Venäjän tullilaitos on esittänyt, että Suomen kautta Venäjälle kulkeva konttiliikenne siirrettäisiin maanteiltä rautateille. Asiasta kertoi muun muassa YLE.
Ympäristön- ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta ehtotus on hyvä. Suomalaisethan ovat jo pitkään vaatineet Venäjän rekkaliikenteestä aiheutuvien haittojen vähentämistä. On selvää, että tavaraliikennettä pitää muutenkin saada siirrettyä kumipyöriltä raiteille. Tämä vähentää liikenteen päästöjä. Samalla myös meluhaitat vähenevät ja liikenneturvallisuus paranee.
Onkin valitettavaa, että liikenneministeri Anu Vehviläinen kiirehti tuomitsemaan Venäjän suunnitelmat Suomen satamien lyhytnäköisten taloudellisten etujen vuoksi. Mikäli Suomi haluaa pitää satamansa elinkelpoisina tulevaisuuden hiilineutraalissa yhteiskunnassa, lienee syytä panostaa raideinfrastruktuurin luomiseen aika pikaisesti.
Konttikuljetuksien siirtäminen raiteille pitää tehdä Venäjän vaatimuksista riippumatta. Vehviläisen kannattaisi panostaa myös kotimaan raidekuljetuksiin sen sijaan, että pidetään kiinni vanhan maailman rakenteista.
Toki Venäjän ehdotuksen taustalla saattaa ilmastopolitiikan sijaan olla Pietarin alueen satamien suosiminen. Päätös johtaakin helposti lisääntyviin kuljetuksiin Suomenlahdella. Tämä lisää Suomenlahden ympäristökuormaa ja onnettomuusriskiä. Parasta olisi saada kaikki kuljetukset minimiin. Mielummin kuitenkin raiteille kuin kumipyörille.
Hieno uusi blogi!
Otin itsekin Venäjän raidesuunnitelmat ilolla vastaan. Päästäisiin eroon rekkaparkeistakin.