Kaupunkifillari: Pyöräkaistat ja maksuton fillari kaupunkilaisille

Oheinen kirjoitukseni julkaistiin 12.4. Kaupunkifillariblogissa.

Hyötypyöräilen työmatkojen ja muiden menojen myötä keskimäärin noin 4000-5000 km ympäri vuoden.

Kaupungissa fillari on kaikkein tehokkain tapa liikkua paikasta toiseen. Varsinkin silloin kun lunta pyryttää ja muu liikenne on jumissa. Arkimatkojen lisäksi olen tehnyt lukuisia pidempiä pyöräretkiä Suomessa ja muualla Euroopassa.

Pyöräily on ympäristöystävällisyyden lisäksi myös terveellinen ja turvallinen tapa liikkua. Tunti liikuntaa päivässä kun antaa kaksi tuntia lisäenergiaa päivään. Illalla ei välttämättä tarvitse lähteä enää ylimääräiselle kävelylenkille ja aikaakin säästyy.

Ohessa kokemusteni pohjalta kolme politiikkasuositusta pyöräilyn edistämiseksi:

1. Pyöräkaistat. Erillisten pyöräväylien rakentaminen on turhaa ja kallista puuhaa. Tarvitaan vain maalia ja poliittista tahtoa, jolla pyöräkaistat saadaan eroteltua ajoteistä. Pyöräilijät olisi siis parempi sijoittaa autojen sekaan ajoradasta erotetulle erilliselle pyöräkaistalle. Näin on toimittu aika monessa eurooppalaisessa kaupungissa. Tämän jälkeen pyöräkaistat tulee pitää myös ajokunnossa ja huolehtia, että pyörätieverkosto on kattava ja sujuva.

2. Pyöräparkit ja pyörien kuljettaminen. Asuntoyhtiöt ja liikehuoneistot tulee velvoittaa varaamaan nykyistä suurempi tila rakennettua neliötä tai asuntoa kohti pyörien säilytykseen ja parkkeeraukseen. Pyörien kuljettaminen Suomen junissa on hankalaa tai mahdotonta ja myös kovin kallista. Esimerkiksi monin paikoin Tanskassa, Saksassa ja Sveitsissä pyörän saa ottaa lähes jokaiseen junaan, ja pyöriä varten on varattu hurjasti tilaa.

3. Maksuton polkupyörä. Mikäli jokaiselle kaupunkilaiselle ostettaisiin kunnollinen polkupyörä, lisääntyisi pyöräily huimasti. Esimerkiksi 500 000 uuden polkupyörän hankkiminen (500 e/kpl) olisi 250 miljoonan euron liikenneinvestointi. Ei kuulosta kovin pahalta jos sitä verrataan länsimetroon, keskustatunneliin tai pisara-rataan vaadittaviin summiin. Maksuttoman polkupyörän tarjoamisen voisi aloittaa vaikka lahjoittamalla pyörä jokaiselle uudelle kaupunkilaiselle.

Tärkeää olisi tietysti miettiä sitä, miten autoilijat saataisiin vaihtamaan kaksipyöräiseen. Tämä on mahdollista esimerkiksi alentamalla nopeusrajoituksia, ottamalla käyttöön ruuhkamaksut ja luomalla lisää autottomia alueita.

Sen sijaan talvipakkasilla voi olla turha kannustaa normaalisti autolla työmatkansa taittavaa pyörän selkään. Siksi alkanut kevät on pyöräilyn edistämisen etsikkoaikaa monessakin mielessä.

Mitä mieltä itse olet? Mikäli olisi tehokkain politiikkakeino edistää pyöräilyä Suomessa ja erityisesti Helsingissä?


Yksi kommentti artikkeliin ”Kaupunkifillari: Pyöräkaistat ja maksuton fillari kaupunkilaisille”

  1. Miksi pyrit eduskuntaan jos tarkoitus on korjata Helsingin liikenne, eikö kunnallispolitiikka olisi foorum jolla näitä asioita voisi ajaa tehokkaammin? Mikäli tavoite koko Suomi – Miksi pyöriä vain kaupunkilaisille? Jos vain kaupunkilaisille niin miksi kaikki kaupungit eivät mukana? Mikäli koko maalle, mistä budjetista varat 5,2 miljoonan pyörän hankintaan? Kannattaa myös huomioida, että useat valmistajat ovat valmiita tulemaan hinnassa vastaan 0,5-5,2 milj pyörän toimituksesta kilpaillessaan, 500€ on kova pyyntihinta karvalakkimallista.

Kommentointi on suljettu.

Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.