Riikka Suominen: Sokko kuluttaja

Vieraskynäblogissa Riikka Suominen

Vaalit ovat kerran neljässä vuodessa, mutta onneksi setelillä voi äänestää vaikka joka päivä. Niinhän meitä opetetaan, että kuluttaja voi, ja hänen pitää, vaikuttaa. Ostos kerrallaan kohti parempaa maailmaa vaan.

Ongelma on, että sokkona on hiukan vaikea vaikuttaa. Kirkasotsaisten kuluttajien viitseliäisyyden, ja maksuhalukkuuden, varaan on sälytetty vastuu ostettavien tavaroiden kestävyydestä, alkuperästä, tuotantotavasta ja materiaaleista. Samaan aikaan tietoa tuotteiden taustoista on lähes mahdoton saada.

Kongon verimineraaleista on puhuttu vuosia, mutta yksikään kännykkä- tai tietokonevalmistaja ei voi vieläkään luvata, ettei koneissa olisi juuri näitä raaka-aineita. Tuotantoketju on kuulemma liian monimutkainen.

Lihan alkuperämaa pitää kertoa, mutta jos saman lihan paloittelee ja upottaa kastikkeeseen, muuttuu se ”lihavalmisteeksi”, ja hups, sellaisen alkuperämaata ei enää tarvitsekaan kertoa.

Tavaroissa kotimaisuus-väitteen ainoa mittari on yrityksen oma arvio. ”100% suomalainen tuote” on voitu valmistaa Thaimaassa kiinalaisesta materiaalista. Riittää, että esimerkiksi tuotekehittely on tehty Suomessa. Alkuperämerkkien käyttöä ei myöskään valvota.

EU-parlamentin yritys saada edes vaatteisiin pakollinen alkuperämerkintä on vastatuulessa. Vaateala väittää, että järjestelmä heikentäisi kilpailuetua ja aiheuttaisi lisäkustannuksia. Ihan helppo tuollainen merkki ei olisikaan, sillä yhden takin puuvilla on voitu kasvattaa Intiassa, kangas kutoa Kiinassa, napit tehdä Bangladeshissa ja tuote ommella kasaan Portugalissa. Takin niskalapun ”Made in Portugal”-tekstin arvo tietolähteenä on siksi aika rajallinen.

Ei kuluttajalle tarvitse tulevaisuudessakaan mitään vastuuvapautta antaa, mutta tuotannon muuttuminen eettisemmäksi ja ekologisemmaksi ei mitenkään voi levätä meidän sokkojen kuluttajien harteilla. Tarvitaan poliitikkoja suitsimaan mahdollisuuksia riistää ja saastuttaa sekä lainsäädäntöä, jolla valmistajat vaaditaan kertomaan tuotteidensa taustat.

Riikka Suominen on ekologisen aikakauslehti Huilin tuottaja.

2 kommenttia artikkeliin ”Riikka Suominen: Sokko kuluttaja”

  1. Hyviä kohtia!

    Leo, sivustosi käytettävyys on valitettavan surkea. Ei löydy hakua eikä löydy asiasanoja ja kategorioita. Olisin halunnut löytää yhden vanhan kirjoituksen, mutta en tosiaan viitsi ruveta selaamaan joka sivua taaksepäin ja etsiä manuaalisesti. Nämä asiathan saa helposti WordPressin blogiin, joten voimme ehkä toivoa, että asia korjaantuu?

    Vastaa
  2. Kiitos palautteesta! Lisäsin hakutoiminnon (lyötyy oikeasta reunasta). Lisäksi eri sivuilta voi hakea asiaa googlen kautta laittamalla hakusanan ja sen perään haluamansa sivun, esim. näin: onnellisuus site:leostranius.fi

    Vastaa

Jätä kommentti