Kati Berninger: Hiilineutraalista trendikästä

Vieraskynäblogissa Kati Berninger

Ilmastoystävällisten toimintatapojen leviäminen tuntuu välillä tuskastuttavan hitaalta.

Meillä on tiedossa keinot hiilineutraalin yhteiskunnan rakentamiseen ja muutoksella olisi kiire.

Miksi muutos on sitten niin hidasta? Yksi selitys siihen on nyky-yhteiskunnan voimakas kaupallisuuden ja kuluttamisen kulttuuri, jota mainonta sopivasti korostaa. On trendikästä viettää vapaa-aika shoppailemalla ja ajella hienolla autolla.

Hiilineutraali toiminta ei ole trendikästä, vaan se mielletään jotenkin vain vaihtoehtoihmisten toiminnaksi. Ehkä osasyynä on ympäristöväen välillä tiukkapipoinenkin suhtautuminen valtavirtaan. Toinen syy on se, missä valossa tiedotusvälineet esittävät asioita. Niin kauan kuin valtakunnan päälehti julkaisee kirjoituksia, joissa juhlien kasvisvaihtoehto leimataan otsikossa pupunruoaksi ja led-valoista kerrotaan pääasiana, että niiden valo on kelmeää, suurin osa suomalaisista toimii kuten ennenkin.

Mitä voisimme siis tehdä? Nyt olisi mahdollisuus lähteä luomaan uutta hiilineutraalia trendiä, joka löisi läpi samalla tavalla kuin kahviloiden lattekulttuuri. Tähän tarvitaan julkisuuden henkilöitä, jotka kertovat hiilineutraaleista valinnoistaan. Kun lehdet alkavat kirjoittaa missistä, joka rakensi passiivitalon, huippujohtajasta, joka kulkee työmatkansa junalla sekä huippu-urheilijasta, joka puolitti perheensä ruokahävikin, olemme askeleen lähempänä hiilineutraalia trendiä. Hyvänä esimerkkinä edelläkävijästä on Helsingin piispa Irja Askola, joka antoi kasvot kirkon ekopaastokampanjalle.

Myös naapurin tai työkaverin esimerkki voi innostaa toimimaan. Sosiaalinen paine, tunne siitä, että ”kaikki” tekevät niin, voi saada ihmeitä aikaan. Yksi ilmastoteko taas madaltaa kynnystä tehdä uusia, ehkä isojakin ilmastotekoja. Kannattaisi aloittaa trendin luominen jostakin hyvin yksinkertaisesta, kuten ekosähkön ostamisesta. Sen lisäksi, että ostat jo ekosähköä (Vai ostatko? Kaikkihan niin tekevät!), voit myös kertoa siitä kavereille ja laittaa oveesi kivan tarran. Sitten, kun naapuruston kaikissa muissa ovissa on se tarra, viimeinen tarraton tuntee itsensä aika vanhanaikaiseksi.

Kati Berninger on laaja-alainen ympäristöasiantuntija, joka tuntee mm. kestävää metsätaloutta, maatalouden ympäristöasioita ja ilmastonsuojelua. Häneltä ilmestyi lokakuussa kirja ”Hiilineutraali Suomi”, joka pohtii mm. hiilineutraaliuden tiellä kohdattavia vaikeuksia ja miten ne voisi voittaa. Kirjan Facebook-sivuilla esitellään uusia esimerkkejä ilmastoystävällisestä toiminnasta. Tykkäämällä sivusta voit seurata hiilineutraalin Suomen rakentumista.

3 kommenttia artikkeliin ”Kati Berninger: Hiilineutraalista trendikästä”

  1. ”Mitä voisimme siis tehdä? Nyt olisi mahdollisuus lähteä luomaan uutta hiilineutraalia trendiä, joka löisi läpi samalla tavalla kuin kahviloiden lattekulttuuri. Tähän tarvitaan julkisuuden henkilöitä, jotka kertovat hiilineutraaleista valinnoistaan. Kun lehdet alkavat kirjoittaa missistä, joka rakensi passiivitalon, huippujohtajasta, joka kulkee työmatkansa junalla sekä huippu-urheilijasta, joka puolitti perheensä ruokahävikin, olemme askeleen lähempänä hiilineutraalia trendiä.”

    Ihan kun musta Suomessa olisi jo yksi lehti, joka kirjoittaa. Hiilineutraali latte soikoon, täältä tullaan! http://www.huililehti.fi

    Vastaa

Jätä kommentti