Viikko 38, 18.-24.9.2006

Suomen luonnonsuojeluliitto, Luonto-Liitto ja Maan ystävät luovuttivat Autottoman päivän kunniaksi joukkoliikenteen matkakortit ministeri Eero Heinäluomalle, viihdetaiteilija Antti Tuiskulle sekä Itä-Lapin yrittäjänaisten puheenjohtajalle Päivi Vallelle. Valitettavasti ainakaan STT:n tekemä uutinen ei huomannut julkistukseen liittyvää kritiikkiä esimerkiksi Heinäluomaa ja Tuiskua kohtaan:

”Lippu luovutetaan ministeri Heinäluomalle tärkeästä avauksesta, jonka hän teki öljyriippuvuuden lopettamisesta. Valitettavasti hallitus on toistaiseksi kunnostautunut lähinnä leikkaamalla joukkoliikenteen määrärahoja. ”Nyt olisi aika ottaa taloudelliset ohjauskeinot, kuten ruuhkamaksut, käyttöön”, järjestöt huomauttavat.”

”Viihdetaiteilija Tuisku saa lahjakortin vähäpäästöisen hybridiauton valinnasta. Järjestöt haluavat matkakortilla muistuttaa, että joukkoliikenteen käyttö on kuitenkin yksityisautoilua ylivoimaisesti kestävämpi vaihtoehto.”

Koko tiedote löytyy osoitteesta: http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/liitto/2006/joukkoliikenneliput

Smash ASEM –kansalaistarkkailijaryhmän keskustelutilaisuus järjestettiin keskiviikkona (20.9.) Taidehallin klubilla. Mukana keskustelussa olivat Thomas Wallgren, Ville Hoikkala, Sampo Villanen, Tapani Ruokanen, Tommi Hoikkala sekä kansanedustajat Annika Lapintie (vas), Rosa Meriläinen (vihr) ja Kimmo Tiilikainen (kesk). Keskustelu oli onnistunut ja tila on tupaten täynnä. Toisaalta monet argumentit alkavat selvästi kyllääntymään ja omalta osalta saturaatiopiste on saavutettu jo kauan sitten. Myöhemmin loppuviikosta Aamulehti julkisti Taloustutkimuksella teettämänsä tutkimuksen, jonka mukaan vain 68 prosenttia suomalaisista piti poliisin toimintaa hyvänä Smash ASEM –mielenosoituksen yhteydessä. Usko suomalaiseen poliisiin on selvästi heikentynyt tapahtumien myötä.

Keskiviikkona (20.9.) järjestettiin myös Suomen luonnonsuojeluliiton sisäisen keskustelutilaisuuden jätteenpolttokysymyksistä. Tapetilla oli erityisesti Riihimäen Ekokemin jätteenpolttolaitoshanke, jonka ympäristöluvasta Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri ja Luonnonsuojeluliitto ovat valittaneet siitä huolimatta, että paikallinen luonnonsuojeluyhdistys on ollut valittamista vastaan. Lisää luonnonsuojeluliiton jätepolitiikasta löytyy osoitteesta: http://www.sll.fi/toiminta/kestava/jatteet

Samassa yhteydessä pidettiin myös Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin hallituksen kokous. Saimme hoidettua syyskokousvelvollisuudet, kuten toimintasuunniteman ja talousarvion hyväksymisen yhdistyksen kokoukselle.

Keskiviikko illan päätteeksi pyöräilin vielä Helsigin keskustaan ja Klaus Kurkeen, jossa vietettiin Eurooppalaisten vihreiden jatko-bileitä. Oli kiva nähdä Brysselin tuttuja, Terhiä, Ulriikkaa ja Annea. Samalla ehdin vaihtaa kuulumiset myös Markuksen, Tapion ja Heidin kanssa. Onnistunut illanvietto!

Torstai-iltana olin puhumassa työväenopiston kurssilla otsikolla: ”Onko taistelu ympäristötuhoa vastaan jo hävitty, vai onko jotain tehtävissä”. Mainio asetelma. Valitettavasti minulla ei ollut aikaa valmistella kunnon esitystä, joten lähdin sessioon aika tyhjän päältä. Kurssilaiset olivat kuitenkin erityisen aktiivisia ja keskustelu oli mukavan avartavaa. Kiitos Tytti Kotilaiselle hyvän kurssin järjestämisestä!

Perjantaina (22.9.) vietettiin kansainvälistä Autotonta päivää (ks. http://www.autotonpaiva.fi, http://www.maanystavat.fi/autoton). Osallistuin itse iltapäivällä järjestettyyn Criticall Mass –polkupyörämielenosoitukseen, jossa kiertelimme polkupyörillä noin 13 kilometrin reitin Helsingin keskustan alueella. Mukana oli kaiken kaikkiaan lähes 100 polkupyöräilijää. Lisätietoja: http://www.maanystavat.fi/tiedotus_artikkeli.php?aid=795&kid=0.

Lauantaina (23.9.) osallistuimme Annukan kanssa Dodon järjestämään Megapolis2021 –seminaariin Vahan juhlasalissa (http://www.megapolis2021.org/). Kyseessä oli ympäristöongelmat ratkaistaan kaupungeissa –hankkeen päätapahtuma. Olen ollut elämäni aikana niin monissa seminaareissa, että lähdin paikalle hiukan velvollisuudentunnosta ja toisaalta mahdollisuudesta moikata monia tuttuja. Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt, sillä seminaari oli teknisesti ja visuaalisesti erinomaisesti onnistunut. Myös sisältö tarjosi monia kiinnostavia, jopa innostavia näkemyksiä. Paljon kiitosta saaneen Anna Kortelaisen esitelmä, jossa kulutus palautettiin sukupuoleen ja seksuaaliseen käyttäytymiseen, oli mielestäni kuitenkin liian yksinkertaistava näkemys. Sen sijaan mieltä kiihotti esimerkiksi käsite ”askeettinen hedonismi” ja Pekka Haaviston esille nostama ”tulevaisuustilaus”.

Seminaarin jälkeen jäin pohtimaan sitä, että postmoderni ympäristötoiminta täytyy olla mukavaa ja helppoa, jossa ei syyllistetä ketään (ekologinen postmodernisaatio). Tämän myötä ympäristöliike ei ole valmis haastamaan kulttuuriamme ja vallitsevia ajattelutapojamme. Kulutus saa, ja sen pitää, olla mukavaa – kunhan se on vain ekologista. Liian notkea näkemys minulle. Tarvitaan lisää fundamentaalisuutta.

Kiitos lauantain osalta myös Merille ja Laurille erinomaisten juhlien järjestämisestä aktivistikeskus Kånalassa. Samoin kiitos Marialle ihanista syntymäpäiväjuhlista! Kahdet juhlat ja suuri määrä innostavia ja kiinnostavia keskusteluja hyvän ruuan kera. Siinä ainekset onnistuneille juhlille. Sunnuntaina Henrik ja Salla kävivät kylässä Käpylässä. Viikonloppuna onnistuimme kaatamaan ja hajoittamaan myös ison seinäpeilimme, joka teki pahan jälken lautalattiaan. Onneksi se on vain materiaa.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin