Ihmisyyden rajalla

Loman aikana oli vihdoin aikaa lukea hyviä kirjoja. Tässä tiivistelmä yhdestä kaikkein vaikuttavimmasta teoksesta, jonka olen pitkään aikaan lukenut.

Viktor E. Frankl. Ihmisyyden rajalla.

”Ihmiseltä ei voida ottaa pois viimeistä inhimillistä vapautta – vapautta valita oma suhtautumisensa mihin tahansa annettuun tilanteeseen, vapautta valita oma tiensä.”

Ihmisyyden rajalla on kuvaus wieniläisen neurologian ja psykiatrian professorin kokemuksista keskitysleireillä. Nämä kokemukset johtivat logoterapian kehittämiseen. Logoterapia on yksi psykoterapian muoto, joka haastaa Freudin deterministisen näkemyksen ihmisen perimmäisestä olemuksesta ja psykoanalyysille perinteisen opin, jonka mukaan neurooseistaan parantuaakseen ihmisen on ymmärrettävä niiden syyt.

Frankl pohtii teoksessaan erityisesti sitä, mikä erotti niitä henkilöitä, jotka selvisivät hengissä keskitysleirien äärimmäisistä olosuhteista. Frankl siteeraa usein Nietzscheä: Se jolla on ”miksi” elämälleen, pystyy kestämään melkein minkä tahansa ”miten”.

Kun keskitysleirien vangeilta oli riistetty kaikki, jäi jäljelle enää ainoa inhimillinen vapaus – kyky valita oma suhtautuminen annettuihin olosuhteisiin. Franklinin mukaan ihmisiä auttaa pysymään elossa kaikkein tehokkaimmin tieto siitä, että elämällä on tarkoituksensa.

”Tunne, joka on kärsimystä, lakkaa olemasta kärsimystä heti kun muodostamme siitä selvän ja tarkan kuvan. Vanki, joka oli menettänyt uskon tulevaisuuteen – omaan tulevaisuuteensa – oli kadotettu. Menettäessään uskon tulevaisuuteensa hän menetti myös henkisen otteensa. Hän antoi itsensä rappeutua henkisesti ja fyysisesti. Tämä tapahtui tavallisesti melko nopeasti, kriisinä, jonka oireet olivat kokeneelle leirin asukille tutut.”

Franklinin mukaan ne, jotka elivät elämäänsä jotain itseään suurempaa tarkoitusta varten ja joilla oli tunne siitä, että he olivat vastuussa elämälle jostakin, selvisivät noista äärimmäisistä olosuhteista kaikkein todennäköisemmin hengissä.

”Sitten käsitin sen suurimman salaisuuden merkityksen, joka inhimillisellä runoudella, inhimillisellä ajattelulla ja uskonnolla on annettavanaan: ihminen pelastuu rakkauden avulla ja rakkaudessa. Ymmärsin miten ihminen, jolla ei tässä maailmassa ole enää mitään jäljellä, saattaa tuntea riemua, vaikka vain lyhyen hetken, ajatellessaan rakastettuaan. Äärimmäisessä lohduttomuudessa, jolloin ihminen ei pysty ilmaisemaan itseään positiivisen toiminnan avulla, kun hänen ainoa saavutuksensa ehkä on kärsimysten kestäminen oikealla tavalla – kunniallisella tavalla – sellaisessa tilanteessa ihminen voi, ajatella rakkauden kuvaa, jota hän kantaa rakastetustaan, saavuttaa täyttymyksen.”

Minkä hyvän kirjan sinä olet lukenut viime aikoina?

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja