Kaupunkifillari: Pyöräkaistat ja maksuton fillari kaupunkilaisille

Oheinen kirjoitukseni julkaistiin 12.4. Kaupunkifillariblogissa.

Hyötypyöräilen työmatkojen ja muiden menojen myötä keskimäärin noin 4000-5000 km ympäri vuoden.

Kaupungissa fillari on kaikkein tehokkain tapa liikkua paikasta toiseen. Varsinkin silloin kun lunta pyryttää ja muu liikenne on jumissa. Arkimatkojen lisäksi olen tehnyt lukuisia pidempiä pyöräretkiä Suomessa ja muualla Euroopassa.

Pyöräily on ympäristöystävällisyyden lisäksi myös terveellinen ja turvallinen tapa liikkua. Tunti liikuntaa päivässä kun antaa kaksi tuntia lisäenergiaa päivään. Illalla ei välttämättä tarvitse lähteä enää ylimääräiselle kävelylenkille ja aikaakin säästyy.

Ohessa kokemusteni pohjalta kolme politiikkasuositusta pyöräilyn edistämiseksi:

1. Pyöräkaistat. Erillisten pyöräväylien rakentaminen on turhaa ja kallista puuhaa. Tarvitaan vain maalia ja poliittista tahtoa, jolla pyöräkaistat saadaan eroteltua ajoteistä. Pyöräilijät olisi siis parempi sijoittaa autojen sekaan ajoradasta erotetulle erilliselle pyöräkaistalle. Näin on toimittu aika monessa eurooppalaisessa kaupungissa. Tämän jälkeen pyöräkaistat tulee pitää myös ajokunnossa ja huolehtia, että pyörätieverkosto on kattava ja sujuva.

2. Pyöräparkit ja pyörien kuljettaminen. Asuntoyhtiöt ja liikehuoneistot tulee velvoittaa varaamaan nykyistä suurempi tila rakennettua neliötä tai asuntoa kohti pyörien säilytykseen ja parkkeeraukseen. Pyörien kuljettaminen Suomen junissa on hankalaa tai mahdotonta ja myös kovin kallista. Esimerkiksi monin paikoin Tanskassa, Saksassa ja Sveitsissä pyörän saa ottaa lähes jokaiseen junaan, ja pyöriä varten on varattu hurjasti tilaa.

3. Maksuton polkupyörä. Mikäli jokaiselle kaupunkilaiselle ostettaisiin kunnollinen polkupyörä, lisääntyisi pyöräily huimasti. Esimerkiksi 500 000 uuden polkupyörän hankkiminen (500 e/kpl) olisi 250 miljoonan euron liikenneinvestointi. Ei kuulosta kovin pahalta jos sitä verrataan länsimetroon, keskustatunneliin tai pisara-rataan vaadittaviin summiin. Maksuttoman polkupyörän tarjoamisen voisi aloittaa vaikka lahjoittamalla pyörä jokaiselle uudelle kaupunkilaiselle.

Tärkeää olisi tietysti miettiä sitä, miten autoilijat saataisiin vaihtamaan kaksipyöräiseen. Tämä on mahdollista esimerkiksi alentamalla nopeusrajoituksia, ottamalla käyttöön ruuhkamaksut ja luomalla lisää autottomia alueita.

Sen sijaan talvipakkasilla voi olla turha kannustaa normaalisti autolla työmatkansa taittavaa pyörän selkään. Siksi alkanut kevät on pyöräilyn edistämisen etsikkoaikaa monessakin mielessä.

Mitä mieltä itse olet? Mikäli olisi tehokkain politiikkakeino edistää pyöräilyä Suomessa ja erityisesti Helsingissä?


Yksi kommentti artikkeliin ”Kaupunkifillari: Pyöräkaistat ja maksuton fillari kaupunkilaisille”

  1. Miksi pyrit eduskuntaan jos tarkoitus on korjata Helsingin liikenne, eikö kunnallispolitiikka olisi foorum jolla näitä asioita voisi ajaa tehokkaammin? Mikäli tavoite koko Suomi – Miksi pyöriä vain kaupunkilaisille? Jos vain kaupunkilaisille niin miksi kaikki kaupungit eivät mukana? Mikäli koko maalle, mistä budjetista varat 5,2 miljoonan pyörän hankintaan? Kannattaa myös huomioida, että useat valmistajat ovat valmiita tulemaan hinnassa vastaan 0,5-5,2 milj pyörän toimituksesta kilpaillessaan, 500€ on kova pyyntihinta karvalakkimallista.

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.