Ruuhkamaksu – Mikä maksaa?

Tiistaina (1.6.) osallistuin Helsingin seudun ruuhkamaksuselvitystä koskevaan seminaariin. Liikennepoliittisen selonteon myötä toteutettu ja vuosi sitten valmiiksi saatu ruuhkamaksuselvitys osoittaa, että ruuhkamaksu olisi tehokas keino saavuttaa liikennepoliittisia tavoitteita ja yhteiskunnallisia hyötyjä.

– Ruuhkat vähenesivät
– Juokkoliikenteen käyttö lisääntyisi
– Ilmanlaatu paranisi ja hiilidioksidipäästöt vähenisivät
– Liikenneturvallisuus paranisi
– Seudun elinkeinoelämälle koituisi sekä hyötyjä että kustannuksia
– Maankäyttö tiivistyisi
– Ruuhkamaksut olisivat taloudellisesti kannattavia ja niistä seuraisi yhteiskuntataloudellisia hyötyjä

Kuva: LVM

Vastaavia vaikutuksia voitaisiin toki saavuttaa osittain myös muilla yksittäisillä toimenpiteillä, kuten tieinvestoinneilla, joukkoliikenteen kehittämisellä, maksuttomalla joukkoliikenteellä, pysäköinnin hinnoittelulla, liikkumisen ja liikenteen hallinnalla, liityntäpysäköinnillä, maankäytön tiivistämisellä ja polttoaineen hinnan nostolla. Näiden toimenpiteiden vaikutukset olisivat kuienkin rajallisia ruuhkamaksuihin verrattuna.

Selvityksestä tehdyllä lausuntokierroksella suurin osa lausunnonantajista katsoi, että ruuhkamaksu olisi tehokas keino saavuttaa liikennepoliittisia tavoitteita Helsingin seudulla. Kansainväliset kokemukset osoittavat, että ruuhkamaksu on erinomainen keino hillitä liikenteen haittoja.

Pitäisikö tuumasta sitten ryhtyä toimeen?

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti kuitenkin vielä jatkaa selvitysten tekemistä. Jatkaotarkastelun pohjana on kilometripohjainen ruuhkamaksumalli vuoden 2020 tilanteessa. Selvityksessä lähdetään myös siitä, että ruuhkamaksun tuotto palautetaan alueen liikennejärjestelmän kehittämiseen.

Selvitysten parissa on jahkailtu nyt yli kaksi vuotta. Ensin tehtiin esiselvitys siitä, miten asiaa tulisi selvittää. Tämän jälkeen toteutettiin varsinainen selvitys ja nyt on menossa jatkoselvityksen teko, jonka yhteydessä toteutetaan vielä useita osaselvityksiä sosiaalisista vaikutuksista, tavaraliikenteestä, yhdyskuntarakenteesta ja aluetaloudesta. Kansainvälisiä kokemuksia ja selvityksiä on lisäksi olemassa vino pino.

Jää vain nähtäväksi, kuinka pitkään ministeriö kehtaa jahkailla asian kanssa.

Helsingin seudun ruuhkamaksut koskisivat 14 kuntaa / Kuva: LVM

2.6.2010: Ruuhkamaksu – Mikä maksaa?

Tiistaina (1.6.) osallistuin Helsingin seudun ruuhkamaksuselvitystä http://ruuhkamaksu.fi/ koskevaan seminaariin. Liikennepoliittisen selonteon myötä toteutettu ja vuosi sitten valmiiksi saatu ruuhkamaksuselvitys osoittaa, että ruuhkamaksu olisi tehokas keino saavuttaa liikennepoliittisia tavoitteita ja yhteiskunnallisia hyötyjä.

– Ruuhkat vähenesivät

– Juokkoliikenteen käyttö lisääntyisi

– Ilmanlaatu paranisi ja hiilidioksidipäästöt vähenisivät

– Liikenneturvallisuus paranisi

– Seudun elinkeinoelämälle koituisi sekä hyötyjä että kustannuksia

– Maankäyttö tiivistyisi

– Ruuhkamaksut olisivat taloudellisesti kannattavia ja niistä seuraisi yhteiskuntataloudellisia hyötyjä

Vastaavia vaikutuksia voitaisiin toki saavuttaa osittain myös muilla yksittäisillä toimenpiteillä, kuten tieinvestoinneilla, joukkoliikenteen kehittämisellä, maksuttomalla joukkoliikenteellä, pysäköinnin hinnoittelulla, liikkumisen ja liikenteen hallinnalla, liityntäpysäköinnillä, maankäytön tiivistämisellä ja polttoaineen hinnan nostolla. Näiden toimenpiteiden vaikutukset olisivat kuienkin rajallisia ruuhkamaksuihin verrattuna.

Selvityksestä tehdyllä lausuntokierroksella suurin osa lausunnonantajista katsoi, että ruuhkamaksu olisi tehokas keino saavuttaa liikennepoliittisia tavoitteita Helsingin seudulla. Kansainväliset kokemukset osoittavat, että ruuhkamaksu on erinomainen keino hillitä liikenteen haittoja.

Pitäisikö tuumasta sitten ryhtyä toimeen?

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti kuitenkin vielä jatkaa selvitysten tekemistä. Jatkaotarkastelun pohjana on kilometripohjainen ruuhkamaksumalli vuoden 2020 tilanteessa. Selvityksessä lähdetään myös siitä, että ruuhkamaksun tuotto palautetaan alueen liikennejärjestelmän kehittämiseen.

Selvitysten parissa on jahkailtu nyt yli kaksi vuotta. Ensin tehtiin esiselvitys siitä, miten asiaa tulisi selvittää. Tämän jälkeen toteutettiin varsinainen selvitys ja nyt on menossa jatkoselvityksen teko, jonka yhteydessä toteutetaan vielä useita osaselvityksiä sosiaalisista vaikutuksista, tavaraliikenteestä, yhdyskuntarakenteesta ja aluetaloudesta. Kansainvälisiä kokemuksia ja selvityksiä on lisäksi olemassa vino pino.

Jää vain nähtäväksi, kuinka pitkään ministeriö kehtaa jahkailla asian kanssa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Ruuhkamaksu – Mikä maksaa?”

Jätä kommentti

Perjantai-illan treenit. 1,5 kuntopiiri ja siihen päälle 1,5 tunnin uinti. Kiitos @helsinkitriathlon
Posti toi kotiin tuoreen Luonnonsuojelijan ja sieltähän löytyi viisi vinkkiä 1,5 astetta parempaan arkeen!

#puolitoistaastetta #puolitoistaastettaparempiarki @gummeruskustannus
Ilahduttavaa, että meidän lyhennetyn työviikon kokeilu on herättänyt myös julkista keskustelua! Toivottavasti moni muukin organisaatio lähtee kokeilemaan lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla. 

Olisi tietysti kiinnostavaa kuulla millä muilla tavoin ihmisten hyvinvointia voisi vahvistaa työelämässä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011002179.html
Viikon takainen juoksutesti tuntui niin kivalta, että tänään piti uteliaisuutta ottaa uudestaan. Kiitos @helsinkitriathlon ja @kirsipaivaniemi 

Ensin tämän päivän ajat ja sulkeissa viikon takaiset ajat. Sykkeet olivat +/- pari lyöntiä samalla tasolla. 

-5 km pk-juoksu 26:44 (27:01)
-2 km vk-juoksu 8:51 (8:29)
-1 km all out 3:54 (3:56)

(Huom. Viikossa kehitystä ei luonnollisesti tapahdu vauhdeissa suuntaan tai toiseen. Lähinnä oli kiva nähdä miten päivän kunto vaikuttaa testituloksiin ja näkyykö eroa kovan ja kevyen treeniviikon päätteeksi. Viikko sitten takana oli siis kevyt viikko ja nyt kova viikko.
Kokeilen joka kuukausi jotain uutta tapaa tai asiaa. 

Viime joulukuussa ystävä vinkkasi, että teen sijaan voi juoda myös pelkkää lämmintä/kuumaa vettä. Näin tehdään paikoin esim Kiinassa ja Itä-Aasian maissa. Päätin kokeilla tätä tammikuun ajan ja huomasin, että toden totta. Eihän sitä teetä tarvitse tässä mihinkään. 

Muutos oli yllättävän helppo, vaikka olen juonut koko aikuisikäni teetä. Tosin ainakin yksi hairahdus kuukauden aikana tapahtui. Vanhasta tottumuksesta otin Yle Radio 1:n lähetyksessä ollessani kupin teetä enkä viitsinyt jättää juomatta. Lisäksi kuukauden aikana tuli juotua ainakin muutaman kerran kuumaa mehua. Kahvia en juo muutenkaan. 

Seuraavaksi kohti helmikuun kokeilua, joka on se, että en pidä puhelinta aamuisin tai iltaisin lainkaan makuuhuoneessa.
Mitä jos viikonloppu todella alkaisi perjantaina? Päätimme kokeilla Third Rockissa lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla puolen vuoden ajan.

Hyvinvointi parani ja tehokkuus kasvoi, mutta hiukan yllättäen kaikkein eniten lyhennetty työviikko on parantanut taloudellista tulosta.

Jatkamme lyhennettyä työviikkoa toistaiseksi, ja kannustamme muitakin kokeilemaan.

Hiukan tarkempaa tietoa kokeilumme taustoista ja tuloksista löytyy verkkosivuiltamme: .
https://thirdrock.fi/mita-tapahtui-kun-paatimme-kokeilla-lyhennettya-tyoviikkoa/
Millaisen työelämän jätämme tuleville sukupolville? ”Nykyisin odotukset ovat työpaikoilla todella kovat, koko ajan pitäisi kyetä kehitykseen ja muutokseen. Tätä kautta määrittelemme ison joukon ihmisiä työelämän ulkopuolelle”, sanovat Työvuorossa-podcastissa asiantuntija Maiju Lehto ja toimitusjohtaja Leo Stranius. 

https://www.rinnekodit.fi/ajankohtaista/uusi-podcast-rakentaa-kestavampaa-tyoelamaa/
Tänään oli ohjelmassa juoksutesti:
-20 min alkuverra
-5 km pk-juoksu (27:01)
-2 km anakynnys (8:29)
-1 km all out (3:56)
-20 min loppuverra
Virallinen kutsu mun kirjajulkkareihin!

Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki -kirjan julkistustilaisuus

Tervetuloa keskustakirjasto Oodiin kuuntelemaan keskustelua uutuuskirjasta 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi (Gummerus).

Paikalla teoksesta kertoo kirjan kirjoittanut tietokirjailija, vaikuttaja ja vastuullisuusasiantuntijayrityksen Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius. Hänen kanssaan ilmastoystävällisemmästä elämästä ja kirjan teemoista keskustelevat D-mat Oy:n toimitusjohtaja ja Ilmastopalapelin kehittäjä Michael Letternmeier, Sitran johtava asiantuntija Sari Laine ja The Activist Agency viestintätoimiston perustajaosakas Niklas Kaskeala. Keskustelun vetää Pauliina Pietilä Gummerukselta. 

Milloin? 7.2. klo 16-17
Missä: Helsingin Keskustakirjasto Oodi, Saarikoski-matto
Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa! 
Tapahtuman järjestävät Gummerus ja Leo Stranius.

https://helmet.finna.fi/FeedContent/LinkedEvents?id=helsinki:agkhhiyx4q
Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli