Pyöräilyä autokaistoilla

Pyrin nykyään pyöräilemään Helsingissä autokaistoilla, jotta autoilijat tottuisivat paremmin pyöräilijöihin.

Silloin kun käytössä on pyörätie, pyöräilen toki sillä, vaikka se ei lain mukaan olisi välttämättä aina pakollista.

Pyrin kuitenkin valitsemaan sellaisia reittejä, joissa pyörätietä ei ole. Ja niitä reittejä on valitettavan paljon. Autokaistoilla mennään sitten toki liikennesääntöjen mukaan.

Esimerkiksi tänään pyöräilin Käpylästä keskustaan reittiä Mäkelänkatu – Hämeentie – Rautatientori.

Matka sujui hyvin ilman konflikteja. Esimerkiksi Hämeentiellä meitä oli parhaimmillaan samassa autoletkassa kolme pyöräilijää. Se ilahdutti.

Autokaistalla pyöräilyllä oli kuitenkin hintansa. Ohessa neljä havaintoa.

1. Autokaistoilla pyöräily (liikennesääntöjen mukaan) on hidasta. Se on tietysti yhtä hidasta kuin autoilu Helsingin keskustaan ylipäätään. Nopeammin Käpylästä keskustaan pääsee, kun käyttää pyöräteitä. Silloin ei tarvitse pysähdellä juurikaan liikennevaloihin tai jumittaa ruuhkassa.

2. Autokaistan ja pyörätien väliset siirtymät ovat hankalia. Mäkelänkadulla (juuri ennen Hämeentien risteystä) ja Kaisaniemessä jalkakäytävän viereen ilmestyy pyörätie. Autojen seasta on jokseenkin hankala ja hidas siirtyä pyörätielle (välttämättä pyöräkaistaa ei autokaistalta edes heti huomaa) ja sitten takaisin taas autokaistalle, kun pyörätie loppuu.

3. Ilmanlaatu autojen seassa on selvästi huonompi kuin pyöräteillä. On ikävä körötellä pössyttelevän bussin perässä. Myös katupölyä ja melua on ilmassa paljon enemmän.

4. Syketaso on selvästi korkeammalla. Autojen seassa pyöräily tuo mukaan lisäjännitystä joka nostaa sykettä ja adrenaliinitasoja. Tämä voi tietysti olla sekä hyvä että huono asia näkökulmasta riippuen.

Otso Kivekäs on kirjoittanut erinomaisen pikaoppaan risteyspyöräilyyn. Suosittelen lämpimästi! Kannustan myös kaikkia ottamaan liikenteessä huomioon eri kulkuneuvoilla liikkuvat.

4 kommenttia artikkeliin ”Pyöräilyä autokaistoilla”

  1. Yksi huomionarvoinen seikka on, että pyöräily ajoradalla (sehän o tarkoitettu kaikille ajoneuvoille ml. pyörä, eikä vain autoille) on melko varmasti turvallisempaa, kuin ajoradan viereen tehdyllä pyörätiellä.

    Nimeonomaan riski kolaroida autojen kanssa on korkeampi pyörätiellä ajaessa, koska autoilijat eivät ota huomioon yllättävästä suunnasta pyörätieltä tulevaa pyöräilijää. Tanskalaisessa tutkimuksessa todettiin, että tavallisten kadun reunan pyöräteiden rakentaminen lisää pyörien ja autojen välisiä onnetomuuksia noin 10% (suhteutettuna pyörälijämäärään, joka kyllä kasvoi).
    http://www.ecf.com/files/2/12/16/070503_Cycle_Tracks_Copenhagen.pdf

    Ja tanskalaiset pyörätiet ovat yksisuuntaisia. Meikäläisellä kaksisuuntaisella pyörätiellä 80% risteysonnettomuuksista tapahtuu pyöräilijöille, jotka ajavat kadun vasemman reunan pyöräteitä. Myös Helsingissä tutkitusti riski risteyksissä on kolminkertainen, jos ajaa pyörätietä ajoradan sijasta.
    http://www.bikexprt.com/research/pasanen/helsinki.htm

    Näistä syistä uusissa suunnitteluohjeissa ei enää kannateta perinteisiä pyöräteitä, vaan joko pyöräkaistoja, tai yksisuuntaisia pyöräteitä, jotka laskeutuvat ajoradalle risteyksen ajaksi.

  2. Hyvä. Pyöräily on sitä turvallisempaa, mitä enemmän pyöriä on liikkeellä. Muistaakseni Marek Salermo joskus käytti porovertausta: yksin liikkuva hirvi jää helposti auton alle siinä missä laumoittain kulkeva poro havaitaan helpommin.

    Analogiaa jatkaakseni: liikenneturvallisuuden parantamiseksi olisi syytä ryhtyä pikaisesti harventamaan autokantaa, joka on vaarallisen suuri luonnollisen vihollisen puuttumisen takia.

  3. Komppaan Otsoa, kaistat on kaikille niitä tarvitseville, mopot, mopoautot, invamopot, invapyörät, tavarapyörät, pyörät,.. Köpiksessä myös pölsekioskit aisamoottorilla (nopeus alle 5km/h) ja joka päivä siirto myyntipaikalle ja pois. Mutta jos saataisiin rauha autoilijoiden kanssa, tai jos edes puolet paljon autoa käyttävistä ajaisi edes joskus keskustassa pyörällä ajokaistalla, niin sen jälkeen voitaisiin saada autoille kulttuuri ajaa kaistan vasenta reunaa. Jolloin autojonon voisi ohittaa aina punaisissa valoissa kitkatta. Ikävä kyllä tämä tapa on yksi pyöräilymyönteisen kaupungin tunnusmerkkejä. Nyt meillä helsingissä pidetään ohittamista jopa kiellettynä ja autot koittavat kaikin keinoin estää sujuvan pyöräilyn, vaikka tieliikennelaki edellyttäisi yksisuuntaisilla kaduilla ajamaan vasenta reunaa. Miten se toteutuu Uudenmaankadulla tai Lönkalla, ja miksi sitä kukaan ei valvo. Ja vaikka autot olisivat kuinka sekaisin kaistalla peilit kiinni pysäköityjen peileissä, niin ei se fillarin kulkua estä. Tukholmassa autot on suorassa jonossa!!?, miksi ylipäänsä meillä on 1.5 kaistaisia katuja. Hyvä esimerkki ”lakioppineesta” autoilijasta vs. loistava vastaus.

    http://www.iltalehti.fi/autot/2010091012307422_ae.shtml

    Reittien pätkivyys: Niin kauan kun ajelee vain suunnittelijan suunnittelemaa reittiä, ongelmaa ei ole (ja ikävä kyllä samat ihmiset kehuvat pyöräilyolosuhteita ja kritisoivat kriittisiä). Mutta kun pyörällä pitäisi päästä myös sinne, minne autolla. Ei kai vaan kulkutavan valinta pyörään heikennä saavutettavuutta?

    Saasteet: Miksi edelleen se 8″ pakoputki busseissa pitää näyttää suoraan taakse päin? Lukuisissa maissa niitä on suunnattu kohti taivasta. Samoin kuin rekoissa.

    Enemmistön sivuilla oli ivallinen kirjoitus siitä, kuinka juuri saasteita tuottavat autoilijat istuvat ikkunat kiinni sisällä ilmastoidusti hengittäen kaiken maailman hepa yms muiden suodattimien suodattamaa ilmaa.

    Voih.

Kommentointi on suljettu.

Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.