Viikkopäiväkirja 7 (14.-20.2.2011)

Maanantai: Kävin aamulla juoksemassa sekä viimeistelin artikkelin nuorispoliittisesta ohjauksesta ja kirjoittelin blogia. Aamupäivän kävin läpi sähköposteja. Lounaan jälkeen vedin Luonto-Liiton toimistokokousta ja istuin työhyvinvointiryhmän kokouksessa. Iltapäivällä oli vielä Luonto-Liiton puheenjohtajiston puhelinpalaveri. Illaksi pyöräilin Suomen luonnonsuojeluliiton toimistolle johtamaan puhetta Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin hallituksen kokoukseen. Ystävänpäivän kunniaksi Luonto-Liitto tiedotti susien puolesta: Luonto-Liiton susiryhmä vaatii maa- ja metsätalousministeriötä viimeistään nyt puuttumaan susikannan alamäkeen.

Tiistai: Kävin aamulla juoksemassa ja luonnostelin kuvauksen Sosiaalisesti kestävää kehitystä -kirjahankkeeseen artikkelistani Degrowth: ihmisten hyvinvoitia ekologisissa rajoissa. Lisäksi vastasin Senioriliikkeen vaalikyselyyn ja luonnostelin videoiden käsikirjoituksia illan kuvauksia varten. Tämän jälkeen pyöräilin eduskuntatalolle Vasemmiston ympäristöohjelman julkaisutilaisuuteen. Kyseessä on aivan loistava ohjelma! Pikaisen lounaan jälkeen suuntasin oikeusministeriöön ja Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan kokoukseen. Illan olin vaalivideoiden kuvauksissa.

Keskiviikko: Pyöräilin aamupäivällä Vanhalle ylioppilastalolle pääministeri Mari Kiviniemen järjestämään Sukupolvien Suomi -keskustelutilaisuuteen. Ehdin seurata keskustelu vain reilun tunnin kunnes piti lähteä OK-opintokeskuksen kurssille luennoimaan järjestöjohtamisen haasteista. Esitykseni löytyy täältä. Lounaan jälkeen kävin läpi sähköposteja ja iltapäivällä piipahdin jälleen kuvattavana. Alkuillan istuin Luonto-Liiton talousjaoston kokouksessa ja illan näpyttelin loputtomia sähköposteja. Tekee välillä todella tiukkaa selvitä päivittäin niistä yli 400 sähköpostista, jotka laatikkoon kolahtaa.

Torstai: Aamulla valmistelin materiaaleja illan eduskuntavaalien tukiryhmän kokousta varten. Tämän jälkeen pyöräilin yliopistolle kuuntelemaan Tanner-akatemian ja Väinö Tannerin säätiön Energia ja hyvinvointi -luennolle kuuntelemassa mitä Jorma Ollilalla on aiheesta sanottavaa. Valitettavasti ei juuri mitään. Tämän jälkeen kävimme läpi Luonto-Liitossa mahdollisuuksiamme osallistua yhteen EU-hankkeeseen. Illan istuin eduskuntavaalien tukiryhmän kokouksessa. Täytyy sanoa, että mukana on aivan mahtava jengi! Peggy Bauer kampanjapäällikkönä on häkellyttävän aktiivinen ja tehokas. Kokouksen päätteeksi kuvasimme vielä muutamia tukiryhmäläisten sanomisia videolle.

Perjantai: Kävin aamulla juoksemassa. Näillä pakkasilla moni on kysynyt, voiko näin kovassa pakkasessa juosta. Vastaus on, että kyllä voi. Aiheesta tarkemmin täällä: Juokseminen pakkasessa. Juoksun jälkeen pyöräilin Luonto-Liiton toimistolle, jossa olin Ekokemin asiakaslehden haastatateltavana ja kuvattavana. Yritys lahjoitti Luonto-Liitolle vuodenvaihteessa 15 000 euroa. Aamupäivällä valmistelin lisäksi Luonto-Liiton työhyvinvointikyselyä ja seuraavan päivän hallituksen kokouksen asioita. Iltapäiväksi suuntasin Reilun kaupan edistämisyhdistyksen pikkujouluihin sekä sieltä edelleen kasvisruokakauppa Asokaan. Illan huipennuksena vietimme L&A-sessiota Annukan kanssa.

Lauantai: Istuin koko päivän Luonto-Liiton toimistolla hallituksen kokouksessa. Täytyy kyllä sanoa, että meillä on aivan mahtava porukka tekemässä hyviä päätöksiä. Ja mikä parasta puheenjohtaja Tuomo Lindholm veti kokouksen läpi aikataulussa siten, että kokous päätettiin jo puolituntia ennen arvioitua aikaa. Kokouksen jälkeen hoidin pöytäkirjan, raportoinnin ja sovitut asiat eteenpäin sekä pyöräilin kotiin. Illan hengailimme yhdessä läheisten ystävien kanssa yläkerrassa Jukan ja Elinan luona keskustellen perhe-elämästä, vaaleista ja politiikasta.

Sunnuntai: Kävin aamupäivällä juoksemassa 14 km lenkin kuntosalin juoksumatolla. Paivä hujahti eduskuntavaalihommeleissa esimerkiksi vaalikoneisiin vastatessa ja sähköposteja läpi käydessä. Lisäksi kirjoittelin blogia ja muita tulevia tekstejä sekä otin rennosti.

Kuntoilu ja työtunnit: Viikon aikana kävin juoksemassa 4 kertaa  (yhteensä 46 km) ja pyöräilin 82 km. Lisäksi Työtunteja ja yhteiskunnallista vapaaehtoistyötä kertyi viikon aikana yhteensä 86 tuntia.

Kiitollisuus: Olen kiitollinen mahtaville ystävilleni sekä huippuhienolle ja osaavalle eduskuntavaalien tukiryhmälle. Olen myös kiitollinen Luonto-Liiton porukoille niin toimistolla kuin hallituksessakin. Lisäksi olen kiitollinen Vasemmiston ympäristöohjelmasta ja eläinoikeusaktivistien esille nostamista epäkohdista turkistarhaukseen liittyen. Täytyy myös olla kiitollinen siitä, että kovista pakkasista huolimatta olen pystynyt lenkkeilemään ja pyöräilemään sekä pysynyt terveenä.

Oppiminen: Viikon mittaan olen oppinut huimasti eduskuntavaalikampanjoinnista ja politiikasta ylipäätään. Vaalikoneet ovat pakottaneet pohtimaan ja hankkimaan tietoa monista uusista aiheista. Lisäksi olen oppinut paljon kuvaamisesta ja pakkasessa urheilemisesta sekä järjestöjohtamisen haasteista. Kiva viikko takana!

Tuleva viikko: Istun monissa Luonto-Liiton kokouksissa, käyn Maailman tila 2011 -kirjan julkaisutilaisuudessa, osallistun turkistarhausta vastustavaan mielenosoitukseen sekä tapaan muita helsinkiläisiä eduskuntavaaliehdokkaita ja kampanjapäälliköitä.

Edellinen viikkopäiväkirja on luettavissa täältä: Viikkopäiväkirja 6.

Yksi kommentti artikkeliin ”Viikkopäiväkirja 7 (14.-20.2.2011)”

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!