Viikkopäiväkirja 18 (2.-8.5.2011)

Maanantai: Nousin ylös noin klo 5.30. Ensimmäisenä tarkistin sähköpostini ja Facebook-statukset Tämän jälkeen juoksin 10 km aamulenkin, venyttelin ja kävin suihkussa sekä söin aamupalan. Lisäksi viimeistelin vastaukseni Jyrki Kataisen kysymyksiin koskien hallitustunnusteluita. Pyöräiltyäni Luonto-Liiton toimistolle sain ensimmäisenä vastata MTT:n tutkimushaastatteluun koskien ympäristömyötäisen ruuan ohjauskeinoja. Tästä olen kirjoittanut mm. Animalian blogiin: Viisi askelta ympäristö- ja eläinystävälliseen ruokaan. Lounaalla kävin Niklaksen kanssa ja iltapäivän aluksi vedin Luonto-Liiton toimistokokouksen. Iltapäivällä kävin läpi vielä www-suunnittelijan kanssa verkkosivujen tilannetta ja luin sähköposteja. Tämän jälkeen pyöräilin kotiin, jonne olimme kutsuneet Christinan, Lylan, Danielin ja Minnan. Hauskan ja rennon illan päätteeksi kävin läpi Ekopop-kirjan tekstejä. Nukkumaan menin noin klo 0.30.

Tiistai: Nousin ylös noin klo 7.00. Ensimmäisenä kävin läpi sähköpostini ja Facebook-statukset. Aamupäivän muokkasin ja viimeistelin ympäristötietoisuus Suomessa -kirja-artikkelia. Lisäksi päivitin huhtikuun aikakirjanpidon, ilmoitin Luonto-Liiton joukkueen kilometrikisaan ja tiedotin uuden metsävastaavan valinnasta. Lounaan yhteydessä luin Ekopop-kirjan tekstejä sekä valmistauduin iltapäivän ja illan luentoihin. Iltapäivällä hyppäsin junaan ja matkustin Kouvolaan. Junassa aikataulutin tulevia tehtäviä ja hoidin puheluita. Ensin olin puhumassa Kouvolan iltalukiossa ympäristöekologian kurssilla nuorten mahdollisuuksista toimia ympäristöasioissa ja sen jälkeen Pohjois-Kymen Luonnon degrowth-seminaarissa. Kiitos Jari Kolehmaiselle ja Riku Rinnekankaalle hienoista tilaisuuksista! Paluumatkalla ja loppuillan aikana kävin läpi sähköposteja. Nukkumaan menin klo 01.00.

Keskiviikko: Nousin ylös klo 6.30. Kävin läpi lyhyesti sähköposteja ja pyöräilin kansalaisjärjestöjohtajien aamupalatapaamiseen. Tilaisuudessa Helsingin Sanomien päätoimittaja Mikael Pentikäinen puhui verkon merkityksestä mediakentässä. Tämän jälkeen tapasimme ympäristöjärjestöjen kesken SDP:n kansanedustaja Mia-Petra Kumpula-Natrin. Eduskunnasta siirryin Allianssin verkkoviestintäpäivään, jossa olin puhumassa verkkovaikuttamisesta. Iltapäivällä kokoonnuimme Luonto-Liiton päälliköiden kanssa ja kävimme läpi ajankohtaisia asioita. Iltapäivän päätteeksi kävin läpi vielä laskuja ja sähköposteja sekä pyöräilin lopuksi kasvisruokakauppa Asokaan. Illalla katsoimme Annukan kanssa hulvatoman hauskan Sam Mendesin 2009 ohjaaman elokuvan Kohti uutta. Nukkumaan menin klo 22.30.

Torstai: Edellisenä päivänä tulleen flunssan takia nukuin kunnolla ilman herätyskelloa ja nousin ylös vasta klo 7.30. Aamulla kävin läpi sähköposteja, valmistauduin tulevaan luentooni sekä kävin läpi tehtävälistaani ja kalenterini. Julkaisin blogissani myös Asokan tekemän vertailun kasvis- ja lihamakkaroista. Sen mukaan lihamakkarat häviävät proteiinipitoisuudessa selvästi kasvismakkaroille. Päivällä osallistuin Helsingin opetusviraston toisen asteen osallisuutta käsittelevään seminaariin. Oli inspiroivaa keskustella lukioikäisten kanssa kansalaistoiminnasta ja vaikuttamisesta. Iltapäivän vietin Luonto-Liiton toimistolla. Kävin läpi talous- ja hallintoasioita sekä sähköposteja. Alkuillaksi siirryin WWF Suomen 50-vuotisjuhlatilaisuuteen. Onneksi olkoon hienolle järjestölle hienosta työstä!  Illalla katsoimme Annukan kanssa Woody Allenin elokuvaa Match Point. Nukkumaan menin klo 0.00.

Perjantai: Flunssa vaivasi edelleen, joten nukuin ilman kelloa (tällä kertaa noin klo 8 asti) ja jätin jälleen aamulenkin väliin. Julkaisin blogissani Ari Jokimäen tekstin: Pitääkö ilmastonmuutos estää? Pyöräiltyäni Luonto-Liiton toimistolle hoitelin hallinto-, henkilöstö- ja talousasioita sekä kävin läpi sähköposteja. Iltapäivällä vietimme toimistolla kiinalaista teehetkeä. Päivän päätteeksi pyöräilin Lauttasaareen Avaimen toimistolle, jossa sovimme Ekopop-kirjan loppuun saattamisesta yhdessä Anna-Riikan ja Tomin kanssa. Illalla kotona tein vielä lopullisen yhteenvedon eduskuntavaalikampanjasta sekä kävin läpi ja korjasin veroilmoituksen. Nukkumaan menin noin klo 23.00.

Lauantai: Heräsin ilman kelloa klo 8.00. Aamupäivällä kävin juoksemassa ja otin rennosti lehtiä lukien. Iltapäivällä siivosin ja pesin ikkunat sekä tein ruokaa. Alkuillasta luonnostelin tulevaa degrowth-aiheista artikkelia STKL:n sosiaalisesti kestävä kehitys -kirjaan. Illalla lueskelin vielä hetken Malcolm Gladwellin kirjaa Kuka menestyy ja miksi? Nukkumaan menin noin klo 0.00.

Sunnuntai: Heräsin ilman kelloa yllätyksekseni vasta klo 10.00. Aamutoimien ja päivän uutisten lukemisen jälkeen kävin juoksemassa. Iltapäivällä valmistauduin tulevan viikon esityksiin ja puhetilaisuuksiin lueskelemalla mm. Osmo Soininvaaran kirjan Vauraus ja aika sekä Marko Ulvilan ja Jarna Pasasen kirjan Vihreä uusjako. Illalla luonnostelin artikkelia degrowth-aiheista artikkelia STKL:n sosiaalisesti kestävä kehitys -kirjaan.

Viikko lukuina
– 7 kokousta
– 4 puhetilaisuutta
– 5 blogikirjoitusta
– 1 juhlat

– 30 km juoksua
– 59 km pyöräilyä

– 72 tuntia töitä tai vapaaehtoistöitä

Edellinen viikkopäiväkirja on luettavissa täältä.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!