Helsingin Sanomissa oli sunnuntaina (16.1.) artikkeli kaupungin kaupunkisuunnittelijoiden visiosta, jossa Helsingin sisääntuloväylien moottoritiet muutettaisiin kaupunkibulevardeiksi.
Kaventuneiden väylien varrelle mahtuisi paljon uutta rakentamista, mutta yhtä hyvin tuota tilaa voisi ennallistaa, metsittää ja muuttaa myös luonnonsuojelualueiksi.
Moottoriteiden ja niiden liittymien uudelleen rakentaminen ei olisi välttämättä kuitenkaan kovin ekotehokasta tai halpaa. Toisaalta uusi ”rakennusmaa” olisi varmasti haluttua. Moni rakentaja olisi siitä varmasti valmis maksamaan. Ehkä nuo maa-alat voisi vaikka huutokaupata?
Mistä sitten moottoriteiden tai katujen kaventaminen kannattaisi aloittaa?
Tässä joitakin esille nousseita ehdotuksia:
– Lahden väylä
– Turunväylä
– Länsiväylä
– Esplanadi
– Mannerheimintie
Mitä mieltä itse olet? Olisiko moottoriteiden muuttaminen kaupunkibulevardeiksi, asuin- ja toimistorakennuksiksi tai luonnonsuojelualueiksi järkevää?