Viikkopäiväkirja 40 (4.-10.10.2010)

Maanantaina kävin aamulla juoksemassa ja kylässä Suomen luonnonsuojeluliiton toimistolla. Aamupäivällä viimeistelin verkkovaikuttamista koskevaa selvitystyötä. Iltapäivällä annoin haastattelun Sharewoodille: Ekovaikuttaja Leo Stranius Sharewoodiin, vedin Luonto-Liiton toimistokokousta ja olin puhelinpalaverissa tulevan budjettikeskustelun ohjelmaan liittyen sekä istuin Nuorisoasiankeskuksessa pohtimassa Helsingin tulevaa nuorten vaikuttamisjärjestelmää.

Tiistaina kävin aamulla parturissa oppimassa mm. sen, että mökillä voi käyttää kastelukannua suihkuna ja nopeusrajoitusten alentaminen vähentäisi myös ihmisten kiirettä ja stressiä. Lisäksi istuin eduskunnassa www.ilmasto.org -sivuston ohjausryhmän kokouksessa ja tapasin Greenpeacen toimistolla S-Voiman edustajia Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen liittyen. Iltapäivällä valmistelin Luonto-Liiton hallituksen kokouksen asioita. Illalla tein verkkovaikuttamista koskevaa selvitystyötä.

Keskiviikkona kävin aamulla kevyellä lenkillä ja olin kommentoimassa YLE:n aamu-tv:ssä liikenteen biopolttoainekeskustelua. Iltapäivällä osallistuin Kepan kehityspoliittisen päivän paneelikeskusteluun ilmastosta ja ihmisoikeuksista kehityspolitiikassa. Paneelin jälkeen istuin Luonto-Liiton Viisikon kokouksessa Thehuoneessa ja kävimme läpi toimistolle tehtyä tilasuunnitelmaa. Alkuillasta olin vielä mukana Luonto-Liiton metsäjaoston kokouksessa keskustelemassa FSC-sertifikaatista. Illan tein verkkovaikuttamista koskevaa selvitystyötä.

Torstaina istuin aamupäivän ympäristöjärjestöjen yhteisessä tapaamisessa. Keskustelimme mm. ajankohtaisista kampanjoista, vaalivaikuttamisesta ja eri sektoreiden välisestä yhteistyöstä. Iltapäivän viimeistelin verkkovaikuttamista koskevaa selvitystyötä ja alkuillasta minulla oli kunnia luovuttaa Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin Hiljainen haavanlehti -palkinnon tutkija LT Marja Heinonen-Guzejeville. Haastattelin Marjaa myös blogiini: Hiljan päivä – Hiljaisuutta, kiitos!

Perjantaina olin aamulla säätytalolla kuuntelemassa EU:n ilmastokomissaari Connie Hedegaardia ja ympäristöministeri Paula Lehtomäkeä. Keskustelu kansainvälisestä ilmastopolitiikasta jatkui lounaalla Suomen luonnonsuojeluliiton ilmastovastaava Venla Virkamäen ja Kirkon ulkomaanavun ilmastoasiantuntija Katri Suomen kanssa. Iltapäivällä piipahdin Tom Henrikssonin kotona. Keskustelimme siitä, millainen on ekologinen koti. Päivän lopuksi istuin vielä Kasvu murroksessa -hankkeen ohjausryhmän kokouksessa.

Lauantaina Annukka yllätti aamulla iloisesti hukuttamalla minut toinen toistaan mukavimpiin syntymäpäivälahjoihin. Sain lahjaksi mm. Harcore zen -kirjan, muistivihkoja, Animalian Pure Vege -paidan ja possuystävä-rätin sekä farkut, pyöräilyhanskat ja nenäliinoja. Tulevan syntymäpäiväni kunniaksi kävin juoksemassa myös 42,195 km juoksulenkin. Aikaa maratoniin kului 4h 11 min. Ilman Annukan kannustusta ja huoltojoukkona toimimista en olisi matkasta selvinnyt. Iltapäivällä söimme pestopastaa yhdessä Elinan kanssa. Illalla katselimme verkosta Megapolis2025-puheenvuoroja ja kävimme kävelyllä.

Sunnuntaina matkustin Orivedelle Luonto-Liiton ja Natur och Miljön Ympäristötoimintapäiville. Syntymäpäivä ei olisi varmasti voinut paljon mukavimmissa merkeissä sujua. Meininki oli todella innostava ja oli iso kunnia pitää viikonlopun päätöspuheenvuoro teemana vaihtoehtoelämä. Orivedeltä kuvittelin meneväni ”Metsän pienet eläimet” -näytelmään, joka osoittautuikin Jannen ja Karoliinan yllätyshääjuhlaksi. Elämäni hauskin ja rohkein huijaus!

Viikon aikana kävin juoksemassa 4 kertaa  (yhteensä 62 km) ja pyöräilin 83 km Työtunteja ja yhteiskunnallista vapaaehtoistyötä kertyi viikon aikana yhteensä 73 tuntia.

Viikon osalta olen kiitollinen ympärillä olevista kannustavista ihmisitä ja aivan mahtavasta meiningistä. Erityisen kiitollinen olen Annukalle tuesta syntymäpäivän kunniaksi juoksemastani maratonista. Ilman Annukan kannustusta en olisi matkasta selvinnyt. Täytyy myös olla kiitollinen niistä Luonto-Liiton ja Natur och Miljön Ympäristötoimintapäiville osallistuneesta yli sadasta nuoresta, jotka valoivat uskoa siihen, että muutos on sittenkin mahdollinen.

Viikon aikana olen oppinut jälleen kerran se, että muista ihmisistä kannattaa puhua yleensä hyvää. Samaan hengenvetoon olen kuitenkin oppinut, että esimerkiksi Suomen harjoittamasta ilmastopolitiikasta tätä hyvää on kovin vaikea löytää vaikka kyllä siellä jossain sitä on. Viikon aikana olen päässyt perehtymään myös meluun ja sen vaikutuksiin, liikenteen biopolttoaineisiin sekä kehitys- ja ihmisoikeuspolitiikkaan.

Tulevan viikon aikana olen puhumassa Kauniaisissa radikaalista ympäristötoiminnasta ja Vihdissä ilmastopolitiikasta sekä Vantaan kauppakeskus Jumbossa MetropoliAreena-tilaisuudessa liikennepolitiikasta. Lisäksi tavoitteena on viimeistellä Luonto-Liiton toimintasuunnitelma ja budjetti vuodelle 2011 sekä lomailla Annukan kanssa viikonloppuna yhteenmenoon 48 tuntia (L&A 48h).

Yksi kommentti artikkeliin ”Viikkopäiväkirja 40 (4.-10.10.2010)”

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin