energia esittää, että Johtokunta oikeuttaa Helsingin Energian tekemään sopimuksen kevyen polttoöljyn toimittamisesta vuosille 2014 ja 2015 hinnaltaan halvimman tarjouksen tehneen Lämpöpuisto Oy:n kanssa sen 21.11.2013 päiväämän tarjouksen mukaisesti. Sopimuksen puitteissa varataan kaupungin virastoille ja muille laitoksille kevyttä polttoöljyä kahden vuoden ajalle noin 6 400 m³, jonka perusarvo on 4 950 000 euroa (alv 0 %).

13. Salassa pidettävä

14 Johtokunnan tiedustelut

Helsingin Energian johtokunta päättänee merkitä tiedoksi.

15 Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

* * *

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin