Liimaaminen ja nopeusrajoitusten lasku

Uutispäivä Demari soitteli ja kyseli näkemyksiä Iso-Britaniassa aktivistien käyttämästä menetelmästä liimautua rakennuksiin, tiloihin tai toisiin ihmisiin.

Oma näkemykseni on, että kettingit ja kahleet toimivat edelleen ehkä paremmin. Liimaamisessa, esimerkiksi mahdollisessa hätätapauksessa, irtipääseminen voi olla vaikeaa. Lisäksi toiseen ihmiseen liimautuminen ei sovi perinteiseen väkivallattomaan kansalaistottelemattomuuteen. Saa nähdä milloin toimintatapaa kokeillaan Suomessa.

Hämeen Sanomat taas kyselivat mahdollisista nopeusrajoitusten alentamisesta. Kannatan lämpimästi esimerkiksi 80 km/h kattonopeuksien asettamista. Tämä vähentäisi liikenteen hiilidioksidipäästöjä sekä parantaisi liikenneturvallisuutta. Esimerkiksi Espanja aikoo alentaa nopeusrajoituksia 20 prosentilla ensi vuoden alusta lähtien. Kannattaa tutustua myös huhtikuussa 2008 tekemääni Suomen luonnonsuojeluliiton lausuntoon:

Ympäristövaliokunnalle Liikennepolitiikan linjoista ja liikenneverkoston kehittämis- ja rahoitusohjelmasta vuoteen 2020 (Valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko eduskunnalle) (pdf-tiedosto) 10.4.2008:
http://www.sll.fi/tiedotus/lausunnot/liitto/2008/liikennepoliittinen-selonteko-100408.pdf

Aamupäivällä pidimme palaveria ilmastohaastekampanjan tilanteesta. Haastekampanja on saanut kivasti huomiota ja provosoinutkin monia. Lisätietoja löytyy osoitteesta: http://www.sll.fi/ilmastohaaste. Lisäksi kirjoittelin myös Luonnonsuojelija-lehteen Norpan yläfemman sekä ihmettelin Kataisen ja Pekkarisen ydinvoimapuheita Olkiluodon skandaalin keskellä ilmastoblogissa (http://ilmastoblogi.wordpress.com/) .

Jätä kommentti