Viikkopäiväkirja 14 (4.-10.4.2011)

Maanantai: Täydensin aamulla Politiikan ABC…Ö -tekstiäni muutamilla kohdilla. Aamupäivällä olin jakamassa esitteitä Asematunnelissa yhdessä Aaron kanssa. Lounaan jälkeen kävin Luonto-Liiton toimistolla vetämässä toimistokokousta ja hoitelin muutamia työasioista. Iltapäivällä siirryin takaisin kadulle. Jaoimme esitteitä Peggyn ja Kristiinan kanssa. Koko päivän aikana esitteitä meni katujakelussa yhteensä 1950 kpl.

Tiistai: Olin aamulla jakamassa eduskuntavaaliesitteitä Pasilan asemalla. Tämän jälkeen kävin läpi sähköposteja ja kirjoittelin blogia pyöräilystä. Iltapäiväksi siirryin keskustaan jakamaan esitteitä Kolmen sepän aukiolle ja Narinkkatorille. Ihmiset pysähtyvät kadulla vain harvoin juttelemaan. Ihmiset kommentoivat lähinnä ydinvoimaa, maahanmuuttoa ja homoja. Illalla kävimme Annukan kanssa syömässä.

Keskiviikko: Olin aamulla jakamassa eduskuntavaaliesitteitä Sörnäisten metroasemalla. Tämän jälkeen siirryin vielä Rautatieasemalle. Keskipäivällä kävin hoitelemassa muutamia työasioita Luonto-Liiton toimistolla. Iltapäivällä siirryin jälleen katukampanjoinnin pariin Kolmen sepän aukiolle ja asematunneliin. Aamun, päivän ja illan mittaan jaoin yhteensä 1300 kpl.

Torstai: Aamulla nukuin hiukan pidempään ja kävin läpi sähköposteja. Aamupäivällä olin Käpylän peruskoulun järjestämässä vaalipaneelissa. Kysymykset koskivat sukupuolineutraalia avioliittolakia, Natoa, ydinvoimaa, nuorten vaikutusmahdollisuuksia, Euroopan unionia, pakkoruotsia ja ilmastolakia. Kaikkiin näihin ja paljon muuhunkin löytyvät vastaukset kirjoittamastani Politiikka abc-ö -listasta. Iltapäivällä tein vielä hetken hommia kotona ennen kuin pyöräilin vesisateessa keskustaan. Olimme Tommin ja Minnan kanssa jakamassa esitteitä Asematunnelissa. Itse sain jaettua 3,5 tunnin aikana yhteensä 700 esitettä. Päivän päätteeksi kävin vielä äänestämässä. Jos en olisi sattunut olemaan itse ehdolla, olisi valinta ollut huippuehdokkaiden joukosta aivan mahdottoman vaikea. Suosituksia muiden puolueiden ja vaalipiirien ehdokkaista olen kirjoittanut tänne: Ketä kannattaa äänestää muissa vaalipiireissä kuin Helsingissä ja Ketä muita kuin Vihreitä kannattaa äänestää Helsingissä.

Perjantai: Olin aamulla jakamassa esitteitä Kaarinan kanssa Sörnäisten metroasemalla. Tämän jälkeen kävin läpi sähköposteja ja siirryin Kolmen sepän aukiolle jakamaan esitteitä Timon kanssa. Samalla seurasin Vihreiden vaalimökillä luonto- ja eläinmanifestin julkaisua. Iltapäivän ja alkuillan jaoin esitteitä yliopiston tuntumassa. Päivän aikana jaoin yhteensä 1200 esitettä. Illan tein kotona Luonto-Liiton hommia ja kävin läpi sähköposteja.

Lauantai: Nukuin aamulla ilman kelloa vähän pidempään, kävin läpi sähköposteja ja kirjoittelin blogitekstejä. Yläkerran naapuri Jukka kävi vaihtamassa polkupyörääni kesärenkaat. Kiitos! Kesärenkailla kelpasikin sitten sujauttaa keskustaan. Tein hiukan katukampanjointia ennen Henkan ja Leon vegaanisia kasviskekkereitä. Tilaisuuden aluksi Heidi Hautala kävi pitämässä hienon kannustuspuheenvuoron. Allekirjoittaneen ja Henkan puheenvuorojen jälkeen olikin sitten aikaa nauttia herkullisesta ruuasta. Kiitos järjestäjille! Iltapäivän ja alkuillan olin jälleen tekemässä katukampanjointia Kaarinan, Sofian ja Jannen kanssa. Päivän saldona oli yhteensä 1250 kpl jaettua esitettä. Illalla olin vielä Sallan ja Harrin läksiäisissä.

Sunnuntai: Aamupäivällä kävin läpi sähköposteja ja valmistelin tulevia esityksiä. Kävin myös juoksemassa. Ja kyllä teki hyvää! Iltapäivällä osallistuin Käpylän vaaliklubille, Helsingin Vihreiden Facebook-vaalipaneeliin ja olin puhumassa puolueiden ilmastopoliittisista tavoitteita Age of Stupid -elokuvan näytöksen yhteydessä Andorrassa. Illan valmistelin seuraavan viikon esityksiä ja kirjoituksia.

Viikko lukuina
– 2 kokousta
– 5 puhetilaisuutta/luentoa
– 12 blogikirjoitusta

– 10 km juoksua
– 102 km pyöräilyä

– 21 tuntia töitä tai vapaaehtoistöitä
– 67,5 tuntia eduskuntavaalikampanjointia
– 6500 kpl eduskuntavaaliesitettä jaettu kadulla

Edellinen viikkopäiväkirja on luettavissa täältä: Viikkopäiväkirja 13

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!